tips tegen pijn bij de bevalling

Hallo allemaal,

Hoe weet je nou wanneer je vliezen gaan breken?
Ik ben zo bang dat het gebeurt als ik in een winkel ben ofzo!
Of is dit een rare gedachte?

Groetjes

Na 24 uur weeen had ik amper 2 cm ontsluiting. Ik zat er toen al aardig doorheen, vooral ook omdat ik die nacht daarvoor niet geslapen had door voorweeen. Daardoor waren de weeen erg moeilijk op te vangen en had ik erg veel pijn.
Eerst vond ik het heel erg om dan toch in het ziekenhuis te gaan bevallen, ik wilde zo graag thuis. Ik voelde me ook falen op dat moment. Maar eenmaal in het ziekenhuis viel er zo'n stuk spanning van me af, omdat ik ineens wist dat er iets aan mn pijn gedaan kon worden en het nu eindelijk een beetje kon opschieten.
Dus: het is echt niet erg als je onverwacht naar het ziekenhuis moet, het kan ook een enorme opluchting zijn!!

quote: snoottie reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('10-06-2005 19:40:12'));

Hoi allemaal,
Ik kreeg trouwens ook de tip om te puffen op de volgende regel:
Altijd is kortjakje ziek
Je puft als het waren de lettergrepen en op 'ziek' puf/blaas je uit.
Mij heeft het in ieder geval goed geholpen,

Groetjes

Hoi (sorry heb even wat van je tekst weggehaald)

Die tip over altijd is kortjakje ziek kregen wij ook bij de dikkebuikengym. Het gaat dan om het 7x puffen. Ik heb er toen meteen van gemaakt: het is allemaal jou fout. Met een vette knipoog naar mijn vriend. Ik heb hem verder niet gebruikt, maar vond hem wel wat toepasselijker hahaha.

groetjes

Hallo,

ik heb eigenlijk geen echt bruikbare tips, want ik ben zelf nog maar een keer bevallen, en weet serieus nog niet of ik het nog een keer aandurf. Mijn zoontje is nu 8 mnd. en ik hou heel veel van hem, maar ik ben de pijn echt niet vergeten.
Want pijnstilling krijg je in sommige ziekenhuizen echt niet hoor, ook al ben je al 26 uur wakker, waarvan 10 met hevige weëen en nog geen mm ontsluiting. Wel geven ze je van die pilletjes wat de ontsluiting moet vorderen, waar je dus ontzettend pijnlijke weëen van krijgt, en als je vraagt om pijnstilling krijg je elke keer een smoesje dat ze daar nog over aan het overleggen zijn, maar ze kijken je lachend aan alsof je de grootste  piepert allertijden bent! Ik kon niet meer, was helemaal uitgeput. En dan knippen ze ook nog's een keer tussen de weëen door, wat dus ongelooflijk  zeer doet!! Dus ik vind niet dat Caro28 gelijk heeft. Trokken ze maar één lijn in Nederland, dan kreeg je ok niet van die ontzettend uiteenlopende verhalen! Sorry voor degenen die nog moeten bevallen, maar ik moest heel even m'n verhaal kwijt. Maar misschien heb ik nog een paar tips:
-in bad schijnt verlichtend te zijn
-de baarkruk moet ook 'makkelijker' zijn
-en als ze je geen pijnstilling willen geven, je evt. man/vriend door laten drammen, want jij bent waarschijnlijk niet meer helemaal bij.

Heel veel succes iedereen met de bevalling, en ik hoop hier nog een keer mijn verhaal te vertellen over mijn 2e 'makkelijke' bevalling!

Uit de reacties blijkt wel dat iedere vrouw het heel anders ervaart. Voor mij geldt dat ik de bevalling wel tien keer zou kunnen doen, op de manier dat het bij mij de eerste keer ging. Zwanger zijn vind ik geen pretje, ook al heb ik geen fysieke klachten. Ik baal gewoon ervan dat er veel dingen zijn die ik niet kan of mag die normaal wel kunnen. Misschien is het dan ook wel daardoor, dat ik de bevalling niet als vervelend ervaar. Ik kan me serieus niet herinneren echt pijn te hebben gehad. Niet erger dan bijvoorbeeld als je iets verkeerds gegeten hebt en je zit de hele nacht op de w.c. Dat vind ik erger omdat het niet 'beloond' wordt met een kindje haha!
Maar goed mijn 'gouden tip': huur een bevalbad!! Ik vond het heerlijk. In het begin dacht ik nog dat het niet veel hielp want ik voelde toch wel veel, maar toen ik er even uit moest om naar de w.c. te gaan begreep ik dat het echt een groot verschil maakt. Door de warmte van het water en je gewichtloosheid kun je heel goed ontspannen. Daardoor ontsluit je sneller en kun je de pijn beter aan. Ik had toen ik mocht persen zoveel energie dat mijn zoon er binnen een half uur uit was. Echt een droombevalling voor mij.
Ik ben nu weer 33 weken zwanger en ga weer in bad proberen te bevallen. Ik kan het iedereen aanraden, het is heerlijk.

Hallo allemaal,
Ik ben, samen met mijn vriend, naar de cursus "samen bevallen" geweest. Daar hoor je hoe de ontsluitingen verlopen, wat er in je lichaam gebeurd,  hoe je pijn kan wegpuffen, hoe je je kan ontspannen tijdens de bevalling en wat voor functie de man kan hebben tijdens de weeen. Ik ben na deze cursus met een ontspannen gevoel de bevalling in gegaan en ik wist precies wat er allemaal ging gebeuren toen  het eenmaal zover was. Je leert ademtechnieken en je man krijgt tips om jou pijn te verzachten. Ik had veel rugweeen en mijn vriend wist ze goed weg te drukken. Ik heb een fijne bevalling gehad omdat ik rustig bleef en wist wat er ging gebeuren. Nu kun je nooit weten hoe je bevalling uiteindelijk zal verlopen maar door deze cursus was er voor mij veel onduidelijkheid en angst  weg.

Ik vind het moeilijk om tips te geven. Waar ik in elk geval wel wat aan had, was ook de cursus Samen Bevallen, maar dat had ook een andere cursus kunnen zijn. Je weet wat je ongeveer te wachten staat en je weet hoe je de meeste weeen kunt opvangen. Hierdoor ben je enigzins voorbereid op wat komen gaat. Zelf ervaarde ik mijn bevalling als heel erg moeilijk, maar ik denk dat ik het moeilijker zou hebben gehad zonder cursus vooraf. Dus mijn tip is: neem een cursus en leer een ademhaling die bij je past. Dan heb je in elk geval iets om op terug te vallen. Voor de rest heb ik gehoord dat waterbevalling ook meehelpen de pijn te verdragen, dus voor de volgende bevalling wil ik een waterbevalling.

Succes!

Terug
Bovenaan