Hallo allemaal,
Ik ben 1 keer bevallen, en zagtoen ik zwanger was ook tegen de bevalling op. Toen ik het erover had met een vriendin zei ze tegen me dat de bevalling vast minder erg zou zijn dan de eerste helft van mijn zwangerschap (tot 20 weken toe de hele dag kotsmisselijk geweest, en van toen af aan telkens een beetje minder).
En inderdaad, achteraf had ze gelijk (ook al was zij ook nog nooit bevallen, maar wel ook zwanger en erg misselijk.)
Ook ik ben tijdens de weeen onder de douche gaan staan, maar ik vond dit echt verschrikkelijk. Ben nog op een stoeltje gaan zitten, maar het lukte me niet om me te ontspannen.
Wat bij mij wel hielp was een kruik tegen mijn rug voor de rugweeen. (die waren echt niet leuk)
Ik ben niet op eencursus of iets geweest, maar heb wel gezucht en gepuft en verder zei de verloskundige tegen me wat ik moest doen.
Verder bedacht ik telkens bij mezelf, dit duurt maar even en is niet zo erg als aan een stuk door alleen maar misselijk zijn, zonder dat je verder nog maar iets ziet van dat je zwanger bent; geen bolle buik, geen schopjes die je voelt alleen maar misselijk.
Ook heb ik een poos gewacht met bellen naar de verloskundige. De weeen begonnen om twaalf uur 's nachts en kwamen gelijk al om de 5 minuten of minder. Maar ze duurden niet langer dan een minuut, en er zat ook niet echt regelmaat in. Dus durfde ik telkens niet te bellen, want ik dacht dan komen ze toch voor niks. Ik beloofde mezelf telekns dat ik op een bepaald tijdstip zou bellen, en bij nader inzien deed ik het dan toch maar niet, nog een uurjte erbij. Uiteindelijk hebben we om ongeveer 8 uur gebeld en kwam de verloskundige even later.
Ik lag ondertussen weer lekker op bed, na die rotdouche, af en toe te kreunen en te steunen. en toen de verloskundige kwam vond ze dat ik er wel relaxed bij zat, ik was ff rechtop gan zitten in bed. Ze vertelde toen ook dat ik waarschijnlijk nog geen ontsluiting of 1cm zou hebben, omdat dat meestal zo was. Maar tot haar verbazing en mijn grote blijdschap, had ik al 6 cm.!
Ze heeft toen mijn vliezen gebroken en ik kreeg toen 8 cm. ontsluiting. daarna kwam ik in een weeenstorm terecht en lag ik helemaal te bibberen en te trillen. de verloskundige is toen weer terug gekomen en is bij ons gebleven. Ik kreeg toen alleen geen persweeen. (Vond ik wel lekker, want ik kon bijkomen even.) Maar dat was natuurlijk niet d bedoeling, dus moest ik op de wc gaan zitten. waar ik 2 persweeen kreeg en toen weer terug naar boven, uiteindelijk heb ik op eigen kracht marck eruit geperst. Maar dat kwam echt omdat de verloskundige me zo goed begeleidde en precies zei wat ik moest doen.
Uiteindelijk was Marck na een uur persen er om 5 voor 2.
Alleen 2 hele kleine scheurtjes eraan over gehouden, omdat marck met zijn handje tegen zijn wang aan naar buiten kwam, en toen zijn elleboog bewoog, waardoor het net even te ver uitrekte.
Maar dan daarna, helemaal super, je kindje op je buik, en helemaal blij dat je zo'n geweldige prestatie hebt geleverd. Je mag dan echt wel trots zijn op jezelf.
Wat mij verder goed geholpen heeft is om in jezelf gekeerd te zijn en te denken tijdens de weeen dat ze maar even duren en dat je straks je kindje in de armen hebt, dat je het niet voor niets doet!
Wat ook goed helpt is een lauwig washandje van onder, daardoor wordt het perineum ook beter doorbloed en kan het allemaal beter oprekken.
Mensen die nog moeten bevallen: heel veel succes. Ik hoop niet dat ik jullie nog banger heb gemaakt, want dat was juist niet mijn bedoeling. Mij is het heel erg meegevallen, ook al ging mijn bevalling niet helemaal volgens het boekje. Ik had me voorbereid op het ergste, maar 't is me erg meegevallen!