ROKEN

mens op zulke berichten zitten we niet te wachten, en die mensen die moeiljik of een gezond kind willen hebben er niets mee te maken WE ZIJN ER ALLEMAAL NIET TROTS OP. en wie ben jij om ons onverantwoordelijk te noemen wij houden net zoveel van het kindje als jij zal doen.
 
Dat snap ik dat 'jullie' niet op zulke berichten zitten te wachten, want geef nu toe, ze zijn best confronterend he.

Het gaat er niet om of je veel van je kindje houdt of niet. Ongetwijfeld houdt iedere ouder in zijn/haar ogen even veel van zijn/haar kindje dan een ander, maar is het dan ook niet logisch dat je dan ook het beste wilt voor je kindje. Nou, roken hoort niet onder de categorie "het beste voor je kind" hoor!!!

Het gaat er om dat je je kindje aan een gevaar blootstelt VOORDAT het uberhaupt geboren is. En dat is dus echt onverantwoordelijk gedrag. Daar heeft anoniem van 15:59 helemaal gelijk in.

Ik begrijp ook niet dat mensen pas stoppen op het moment dat ze weten dat ze zwanger zijn. We kunnen tegenwoordig de zwangerschap toch zo mooi regelen (althans in een normaal geval zelf bepalen wanneer we zwanger willen worden). Waarom dan voor die tijd niet al de beslissing nemen om te stoppen.

Ik kan (en wil) dat niet snappen.

Groeten een ex-rookster.
 
Ik ben ook een ex-roker. Ik rookte al vanaf mijn 14e en vond het na 15 jaar genoeg. Ik heb diverse pogingen gewaagd maar toen we dachten aan het krijgen van een kindje was dat de druppel. Het kan echt als je dat belangrijk vind en je kind een gezonde toekomst wilt geven, ik ben het dan ook eens met de vorige twee berichten!
 
Mensen die altijd stevig hebben gerookt roepen nu ineens hoe slecht het allemaal is.Nou ik zal je vertellen dat wij dat zelf ook wel weten in wees blij dat je eraf bent maar veroordeel anderen dan niet.Stress is nog veel erger en dat is ook bewezen.En wat betreft het plannen nou dat gaat echt niet op want ik heb er 3,5 jaar op moeten wachten en heel wat ziekenhuizen afgelopen.Stond gepland voor ivf maar gelukkig is het nog spontaan gelukt,maar de sigaret heeft mij 3,5jaar wel rustig gehouden.En dan de foliumzuur nou als ik die aldoor had geslikt dan had ik nu licht gegeven.Laat iedereen in zijn waarde en veroordeel niet gelijk.Wij willen er ook allemaal af maar als het nu lukt dan maar het beste uit iets slechts maken.gr anita
 
Beste Anita,

Lezen is ook niet je sterkste kant geloof ik.

Wat schrijf ik nou, "althans in een normaal geval zelf bepalen wanneer we zwanger willen worden". Jij valt in dit geval niet onder de noemer "een normaal geval", als je begrijpt wat ik bedoel. En dan nog. Het is toch gewoon een zwakke uitvlucht om het dan maar op de stress te gooien. Sorry hoor, maar een uitvlucht is snel gevonden. Die sigaret zit tussen je oren. Nooit gehoord van het feit dat binnen 24 uur de nicotine al uit je lichaam is en je dus niet zo zeer snakt naar de nicotine, maar naar de gewoonte om een sigaret op te steken? Afleiding is dan ook beter dan het op een moeilijk moment grijpen naar een sigaret. Ook ooit gehoord van het feit dat roken de kwaliteit van de eicellen en spermacellen verslechterd? Misschien een extra stimulans voor mensen die moeite hebben om zwanger te worden om te stoppen.

En ja, mensen die ooit gerookt hebben zijn de ergste mensen, want zij weten maar al te goed het verschil aan te geven en beseffen nu hoe slecht het is en hoe erg het stinkt. En ja, ik ben er enorm trots op dat het me gelukt is om, na ruim 16 jaar gedurende elke dag een pakje sigaretten gerookt te hebben, te stoppen.

In mijn ogen is het ook geen vorm van veroordelen, maar het hebben van een mening. Ik vind dat oa jij op deze manier wel heel erg in de slachtofferrol vervalt. Ik kan me voorstellen dat je het niet makkelijk hebt gehad, maar ik (en vele anderen met mij) heb ook twee miskramen achter de rug. Dat was voor mij ook ontzettend moeilijk, maar absoluut geen reden om dan maar weer te gaan roken. Het is een kwestie van ruggegraat hebben en doorzettingsvermogen.

En, hoe je het ook wendt of keert, uit iets slechts kun je onmogelijk iets goeds maken. Althans, niet in dit geval. Als je iets ECHT wilt, dan kun je het!
 
Ik heb altijd gezegd zogauw ik weet dat ik zwanger ben stop ik meteen. 5 mei 2003 had ik een positieve test, vlak daarvoor had ik nog twee pakjes gekocht. Ik her meteen twee sigaretten gerookt van de zenuwen dat de test positief was en daarna heb ik de pakjes aan mijn colegaas gegeven. En geloof me ik was heeeel erg verslaafd, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om mijn kindje zoiets aan te doen. Zie het ook eens zo, dat piepkleine lijfje van je ongeboren kindje is nog zo ongelooflijk schoon en rein en elke keer als je een sigaret opsteekt komt dat gif van die sigaret ook door het lijfje van je baby, met alle gevolgen vandien. Er hoeft niet altijd wat mis te gaan maar de kans wordt er zeer zeker door vergroot. Wat is nou 9 maanden op een mensenleven als je nog niet eens die korte tijd voor je kindje kan stoppen. Dus denk er alsjeblieft goed aan voor je er weer een opsteekt.
p.s. ik heb niets tegen rokers, behalve dus tijdens zwangerschap
 
Hallo dames,
wat een reacties....ik ben direct gestopt toen ik wist dat ik zwanger was...iedereen moet het voor zichzelf weten, maar je kindje kiest er niet voor om schadelijke stoffen naar binnen te krijgen..ik zou me mega schuldig voelen. Ook van vrouwen die maar een paar sigaretten opsteken per dag zie je al bij de geboorte aan de placenta dat er zwarte vaatjes zitten (afgestorven dus). MInder zuurstof en voedingstoffen voor jekindje..als je dat niet erg vind..gewoon blijven roken dan maar he...????
 
Terug
Bovenaan