Hoi Liesforum
Ik herken wat jij zegt: ik ga mijn zoontje ook steeds minder goed verstaan. Omdat de zinnen langer worden en ze buiten het hier en nu gaan vertellen (en jij als luisteraar dus geen context hebt) lijkt de verstaanbaarheid slechter dan toen ze net begonnen met kletsen. Toen wist je nog precies wat ze met elk woord bedoelden. Voelt een beetje tegenstrijdig dat je ze slechter snapt als meer gaan zeggen maar ik herken het dus zeker. Ze zijn nog zo jong,.. ik zou me er nu niet te veel zorgen over maken. Een speen heeft wel invloed op de ontwikkeling van de mondmotoriek maar als ze hem alleen in bed gebruikt zou ik dat voor nu ook nog niet zo erg vinden. Als ze maar niet overdag met de speen rondloopt en probeert te praten met de speen in. Houdt ze de speen 's nachts in of gebruikt ze hem alleen om te slapen?
In mijn praktijk werk ik eigenlijk nooit aan de verstaanbaarheid bij kinderen met de leeftijd van onze kleintjes. De therapie is dan echt gericht op het gáán praten, en hoe ze het zeggen is nu nog minder belangrijk. Op deze leeftijd mogen er nog veel klanken missen of vervangen worden door andere klanken. Bijvoorbeeld: mijn zoontje zegt hondenpoep, poppenhuis, appeltaart heel duidelijk, maar oliebollen worden /ojiebojjen/, boek is /boep/, schapen zijn /hapen/ en je hoort echt niet of hij kerstmuts zegt of kerstmis. Soms maken ze er ook een rommeltje van door woorden te mengen; hij zegt meer een soort dankebieft dan dankjewel. Is denk ik een samentrekking van alsjeblieft en dankjewel.
Hoop dat ik je een beetje gerust heb gesteld! ?
Ik herken wat jij zegt: ik ga mijn zoontje ook steeds minder goed verstaan. Omdat de zinnen langer worden en ze buiten het hier en nu gaan vertellen (en jij als luisteraar dus geen context hebt) lijkt de verstaanbaarheid slechter dan toen ze net begonnen met kletsen. Toen wist je nog precies wat ze met elk woord bedoelden. Voelt een beetje tegenstrijdig dat je ze slechter snapt als meer gaan zeggen maar ik herken het dus zeker. Ze zijn nog zo jong,.. ik zou me er nu niet te veel zorgen over maken. Een speen heeft wel invloed op de ontwikkeling van de mondmotoriek maar als ze hem alleen in bed gebruikt zou ik dat voor nu ook nog niet zo erg vinden. Als ze maar niet overdag met de speen rondloopt en probeert te praten met de speen in. Houdt ze de speen 's nachts in of gebruikt ze hem alleen om te slapen?
In mijn praktijk werk ik eigenlijk nooit aan de verstaanbaarheid bij kinderen met de leeftijd van onze kleintjes. De therapie is dan echt gericht op het gáán praten, en hoe ze het zeggen is nu nog minder belangrijk. Op deze leeftijd mogen er nog veel klanken missen of vervangen worden door andere klanken. Bijvoorbeeld: mijn zoontje zegt hondenpoep, poppenhuis, appeltaart heel duidelijk, maar oliebollen worden /ojiebojjen/, boek is /boep/, schapen zijn /hapen/ en je hoort echt niet of hij kerstmuts zegt of kerstmis. Soms maken ze er ook een rommeltje van door woorden te mengen; hij zegt meer een soort dankebieft dan dankjewel. Is denk ik een samentrekking van alsjeblieft en dankjewel.
Hoop dat ik je een beetje gerust heb gesteld! ?