Beste Anita,
Lezen is ook niet je sterkste kant geloof ik.
Wat schrijf ik nou, "althans in een normaal geval zelf bepalen wanneer we zwanger willen worden". Jij valt in dit geval niet onder de noemer "een normaal geval", als je begrijpt wat ik bedoel. En dan nog. Het is toch gewoon een zwakke uitvlucht om het dan maar op de stress te gooien. Sorry hoor, maar een uitvlucht is snel gevonden. Die sigaret zit tussen je oren. Nooit gehoord van het feit dat binnen 24 uur de nicotine al uit je lichaam is en je dus niet zo zeer snakt naar de nicotine, maar naar de gewoonte om een sigaret op te steken? Afleiding is dan ook beter dan het op een moeilijk moment grijpen naar een sigaret. Ook ooit gehoord van het feit dat roken de kwaliteit van de eicellen en spermacellen verslechterd? Misschien een extra stimulans voor mensen die moeite hebben om zwanger te worden om te stoppen.
En ja, mensen die ooit gerookt hebben zijn de ergste mensen, want zij weten maar al te goed het verschil aan te geven en beseffen nu hoe slecht het is en hoe erg het stinkt. En ja, ik ben er enorm trots op dat het me gelukt is om, na ruim 16 jaar gedurende elke dag een pakje sigaretten gerookt te hebben, te stoppen.
In mijn ogen is het ook geen vorm van veroordelen, maar het hebben van een mening. Ik vind dat oa jij op deze manier wel heel erg in de slachtofferrol vervalt. Ik kan me voorstellen dat je het niet makkelijk hebt gehad, maar ik (en vele anderen met mij) heb ook twee miskramen achter de rug. Dat was voor mij ook ontzettend moeilijk, maar absoluut geen reden om dan maar weer te gaan roken. Het is een kwestie van ruggegraat hebben en doorzettingsvermogen.
En, hoe je het ook wendt of keert, uit iets slechts kun je onmogelijk iets goeds maken. Althans, niet in dit geval. Als je iets ECHT wilt, dan kun je het!