September 2019 Peuters

Fijne kerst iedereen! ?
@Zazousept: we zijn inderdaad nu druk bezig om de gebaren te leren. Ik heb zelf niet een gigantisch vertrouwen in onze logopediste omdat zij bijvoorbeeld dit niet als tip heeft gegeven. Ook als ik haar aan het werk zie heb ik zo mijn twijfels. Dus ga naar haar vakantie dat even bespreken.
@Majom: hier ook een kind dat qua motoriek heel vlot is. Dacht dat het eerst lag aan een andere prioriteit maar het begint nu echt op te vallen dat het niet wil vlotten. Hieronder ons lijstje van woorden. Hij gaat bijvoorbeeld ook pas sinds 2-3 maanden echt dierengeluiden nadoen. Zijn broertje met 11 maanden begint nu al volop woordjes te leren, zegt nu 4-5 woorden (mama, papa, eten, bal, die). Misschien komt het later voor Siem maar het lijkt bij ons nu wel reden om meer actie te gaan ondernemen. 
mama, papa, die, toettoet, hierheen, daarheen, ei, ui, eten, blauw, bah, boom, boot, bal, mauw
 
Ha Marieke, 
 
Goed te lezen dat jullie al met ondersteunende gebaren aan de slag zijn gegaan. Dit kan zo helpend zijn en veel frustratie schelen. Ik heb het met mijn eigen zoontje ook gedaan. Inmiddels heeft hij de gebaren niet meer 'nodig' maar soms zie ik hem ineens nog een gebaar maken terwijl hij tegelijkertijd het woord zegt,.. wel grappig. 


Helaas moet ik zeggen dat er veel heel goede betrokken logopedisten zijn maar dat er ook collega's zijn die steken laten vallen. Goed dat je dit gaat bespreken. Schroom ook niet om eventueel verder te zoeken. Het is heel belangrijk dat je een klik hebt met degene die met je kind aan het werk is en waar jullie waarschijnlijk nog een langere tijd mee vooruit moeten. 


Heeft ze jullie wel het boek: 'praten doe je met z'n tweeën' aangeraden? Anders is dat ook nog een tip! 
 
Oh, nog een tip: in februari start de gebarenchallenge weer. Super leuke manier om nieuwe gebaren te leren. Je krijgt elke week een filmpje met gebaren en aan het eind van het jaar heb je meer dan 500 gebaren geleerd. Dit raad ik ouders bij mij in de praktijk ook altijd aan. Ik heb geen aandelen. ?. Zou ik wel moeten uitzoeken eigenlijk haha. 
 
Heej allemaal, fijne dagen!

@Anemoontje van harte gefeliciteerd.

@Marieke, wat lastig een vermoedelijke TOS. Wel fijn dat je stappen onderneemt en hopelijk vinden jullie de juiste logopedist die jullie kan helpen.

Hier inmiddels 32 weken zwanger. Het is allemaal wat zwaarder nu zo aan het eind bij nummer 2. Het tillen van een 15 kilo peuter de trap op en af, spelen op de grond en dat soort dingen zijn lichamelijk best zwaar. Maar wat me nog het meest opbreekt is het slaaptekort. Oscar blijft een slechte slaper en een vroege vogel (tussen 05.00u en 05.30 begint de dag). Hij doet geen middagdutje of max 45 minuten en levert savonds bij bedtijd ook veel strijd. Snachts nog een keer of 3 wakker. Dus al met al slaap ik 4 uurtjes per nacht bij elkaar gesprokkeld. Ik hoef in ieder geval niet meer te wennen met een newborn straks. Ben echt gesloopt.

Door de schoolsluiting ben ik een week eerder vrij. Nu natuurlijk kerstvakantie en dan echt verlof. We hopen heel erg dat er de komende weken iets beter geslapen gaat worden maar ik ga er niet van uit.

Hopelijk hebben jullie allemaal fijne feestdagen met lieve mensen om jullie heen. X
 
Fijne kerst allemaal!

MariekeSep, ik snap dan heel goed dat je het wilt ondersteunen en hulp zoekt. Hopelijk veranderd er iets bij de logopedist of vinden jullie een ander waar het beter mee klikt. Hier worden al wel meer woordjes en kleine zinnetjes gezegd.

Heftig hoor maar 4 uurtjes per nacht slapen. Hier ook nog geen echte doorslaper, maar gelukkig meestal alleen speentje of kort erheen en af en toe doorslapen.

Wij hadden voor de kerst even goed de schrik erin. Ik werd wakker en liep naar beneden en voelde ineens wat langs mijn benen stromen. Dat bleek bloed te zijn met ook stolsels. Gelukkig konden we vrij snel terecht en alles goed met de baby (nu 18 weken zwanger). Bloeden was gestopt, maar eind van de middag toch weer een bloeding. Doorverwezen naar het ziekenhuis en daar is de placenta ook nog helemaal uitgeplozen. Alles lijkt gelukkig goed, alleen licht de placenta volledig over de baarmoedermond. Moet wel onder controle blijven en er is (door verleden met pap3a) een uitstrijkje gemaakt. De schrik zat er dus even goed in maar gelukkig nog steeds een hyperactief kind op de echo ?
 
Oh Majom wat eng zeg, gelukkig is alles goed met de kleine. ❤️ 


Pittig zeg Uitje zulke nachten en dan straks nog een baby'tje erbij. Wisselen jullie weleens af zodat de een nacht kan doorslapen? 

Ben benieuwd wanneer je baby komt Juffielies, spannend dat het elk moment kan gebeuren. 
 
Jeetje Majom dat is zeker schrikken! Hopelijk blijft het vanaf nu rustig. Wel fijn dat er nu meer controle is en hopelijk is de uitslag goed! 


@Uitje: poeh meid, dat is echt heel pittig zeg. Ik weet niet hoe je man er in zit qua vermoeidheid maar aan het einde van je zwangerschap kan slaapmedicatie wel heel fijn zijn. Ik heb dat genomen omdat ik niet kon slapen van de pijn van mijn nieren (nierstuwing) en dat heeft de ergste vermoeidheid aan het einde weggenomen. Maar goed, bij jullie betekent dat wel dat je man dan de nachten zou moeten doen.
 
Terug
Bovenaan