September 2019 Peuters

Hoi Liesforum 
Ik herken wat jij zegt: ik ga mijn zoontje ook steeds minder goed verstaan. Omdat de zinnen langer worden en ze buiten het hier en nu gaan vertellen (en jij als luisteraar dus geen context hebt) lijkt de verstaanbaarheid slechter dan toen ze net begonnen met kletsen. Toen wist je nog precies wat ze met elk woord bedoelden. Voelt een beetje tegenstrijdig dat je ze slechter snapt als meer gaan zeggen maar ik herken het dus zeker. Ze zijn nog zo jong,.. ik zou me er nu niet te veel zorgen over maken. Een speen heeft wel invloed op de ontwikkeling van de mondmotoriek maar als ze hem alleen in bed gebruikt zou ik dat voor nu ook nog niet zo erg vinden. Als ze maar niet overdag met de speen rondloopt en probeert te praten met de speen in. Houdt ze de speen 's nachts in of gebruikt ze hem alleen om te slapen?
In mijn praktijk werk ik eigenlijk nooit aan de verstaanbaarheid bij kinderen met de leeftijd van onze kleintjes. De therapie is dan echt gericht op het gáán praten, en hoe ze het zeggen is nu nog minder belangrijk. Op deze leeftijd mogen er nog veel klanken missen of vervangen worden door andere klanken. Bijvoorbeeld: mijn zoontje zegt hondenpoep, poppenhuis, appeltaart heel duidelijk, maar oliebollen worden /ojiebojjen/, boek is /boep/, schapen zijn /hapen/ en je hoort echt niet of hij kerstmuts zegt of kerstmis. Soms maken ze er ook een rommeltje van door woorden te mengen; hij zegt meer een soort dankebieft dan dankjewel. Is denk ik een samentrekking van alsjeblieft en dankjewel. 
Hoop dat ik je een beetje gerust heb gesteld! ?
 
@Liesforum: je kunt bach bloesem druppels ook voor baby's gebruiken alleen dan gebruiken ze een iets andere bereidingswijze geloof ik. Wij hebben het namelijk destijds voor Hugo besteld, hij sliep dramatisch slecht (en dat waren we zo niet gewend ?). Helaas hielp het bij ons maar kort maar we hebben er in die periode wel wat aan gehad. En je hoort veel positieve verhalen dus je kunt het zeker proberen! 


Wij zijn sinds vandaag uit de babyfase, officieel een dreumes en peuter in huis! Als ik terug kijk naar de foto's gaat het weer kriebelen maar na het hectische afgelopen jaar dat ook direct weer in de ijskast gezet ?. Wie weet ooit! 
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie @zazouseptember ☺️ goed om te horen dat het dus eigenlijk heel normaal is. Ze maakt inderdaad enorme stappen qua taalontwikkeling, veel betere zinsopbouw en begrijpt (helaas) alles. Soms zeggen we iets onderling waarvan we dachten dat ze het niet begreep, maar we mogen inmiddels opletten wat wij bespreken. Wel grappig dat hun articulatie dus slechter wordt tijdelijk. 
Het speentje heeft ze volgens mij wel veel in, valt weleens uit 's nachts maar de speen moet gelijk in als ze weer wakker wordt 's nachts. 


@mariekeseptember ah oke dat kan dus wel. We gaan het nog maar even aanzien. Eerst kijken of het bij de peuter werkt. Vannacht een iets betere nacht, maar meneer heeft nog veel nabijheid nodig lijkt het. Achja de dagen zijn lang en de jaren zijn kort herhaal ik dan maar weer.
Gefeliciteerd met Hugo, is hij vandaag jarig of gisteren? Verjaardagsplannen in deze gekke tijd? En slaapt Hugo nu zo slecht dan? 
 
@Majom: wat onzettend rot dat je juist nu meer op je bord hebt dan normaal. Dat kun je natuurlijk niet echt gebruiken. Hopelijk knapt je man snel op en heb je weer wat meer hulp. En ik hoop dat jij en je zoontje gespaard blijven. Lijkt me ook geen fijn idee om nu corona te hebben.
@Liesforum: Vandaag jarig! Gister heel klein zijn verjaardag gevierd. Gek idee dat ik nog nooit een "normale" verjaardag heb kunnen vieren van onze kinderen, altijd in lockdown periode (2x Siem en nu Hugo). Maar ik vind het eigenlijk prima, lekker rustig en niet teveel indrukken. 
Hugo sliep een hele lang tijd heel erg slecht, we hadden toen hij 10 maanden oud was soms nog wel 3 nachtflessen omdat hij alleen kalmeerde na een fles. Maar intussen hebben we de diagnose baby astma gekregen en hebben we aanpassingen gedaan (luchtreiniger in zijn kamer + we houden de luchvochtigheid onder de 45%) en medicatie gekregen en sindsdien gaat het beter. Sinds de kerst hebben we zelfs bijna iedere nacht kunnen doorslapen, echt feest! Het was dus bij ons gedeeltelijk door medische reden maar ook als hij niet aan het hoesten was sliep hij gewoon bar slecht. Zo anders dan Siem, dat is echt een goede nachtslaper. Onze kinderen kunnen oprecht niet meer verschillen van elkaar haha. 
 
Majom succes daar, hopelijk blijven jullie gespaard! wat ontzettend rot allemaal. Zo klaar met die Corona af en toe hè..

Mariekesep gefeliciteerd! Bizar om te zien hoe snel het gaat hè.

Hier zit de kraamweek er nu echt op. Had verlengde kraamzorg ivm keizersnede. Bizar onze jongste alweer 10 dagen oud. Mijn herstel gaat echt veel beter dan het herstel na mijn eerste keizersnede. Heel fijn. Mijn man is deze week nog thuis en dat is ook super. Benieuwd hoe ik het straks alleen ga doen met 2 kinderen (zie het nu nog niet voor me…)
Onze peuter is erg lief voor zijn broertje. We staan er soms versteld van. Hij is dan ook wel veel verwend met cadeautjes, aandacht en een grote broer diploma. Moet soms zoooo huilen als ik hen samen zie. Dat je zo kunt houden van 2 jongetjes. Nou genoeg emo hier.. ga weer even in mijn blauwe bubbel ;-)
 
Juffielies: hier ging het herstel ook beter van de tweede en na 3 weken stond ik er ook alleen voor. Nu 1 week gehad en dat ging super goed. Je moet alleen even creatief zijn. Peuter gaat met een trap haar bed in en uit zodat ik niet hoef te tillen etc. Ach je wordt vanzelf creatief haha.

Onze kleine meid is nu 4,5 week maar het valt bij tot nu toe echt reuze mee. Ze is zo makkelijk en relaxed nog terwijl de eerste echt een 24/7 huilbaby was. Deze dame doe ik er voor me gevoel gewoon echt even bij hoe lullig dat klinkt! Ik geniet wel extra op de dagen als de peuter dagje naar oma is of kdv. 2 daagjes van de 7 toch nog beetje voor mezelf want met een baby thuis lukt het huis poetsen en series kijken wel:)
 
Ik heb de bachbloesem druppels voor beide kids besteld, toch maar eens uitproberen. @mariekeseptember gaf jij ze in de flesvoeding aan Hugo of op een lepeltje? Bij ons is de tweede ook echt de slechte slaper tot nu toe ;) maar baby asta klinkt wel sneu zeg. 
@anemoontje wat heerlijk dat je nu wel op deze manier de babytijd mag ervaren! Geniet ervan☺️

 
Gelukkig is ons verder de corona bespaart gebleven. Mijn zoontje en ik blijven negatief en mijn man mag vandaag weer uit isolatie.

Wij gebruiken nu de bachbloesem 5 dagen, waarvan er 1 nacht is doorgeslapen en 2 horrornachten. De andere 2 was een paar keer snel even heen. Ik heb nog hoop aangezien het nu allemaal even gek is en hij met zijn bedje bij mij op de slaapkamer slaapt vanwege de isolatie van mijn man. Vanavond mag hij weer terug naar zijn eigen kamertje. Hopelijk zit er dan na een paar wendagen echt verbetering in. Hoe gaat het met de andere slechte slapers die Bachbloesem gebruiken?
 
Terug
Bovenaan