tips tegen pijn bij de bevalling

Ik zelf moet nog bevallen van de eerste, dus eigenlijk hoor ik niet thuis in deze discussie.  Maar het lezen van al deze rampscenario's helpt mij nu om met een positieve instelling de bevalling in te gaan. Er is namelijk een groep vrouwen die het moeilijk krijgt en een groep die het relatief (!) makkelijk krijgt. Hoe meer rampen ik hoor, hoe groter de kans dat ik bij de andere groep hoor...
Je moet iets verzinnen om jezelf moed in te spreken. Maar over het algemeen zie ik niet tegen de bevalling op.
Na ongeveer 30 augustus spreken we elkaar wel weer....

groejts
greet (35+1)

tja...pijn bij je bevalling..
toen ik zwanger was ben ik bij mezelf nagegaan ...waar ben ik het bangste voor ?
het ergste is natuurlijk die totale onzekerheid..
wanneer gaat t beginnen ?
hoe voelt t?
hoe ga ik reageren ?
allemaal dingen die je niet weet dus..
maar wat ik wel wist was hoe ik zelf ben...
ik was erg bang om in paniek te raken als ik de pijn niet aankon...mijn angstbeeld was dat ik mijn man samen met de verloskundige de huid vol zou gaan schelden...
daarom ben ik zwangerschapsyoga gaan doen.
beetje zweverig af en toe maar die ontspanningsoefeningen en ademhalingstechnieken werkten wel !!
ook had ik een geboortetens in huis ..
(apparaatje wat stroomstootjes geeft om pijn te verlichten tijdens weeen )
toen de bevalling zich aandiende heb ik die hele geboortetens niet nodig gehad....
tijdens iedere wee "stuurde"ik iris verder naar beneden door bij ieder wee te denken DAAR moet je naar toe...
het werd een beetje een mantra waar ik me goed bij voelde , alsof we t echt samen aan t doen waren ..
binnen 7 uurtjes was ze dr , ik ben nog nooit zo trots op mezelf geweest !!
niet gescholden of niks !!
ook moest ik denken aan wat een collega tegen me zei die 2 maanden ervoor was bevallen : laat maar gaan !! de pijn kon ik toch niet tegen houden , die kwam toch.
dan maar aan toegeven dan houdt t vanzelf op !!??
grappig genoeg bleef dat de hele bevalling door mn hoofd spoken ..en ergens zit r een kern van waarheid in natuurlijk !
groetjes lian

Tips tegen de pijn hahahaha!

Die bestaan niet, behalve ruggenprik denk ik.

Ik die pijn ook meegemaakt en het enige wat je kan doen is het beleven en hopen dat het maar snel over is.

Wat wel hielp bij mij (niet tegen de pijn, maar wel afleiding) mijn man, moeder en zussen waren erbij. En wij zijn een heel hecht gezin en hebben heel veel lol. Dus tussen iedere wee door hadden we de grootste lol. Vooral om alles wat ik uitriep tijdens een wee.

Mijn tip...

Geniet van de tijd tussen de weeen dat je geen pijn hebt! En elke wee die geweest is, komt niet meer terug.

Dat hoorde ik een keertje tijdens m'n zwangerschap van iemand en speelde tijdens de bevalling door m'n hoofd. Ik heb zo'n 12 uur lang om de drie-vier minuten weeen gehad en die gedachte hielp, hoe lang het ook duurde, me door de bevalling heen.

Louise

hoi allemaal,

het is vast al gezegd, ik heb niet alles doorgelezen, maar ik heb zelf heel veel gehad aan de ademshalingsoefeningen van de yoga. Door de neus in, en langzaam uit door de neus en zo laag mogelijk. (geen gepuf!!) Dit hielp mij om te ontspannen te blijven tijdens de weeen, en hoe meer ontspannen, hoe minder pijn. Vriendinnen van mij hebben een ruggeprik gehad tijdens de weeen, ik niet, maar ik heb deze ook niet nodig gehad. De weeen waren door de ontspanning goed op te vangen. Bij de tweede bevalling twijfelde ik zelfs of de bevalling wel echt begonnen was, totdat de verloskundige toucheerde en 8 cm ontsluiting aantrof. Misschien heb ik een hoge pijngrens, maar de ademshalingoefeningen hebben mij dus ontzettend geholpen. Voor iedereen die nog moet, veel succes en sterkte!

groetjes steef

Hoi,

Wat mij erg heeft geholpen is me van te voren instellen op een vreselijke pijn. Zo ´n pijn dat je door een hel heengaat. Uiteindelijk is alles zo vreselijk meegevallen. Ondanks een stuitligging en het inleiden is het me echt meegevallen. Gelukkig maar, zeker als ik het hier ook anders lees.

quote: Lissa reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('09-07-2005 21:39:10'));

Sorry, heb je tekst even weggehaald.

Dit forum is er wel niet voor bedoeld, maar je mag je verhaal toch wel kwijt?
Bevallen is inderdaad geen pretje, maar dat betekent toch niet dat je niet mag 'klagen'? Als je het al zo noemen wil!! Mijn bevalling schoot niet op dus hebben ze me in het zkh pilletjes gegeven dat het wat sneller zou gaan. Je wilt het niet weten, in nog geen 2 uur van 0 cm. naar volledige ontsluiting. i.pl.v. dat ze je dan iets tegen de pijn geven, maken ze je het alleen maar moeilijker en ik hoop dat ze nou eindelijk eens normaal gaan nadenken.
Tuurlijk wil je graag kinderen en moeten ze er ooit weer uit, maar je gevoelens moeten er ook uit! En kinderen krijg je geloof ik, nemen is wel erg makkelijk.

Hallo,
Ik heb denk ik wel een tipje voor je.

Ik had mn tante bij de bevalling en zij is zo grappig!  Ze kletste aan een stuk door.En toen de persweeen begonnen waren heeft ze een knuffeltje uit mn tas gehaald en zei tegen mij dat kleine kinderen dol zijn op knuffels dus mn kindje ook.
Maar toen mn zoontje werd geboren ging ze gelijk weg want ze   werd misselijk.
Dus ik denk dat wat afleiding tijdens de bevalling een beetje kan helpen. En eerlijk gezegd heeft het mij erg goed geholpen want ik merkte niet veel van de pijn.
Ik ben 35weken zwanger en ben weer van plan mn tante mee tenemen.

Lina

Terug
Bovenaan