tips tegen pijn bij de bevalling

Hoi mamajolijn,

Tuurlijk heb je hier rare verhalen, die zie ik ook. Maar in Nederland gebeuren ook dingen die niet hoeven te gebeuren omdat er toch wel dingen fout gaan omdat er veel thuis wordt bevallen. Iedereen moet lekker doen waar die zich zelf het lekkerst bij voelt, alleen moet er niet zo spastisch gedaan worden over pijn bestrijding. Je kan trouwens de medicatie van de ruggeprik uitzetten ( beetje bij beetje ) zodat je wel voelt dat je moet gaan persen. Daar zou ikzelf wel voor kiezen omdat ik zelf het persen het minst erge vond ( na drie keer persen, en 10 minuten, was ze er !!) maar iedereen moet wel de keuze hebben!! Dat zei jij ook al.

groetjes Fenna

Fenna, er is net een omvangrijk amerikaans rapport verschenen over de veiligheid van de thuisbevalling. Rare dingen gebeuren in elk land, maar thuisbevallen is niet onveilig.
Wat betreft je opmerkingen over de ruggeprik: in  veel ziekenhuizen is er buiten de kantooruren alleen een anesthesist beschikbaar voor spoedgevallen. En pijnbestrijding tijdens de baring wordt daar NIET onder gerekend want daar is geen aparte vergoeding voor. Dat daar geen aparte vergoeding voor is is een politieke keus. Als een patiente van mij 's nachts pijnbestrijding nodig heeft, kan ze meestal norfine krijgen en pas 's morgens een ruggeprik. En dan kan je als verloskundige stennis maken, het gebeurt gewoon niet. Financieel maakt het voor een verloskundige trouwens niet uit of je een patient overdraagt als de baring begonnen is. Je krijgt dan het hele bedrag vergoed.  Dus als je cynisch bent kun je  zeggen dat het eigenlijk  voordelig voor  de verloskundige is om  haar patient vroeg over te dragen.
Ik denk dat het voor vrouwen die nog willen baren heel verstandig is om straks, als al die verzekeringen veranderen, bij een verzekeraar navraag te doen of die een contract heeft met een ziekenhuis dat 7/24  ruggeprikken aanbiedt op de verloskamer. Want anders heb je kans dat je daar straks helemaal niet terecht komt. En je kunt ook aan je verzekeraar vragen of hij een contract heeft met een verloskundige die werkt volgens de preventive support of labour methode. Dat houdt in dat je geen oeverloos langdurige bevalling krijgt, dat je verloskundige bij je blijft, dat ze haar best doet voor adequate pijnbestrijding als het nodig is.
Vraag schept aanbod, en verzekeraars moeten gaan concurreren. Dus dat kan ook met dit soort zaken.  

hoi Verloskundige,

Misschien heb ik het niet zo getroffen met mijn verloskundige destijds. Ik weet dat ze erop tegen waren pijnstillers te geven en toen ik uiteindelijk, door een medische oorzaak, in het ziekenhuis ingeleid werd, zijn ze maar een keer langsgekomen om mijn dochtertje te wegen en was ze heeeel erg kortaf. Ik heb toen van meerdere vrouwen en vriendinnen gehoord dat dat kwam omdat ik in het ziekenhuis bevallen was. Ik heb dan waarschijnlijk net pech gehad. Sorry als ik je beroep gekwetst heb, dat was niet de bedoeling.

Groetjes Fenna

mijn tip: lees/kijk niet te veel bevallingsverhalen. Bij negatieve verhalen ben je bang dat het  bij jou ook zo gaat verlopen en bij hele positieve verhalen ga je denken oooh dat doen we even! Dit is jou bevalling en niemand kan jou bevalling navertellen of zeggen hoe het gaat gebeuren.

Hoi Fenna, wat jammer dat je zo'n slechte ervaring met je verloskundige hebt gehad. Het klinkt mij behoorlijk onprofessioneel in mijn oren. In het kraambed hoor je, als je het helemaal thuis doorbrengt, toch minstens 3, en liefst 4 visities van de verloskundige te krijgen. En iedereen die ontevreden is over de verloskundige, en daar niet met haar uitkomt, kan terecht bij de klachtencommissie van de verloskundigen. Dit kan tot 10 jaar na de bevalling. Op de website van de KNOV vind je alle info, maar de verloskundige heeft als het goed is, de info ook in haar wachtkamer hangen, of in de praktijkfolder staan.
En wbt pijnstilling, er is nu eenmaal een groep vrouwen die abnormaal veel pijn heeft en het is wreed om die pijnstilling te onthouden. Iedereen op voorhand platspuiten is geen optie, maar ernaast zitten en begeleiden, wat m.i het hart is van ons vak, kan al een heleboel schelen.
 Bevallen doet altijd pijn, maar voor de meesten is het niets dat ze niet aankunnen, voorop gesteld dat er iemand bij hen zit om te helpen en dat ze van te voren weet dat het niet langer dan 12 uur duurt. En daar kun je hele duidelijke afspraken over maken.
Maar van termen als de voredvrouwenmaffia word ik vaak een beetje moe, want als verloskundige heb je zo weinig invloed op het beleid van het ziekenhuis. En het beleid van het ziekenhuis draait om GELD.  E de beleidsmakers zitten niet op de verloskamer, maar liggen thuis in bed.

Hallo allemaal,

Was een deel van jullie berichten aan het lezen en het viel me inderdaad op dat er veel negatieve verhalen zijn.
Dit heb ik ook allemaal te horen gekregen als voorbereiding op mijn bevalling en had 's nachts dus ook nachtmerries over de bevalling. Toch heeft het me in zekere mate geholpen want ik ben dus van het ergste uit gegaan. Had alleen wel zoiets van dat ik geen ruggeprik wilde want ik wilde voor mezelf alles meemaken, dus ook de pijn.
Maar goed, alles is mij 100%!!!!!!!!!!!! meegevallen. Ik ben in 8 uur tijd bevallen van een prachtige dochter, helaas wel in het ziekenhuis vanwege een hoge bloeddruk, maar kwam binnenwandelen met volledige ontsluiting. Daarna ging het erg vlot en voordat ik het wist was ze er al.
Tuurlijk heb ik wel pijn gehad, maar ik heb geen moment gezegd dat ik dit nooit mee doe en wil dus even meedelen dat het niet altijd verschrikkelijk is om te bevallen!

Groetjes

Hallo allemaal,

Ik ben bijna 24 weken zwanger, dus heb nog wel wat te gaan. Ik vind het geweldig!!!
Ik heb wel  wat vragen  en hoop dat jullie voor mij wat tips hebben. Mijn man en ik willen ook graag een cursus samen volgen en twijfelen tussen samen bevallen en zwangerschapsgym. Zou iemand ons kunnen vertellen wat het verschil is en eventueel ervaringen met ons kunnen delen, zodat we een, voor ons, goede keuze kunnen maken.

Ik zou heel graag in een bad willen bevallen, dit heb ik altijd al gewild. Maar... 1 van de verloskundigen van ons zegt dat het beter is ivm bacteriën etc. (van eventuele ontlasting) om dit niet bij de eerste te doen. Ook omdat ze niet weten of het ingeknipt of wat dan ook, moet worden. Zou iemand mij kunnen vertellen of hier een waarheid in zit, zelf vind ik het een beetje een raar verhaal en heb het gevoel dat ze nog nooit een badbevalling heeft gedaan en daarom dit niet wil.

Alvast bedankt.

Ik ben 3 keer bevallen en het viel me reuze mee! Wat mij enorm heeft geholpen de 2e keer was het opgemaakte wiegje dat in de verloskamer klaar stond. Ik had geen zin om te denken: oh wat doet dit pijn. Ik kon alleen maar denken aan dat kindje dat binnen een paar uur in dat bedje zou liggen. SUPER!

Terug
Bovenaan