roken

Hallo,

Deze discussie is al eerder hier geweest. Daar hebben mensen toch fel op gereageerd.

Ik ben gestopt met roken toen ik stopte met de pil. Wij zijn nu eindelijk na 3 jaar zwanger dmv IVF/ICSI. Dit kindje is mij zo veel waard en zo bijzonder dat ik het niet in mijn hoofd zal halen iets ongezonds te doen.

Mijn nichtje is doorgegaan met roken tijdens de zwangerschap. Haar kindje is allesbehalve gezond. Dat wil niet zeggen dat dit alleen door het roken komt, maar het had voorkomen kunnen worden.

Kijk 30 jaar geleden waren de tijden anders. Nu weten we gewoon beter wat wel en niet gezond is voor je kind. Over 30 jaar zijn onze kinderen aan de beurt en misschien zijn er dan wel weer nieuwe weetjes wat wel en niet gezond is.

Ik zeg maar zo. Leef gezond voor je kind. Jij bent hier verantwoordelijk voor. Niet dat kleintje in je buik. Die kiest er niet voor om zo op de wereld gezet te worden.

Succes met stoppen
Nicole

Ik heb gerookt, maar ruim een half jaar voor ik met de pil stopte, ben ik gestopt. Geen haar op m'n hoofd die eraan dacht om te roken met een kindje in mijn buik.

Waarschijnlijk wordt mijn reactie ook fel, hij komt recht uit m'n hart. En ik zeg het voor alle ongeboren kindjes, die  het moeilijk hebben  in moeders buik zodra deze een sigaret opsteekt.

Waar ik werkelijk waar niet bij kan, en dat staat dan nog los van het feit dat een ieder maar zelf moet weten of zij wel of niet rookt, is dat er nog steeds moeders/mensen zijn die het gaan hebben over het kind van de zus, buurvrouw, oma, vriendin, die allemaal hebben gerookt en  waarvan de kinderen gezond ter wereld zijn gekomen. Doet dat er nog  toe als ze het in de buik echt niet makkelijk hebben gehad? Zoals al gezegd, het hoeft niet mis te gaan, maar er valt helemaal niets zinnigs over te zeggen, het kan in het latere leven altijd nog de kop opsteken.  Dus hoe kun je zoiets in hemelsnaam zeggen? Het lijkt wel een reclame maken voor het roken tijdens je zwangerschap.
Mijn handen trillen nu ik dit typ. Het doet me pijn te denken aan die babietjes in de  buik van rokende moeders. In mijn ogen valt het op geen enkele manier goed te praten. Zijn jullie al bij de huisarts geweest? Hebben jullie al bij alle mogelijke instanties aangeklopt omdat je wilt stoppen met roken?
Ik wil eigenlijk proberen positief af te sluiten, want ik besef dat dit voor sommigen vervelend aan kan komen. Ik hoop dat al jullie kindjes gezond ter wereld komen (en gewicht, daar heb ik het dan niet alleen maar over) en dat jullie de moed en het doorzettingsvermogen kunnen vinden om te stoppen. Ik geloof dat je je er als zwangere mama veel beter bij zult voelen. Kop op, zet 'm op, go for it!!

Lfs, Mimi
(mama van Sterre 18 maanden & 30 weken zwanger)

Dit is inderdaad een moeilijk onderwerp.....
Ik kan beide partijen goed begrijpen. Het is enorm slecht voor de moeder en voor de baby is het ook niet goed!
Ik ben ook een roker en ben van de 25 sigaretten naar de 5 gegaan. Ik ben er niet trots op, maar heb hier uitgebreid met de vk over gesproken.
Ik vertelde haar dat ik van die enge verhalen hoorde over dat de baby 1 seconde niet kunnen ademen bij 1 trekje en dat baby's in elkaar duiken bij 1 trekje. Volgens mijn vk zijn dit soort verhalen niet op waarheid berust.
Wetenschappelijk is het wel bewezen dat het zeer slecht is en dat er kans is op een baby met een erg laag gewicht, of erg klein en dat sommige kindjes last van de luchtwegen krijgen.
Voor de  meiden die hier fel op reageren.....  het is moeilijk genoeg. En dat het slecht is en niet goed is, weet iedereen. Een hart onder de riem is in deze misschien wat prettiger!

Groetjes en succes
Nathalie

Stop ajb met roken!!!!
Ik vind dat je dat verplicht bent t.o.v. je kindje. Wat je jezelf aandoet moet je zelf weten (heb ook gerookt, maar  ben  3 jaar voor mn zwangerschap gestopt),   maar ik vind dat je je kindje dat niet aan kan doen.
Nu mn kleine meid er is, wil ik ook niet dat ze in een ruimte is waar gerookt wordt. (een keertje een cafeetje in kan wel, maar heel af en toe).
Zoals bij mn schoonvader wordt volop gerookt, maar als wij komen niet! Anders kom ik gewoon niet. En dan nog kom ik er liever niet, omdat de nicotine toch in de lucht hangt.
Je wilt je kindje toch beschermen, en het allerbeste voor hem/haar?!
Als dat niet genoeg reden is om te stoppen, voor je kindje. Vind dat wel heel erg hoor!

Gr. Kar

hoi
Ik heb ook gerookt tijdens mijn eerste zwangerschap en dat is een miskraam
geworden hoe moeilijk het ook is om te stoppen je hebt een hele goede reden
Er zijn ook mensen die wel roken tijdens een zwangerschap maar die spelen met
de gezondheid van hun kind Ik heb in de zwangerschappen die volgde niet gerookt
en in huis word er ook niet meer gerookt want het is onze verslaving en niet die
van de kinderen
groetjes corina

Hoi Sandra,

mijn moeder heeft toen ze in verwachting was van mij gerookt. De eerste jaren na mijn geboorte heb ik nergens last van gehad. Wel ben ik al mijn hele leven langzamer geweest met dingen als leren lopen en zo. Door zuurstoftekort tijdens de zwangerschap heb ik motorische problemen opgelopen waar ik vijf jaar lang twee keer per week fysiotherapie voor heb gehad. Door zuurtoftekort heb ik ook een brekingsafwijking aan bijde ogen. Verder heb ik astma, chronische eczeem en ben ik al een aantal maal in het ziekenhuis opgenomen en thuis behandeld voor longontsteking en longvliesontsteking. Verder ben ik snel kortademig en heb ik weinig uithoudingsvermogen. Tijdens deze zwangerschap en mijn vorige zwangerschappen doe ik rustig aan, want als ik het benauwd krijg moet ik mijn medicijnen gebruieken en dat is niet goed voor de baby. Voor mijn eczeem mag ik nu alleen vaseline gebruiken. En dat allemaal omdat mijn moeder zo egoistisch was om door te roken tijdens de zwangerschap!!! Pleur al die rotzooi in de kliko en gun je kind een gezond leven.  

Een niet-rokende moeder

hallo,

mijn moeder heeft bij ons alle 4 gerookt en met geen 1 van ons is wat mis we zijn alle 4 helemaal gezond
het kan meschien door het roken komen maar het kan ook hele andere oorzaak hebben. dat je van zoveel dingen last hebt meschiene erfelijk of een andere oorzaak heus niet alles wat je hebt komt door het roken van je moeder.

en meschien is de ene moeder en kind gevoeliger voor rook als een ander ik weet het ook niet maar goed het is ieder z,n eiegn keus en een ander hoeft het er niet mee eens te zijn maar je moet ieder z,n eigen keuze respecteren vind ik

groetjes

hoi Senjo,

Ik neem aan dat je dan ook gewoon broodjes filet americain eet? en nooit met een gordel om rijdt? Want ja, er zijn best verhalen dat het niet dragen van een gordel iemands leven juist gered heeft, en de kans op een besmet broodje is ook niet zo groot.

Ieder z'n eigen keus, toch?

Ik vindt het wel erg egoistisch om zo'n keus te maken voor een ongeboren kindje, want tuurlijk gaat het ook vaker goed, maar de kans dat het kindje er iets aan over houdt is een stuk groter!!!!!!

groetjes, Veer

Terug
Bovenaan