Starten nazomer 2021 (of na coronavaccin) en preconceptie zorg

Ook ik praat graag mee!

In maart ben ik gestopt met de pil, om mijn lichaam alvast goed tijd te geven om te ontpillen. Ik ben een aantal jaar geleden ook al eens (met een andere reden) gestopt en toen duurde het ruim 4 maanden voor mijn cyclus weer op gang kwam. Dit keer kwam, tot mijn verbazing, na 33 dagen mijn eerste menstruatie weer. Nu heb ik 2 cyclussen volledig 'pilvrij'gehad en deze zijn beiden 26 dagen lang geweest met een ovulatie op dag 17. Lekker consistent! Hopelijk blijft dat zo de komende tijd.
Ik temperatuur, waardoor ik mijn ovulatie ook kan meten. Ik gebruik hiervoor Natural Cycles. Hierin kun je ook symptomen bijhouden, wat ik ook alvast doe. Zo hoop ik, mocht het wel zo ver zijn, mezelf niet gek maak met wat ik wel en niet voel ;) Ook slik ik alvast prenatale vitaminen, ik las dat je dit het best al ruim van te voren kunt nemen. Buiten dat we allebei gezond eten en actief zijn hoop ik dat het allemaal bij zal dragen.
Wij gaan in september trouwen, en daarna willen we er voor gaan. Ik vind het super spannend! We hebben het de laatste tijd er ook over hoe leuk het niet zou zijn om de bruiloftsgasten te verrassen met het nieuws op de grote dag zelf.. Dus wie weet gaan we het alvast 1 maandje proberen ;)
 
Hoi Michelle en Tallie
Zo fijn dat jullie willen meepraten!
@Tallie: proficiat met jullie huwelijk! is het uitgesteld door corona of was het altijd al komende september gepland? 
Flowerpowerx en ik zijn al een tijdje precies een onderonsje aan het houden omdat er niemand anders leek aan te sluiten, maar hoe meer zielen, hoe meer vreugd haha!
Zijn jullie ook van België?
Wat fijn dat we allemaal rond dezelfde periode willen beginnen!
Ik ga volgende week mijn supplementen bestellen (ook al veel over gelezen, er is blijkbaar wel wat brol op de markt), wij gaan in mijn eisprong vanaf oktober eraan beginnen.
@Michelle: zoals je misschien al gelezen hebt in de eerdere gesprekken hier, heb ik ook een onregelmatige, maar vooral ook lange cyclus (+/-37 dagen).
Ik heb een lichte vorm van PCOS blijkbaar, nadat op de echo cystes te zien waren. Daar veel over beginnen opzoeken en vooral voeding speelt een grote rol. Dus ik heb dan drie maanden mijn voeding sterk aangepast (complexe koolhydraten enkel en niet zo heel veel, vooral héél veel (groene) groenten , vezels, noten, zaden...). En ik merkte snel een verschil, mijn cycli heb ik nog sinds anderhalf jaar nog niet zo kort gehad!
Helaas nu niet meer volgehouden door de drukte van het werk en onze verbouwingen, en dan merk ik direct: weer die lange cyclussen, maar binnenkort verandert dit en kan ik de draad weer oppikken ;)
Misschien helpt het bij jou ook om je voeding aan te passen? Ik ben alvast erg geschrokken van het resultaat. Ik voelde me ook beter, meer energie bv.
Het helpt alleszins om je cyclus te tracken in een app, want zo kan je verbanden leggen die je anders misschien niet zou leggen omdat je vergeten bent dat je je vorige maand exact ook zo voelde xp of om je eisprong te ontdekken, want die heb ik ook nog niet helemaal beet.
Wij zitten dus vooral ook volop in de voorbereidende fase, maar hoe meer ik erover lees, hoe meer ik overtuigd raak van het belang daarvan!!!
Maar ook mentaal: als je al veel hebt gelezen over wat je de eerste maanden in een zwangerschap te wachten zal staan, zal dat helpen denk ik om al nu wat uit te vissen wat je wil en niet wil enzo.
Ik vind het alvast ook héél spannend maar ben ook wel blij dat de komende zomer mijn gedachten ook wat zullen afgeleid kunnen worden van zwanger worden ;) Voorlopig ben ik vooral positief benieuwd maar nog geen stress ofzo, gelukkig!
 
 
Hi!
Ja, superfijn om met anderen ook hierover te kunnen kletsen. Wij houden het ook voor de omgeving nog oppervlakkig wat onze planning is, dus dan kun je niet lekker erover praten en zo leven we met elkaar mee!
Ik woon in Nederland :)
Ons huwelijk is (gelukkig) niet verplaatst nog. Ik ken mensen die nu voor de derde keer moeten verplaatsen en dat vind ik zo erg voor ze.. Het ziet er qua voorspellingen goed uit, dus we krijgen er steeds meer vertrouwen in. Al blijft het lastig om steeds rekening te moeten houden met de mogelijkheid dat het allemaal verplaatst moet gaan worden..
wat fijn dat je verschil merkt qua voeding en leefstijl! Dan heb je toch nog een beetje het idee nog ergens invloed op te kunnen hebben. Dat is wel wat ik het moeilijke ervan vindt hoor, je weet niet wat je kunt verwachten. Je hoopt natuurlijk dat alles goed gaat maar toch is dat lang niet altijd zo.. 
 
Ja ik vind het ook leuk om op dit forum al ten volle te kunnen praten over zwanger worden zonder dat onze omgeving daar veel van weet :)
Ik heb inderdaad al vanalles gehoord van vriendinnen en familie: heel snel, middelmatig snel, heel lang, nog steeds niets... maar wat het bij ons wordt: ?
Jammer dat je zo niet op voorhand kan testen "hoe snel zou het lukken" en dan kan je dat veel beter inrekenen voor als je het dan ineens echt wilt. Nu ja, zo werkt de natuur niet ;)
Hebben jullie al veel baby's in jullie omgeving of zijn jullie zo wat de eersten?
 
 
Bij ons is het in onze familie niet echt aan de orde, maar in de vriendenkring is het nu wel snel aan het gaan. Twee kleintjes van onder een jaar en twee zwangeren. Dus dat helpt ook niet mee, zeker wanneer wij nog in de voorbereidende fase zijn maakt dat je het echt alvast wil ofzo.. Heb jij dat ook, of zijn jullie de eersten? Het werd dus zo erg dat we erover dachten om het alvast misschien volgende cyclus te proberen, zodat we het op de bruiloft kunnen vertellen. Dat zou precies timen zelfs, mocht dat lukken dan zou ik 11,5 week zijn..  Mocht het niet lukken zouden we dat ene maandje dan overslaan, want dan zou ik echt nog te pril zijn om het op de bruiloft te vertellen en als je dan niets drinkt valt dat wel heel erg op haha.  
 
Bij ons in de familie zijn er wel al wat kleintjes, maar die ouders ervan zijn ook een pak ouder dan ons, dusja ;-)
In de vriendenkring begint het ook, maar nog niet zo superveel. En vooral ook van vrienden die twee, drie, vier jaar ouder zijn dan ons. 
Het valt dus nog wel mee qua sociale druk en mijn vriend is daar sowieso niet gevoelig aan dus dat helpt wel. 
Maar ik denk wel dat ik dit jaar nog wel wat zwangerschapsaankondigingen zal te horen krijgen, gezien veel van onze vrienden nu gesettled zijn.
Ik had een paar maanden terug nog helemaal geen echt gevoel van "nu wil ik het", maar eerder "ooit", maar sinds ons huis vorm kreeg veranderde dat snel. Nu is het wel eerder weer wat afgezwakt omdat de zomer eraan komt en met het goede weer toch veel andere leuke afleiding en eindelijk onze vrienden en familie terugzien. Dan ben ik wel blij dat dat nog zal gebeuren zonder dingen te moeten verzwijgen of verstoppen. 
Ik heb zo wat het romantische beeld van die eerste maanden met ons tweetjes dat geheim te delen dus dan komt het goed uit dat we pas na de zomer zullen beginnen. We zijn dan ook dit najaar tien jaar samen en dan lijkt het me wel heel leuk in mijn hoofd van als cadeautje een positieve test haha.
Maar ik snap jullie wel van het al eens te proberen hoor! Het is een leuke combo mocht het al de eerste ronde lukken. Al weet ik wel niet als je dan veel misselijk zou zijn enzo en dat ook op je huwelijksdag zou zijn, da's wel jammer! Maar ja dat weet je niet op voorhand natuurlijk.
Ik zou denk ik wel hetzelfde doen als jullie en dan als het die eerste ronde niet lukt, wel wachten tot na de bruiloft.
 
 
Hoi Tallie en Eva,

Leuk een beetje leven in de brouwerij! Ik kom ook uit NL :)
@Tallie - gefeliciteerd met jullie bruiloft! Erg leuk vooruitzicht en zeker nu de versoepelingen eraan komen.
Het romantische plaatje van de onthulling op de grote dag heb ik ook wel eens over gedroomd, maar de bruilof zal bij ons nog wat jaren duren. 
Jij bent echt al een tijdje gestopt met de anti-conceptie, toch wel fijn idee omdat je nu hebt gezien dat je lichaam toch weer 4 maanden nodig had.

Herkenbaar over wat jullie schrijven van het willen praten over het proces, maar het ook nog een verassing willen houden. In onze omgeving zien we ook wel redelijk wat stellen al met kinderen, maar aan m'n vriends kant zijn die ook wel wat ouder. Ik heb één vriendinnetje die wel doorheeft dat het bij ons ook niet heel lang zal duren, zij zit nu zelf met haar vriend in een IVF-traject dus dat zijn gemengde gevoelens.
Mijn vriend is 36 en al enkele jaren 'papa-ready', zelf had ik tot voor kort nog weinig haast. Ik geniet erg van mijn vrijheid, het sporten, leuke baan, geld om leuke dingen te doen etc. Maar we nu we het huis hebben opgeknapt en toch heel cliché aan het settelen zijn, heb ik toch wel flinke kriebels gekregen en begin ik er steeds meer naar uit te kijken. De zomer wil ik inderdaad ook nog echt even kunnen genieten (wielrennen met name).


Ik houd wel al een tijdje mijn cyclus bij in een app, dat is inderdaad wel heel handig. @Eva - Wat vervelend dat je lichte PCOS hebt.. Ben je daar in het ziekenhuis achter gekomen? Hoe meer je ermee bezig gaat, hoe meer van dit soort verhalen je ook lijkt tegen te komen. Maar ik ben het wel met je eens, je erover inlezen en de juiste voorbereidingen treffen is wel slim. Mij helpt dat juist om stress te voorkomen, als ik achtergrondinfo heb en weet wat ik wel/niet moet doen.  

Ik probeer mijn weg nog wat te vinden in goede supplementen. Hebben jullie daar tips voor? 
 
Wat leuk dat het bij jullie eerder niet-cliché is: de man al klaar voor kinderen en de vrouw wil nog wachten ;p
Door onze familie met kinderen te zien hebben we ook wel duidelijk de "nadelen" gezien van de keuze om voor kinderen te gaan. Als alles van een leien dakje loopt is het niets, maar dat was bij hen allerminst zo en dan is dat doet je toch wel even denken van: voor ons toch nog even niet, want moest het zo lastig worden... 
Dus dat heeft me zeker geholpen om alles eens van de andere kant te bekijken en mijn kinderwens wat verder vooruit te schuiven. En dat de momenten met ons twee nu ook echt heel veel waard zijn, omdat je daar dan de eerste jaren niet veel meer op moet rekenen.
Ik heb niet officieel PCOS van de dokters ofzo, maar ik was in januari bij de gynea en die deed een echo en er waren cystes te zien, samen met mijn onregelmatige cyclus had ze dat woord laten vallen en moesten we willen starten dat ik al na 6 md ipv een jaar mocht terugkomen. Dat deed me even schrikken want we zijn nog niet eens begonnen en het ging al over als het niet ging lukken! Dus me beginnen inlezen en ik herken me erg in de symptomen, dus vandaar denk ik dat ik het heb. (Zeker omdat de voeding ook zo goed werkte).
Over de supplementen: ik ga ze bestellen via Ovabalance. Je moet best zeker letten op actief foliumzuur ipv syntethisch. Maar ik ga voor eerder een totaal pakket gaan, niet enkel foliumzuur (ook specifiek op mijn PCOS, bv. DCI supplement).
Mijn vriend gaat van twee maand tevoren ook zinktabletten en foliumzuur innemen.
Je leest inderdaad veel verhalen waarbij het slecht gaat, maar ik ben nu al een paar maanden aan het inlezen en ik merk precies wel dat niet iedereen zich even goed voorbereid op een zwangerschap (ik ben gewoon nogal een controlefreak). Dus ik denk dat als men zegt "het duurt gemiddeld een jaar" eer je zwanger bent, dat dat grotendeels is door mensen die stoppen met anticonceptie/de pil en direct dan hun start nemen. Maar als je cyclus dan nog in orde moet komen enzo, is de start in feite pas zes maanden later. Als je snapt wat ik bedoel. Ik maak me er dus nog niet veel zorgen in. Ik lees dat het bij velen gewoon ook langer duurt omdat ze niet weten wanneer hun ovulatie is. Dus ik denk, door de voorbereiding, dat een jaar proberen niet zo representatief meer is, eerder een half jaar of misschien zelfs minder.
 
Terug
Bovenaan