tips tegen pijn bij de bevalling

Hallo allemaal,

Genoeg gezeurd over pijn: dat weet je als je eraan begint!
Tips die mij bij mijn 2 bevallingen hebben geholpen, en hopelijk ook dadelijk weer bij mijn 3e:
- Mijn partner heeft tegen de rugweeen met zijn handen mijn rug gemasseerd en op een gegeven moment toen de weeen echt heel heftig werden gewoon met zijn vuisten tegen mijn rug/bekken geduwd. Een soort tegendruk zeg maar. Normaal gesproken zou dat duwen juist pijnlijk zijn, maar nu was het de remedie tegen die verschrikkelijke rugweeen.
- Bij de laatste cm ontsluiting, net voor de persweeen, wordt alles heel heftig. Bij mij hielp het om in een soort ritme een zinnetje op te zeggen (in mezelf hoor!!). Het was alsof ik daarmee in een soort trance raakte. Daar hield ik me op dat moment aan vast.
- Ook hielp de gedachte: je kunt nu echt niet meer terug!
Tsja.... en als je echt bang bent voor de pijn, dan zou ik er voor kiezen om in het ziekenhuis te bevallen!
Groetjes!

Ik heb veel gehad aan het boek duik in je weeen (geen zw cursus oid gevolgd) de manier waarop tegen bevallen wordt aangekeken was voor mij goed.

En hubbie legde een hand op mijn rug en buik en sprak me vermanend toe als ik mijn ademhaling niet controleerde

in nederland lopen ze dus nog steeds erg achter ik ben zelf in belgie bevallen. Na een half uur weeenstorm kwam de verloskundige met mij overleggen of het niet verstandiger was voor een ruggeprik omdat ik anders geen kracht genoeg zou overhouden voor de uitdrijving!!! Met een ruggeprik kunnen ze je zoveel verdoven als je zelf wil je bent ook niet verlamd, maar het is gewoon een sterke pijnstilling de uitdrijving kan trouwens ook gewoon met de ruggeprik hoor je voelt alleen veel minder maar je kan gewoon persen hoor net als zonder ruggeprik. ik weet niet waarom dat volgens de nederlanders niet kan! een bevalling hoort iets moois te zijn en geen lijdensweg!!!

Misschien klinkt het wat afgezaagd,maar als bevallen echt zo erg is wil je het toch nooit weer.
Ben zelf moeder van 3 kinderen,de jongste is nu 3 weken.
Drie maal natuurlijk bevallen,zonder pijnstilling.
Wat een machtig iets dat je dit als vrouw mag ervaren en kan ervaren.
Tuurlijk doet het pijn en een weeenstorm is echt geen pretje.
Maar je kunt het en dat is je kracht,het blijft een wonder.
Natuurlijk loopt niet iedere bevalling hetzelfde,en is er soms best wel pijnstilling nodig.
Maar met geloof in jezelf ben je al een heel eind opweg.

groetjes Karin

Beide bevalling zonder pijnstillers "overleeft". (de eerste kwam na
bijna 20 uur en gelukkig kwam de tweede binnen 8 uur). Wel heb ik
gebruikt gemaakt van GeboorteTENS, een apparaat dat pijnprikkels zoals
de weeënpijn zodanig beïnvloedt dat de intensiteit van de pijn minder
wordt. Als je bijvoorbeeld weeën hebt, stuurt je lichaam pijnsignalen
naar je hersenen. Het apparaatje blokkeert deze prikkels via lichte
elektrische pulsen. Mij werkt het echt prima. Verder ik het ook
belangrijk om in je lichaam te geloven. Tijdens beide bevallingen kreeg
ik een soort oerkracht in mij die zorgde dat ik de pijn aan /kon over
mij heen liet komen.

Josephine

Ik heb 3 kinderen en ik ben 3x zonder pijnstilling bevallen. Ik vind bevallen wel zo iets speciaals en geweldig! En nee, ik heb echt niet alleen maar makkelijke bevallingen gehad. Mijn 1e bevalling was zwaar, daar heb ik ook chronische bekkenpijn aan overgehouden, bij de 2e had ik een weeënstorm maar de 3e ging perfect (3x is scheepsrecht), hoewel erg snel.
Ik vind dus niet dat er standaard pijnstilling gegeven moet worden, zeker niet omdat thuis bevallen ontzettend speciaal is en moet kunnen als je dat wilt (mits de bevalling goed gaat). Wel vind ik dat er goed naar de barende vrouw geluisterd moet worden en dat er pijnstilling mogelijk moet zijn als zij dat wil.

Hallo, ik ben nogal zenuwachtig aangelegd, en tijdens de bevalling kwam dat ook wel naar voren. Ik heb heel lang (voor)weeen gehad en het wilde maar niet doorzetten. Ik kon mij maar niet ontspannen. Achteraf denk ik, je hoeft je tijdens een wee helemaal niet te ontspannen (had ik ook ergens gelezen, maar ik dacht toen ik ga tijdens een wee ontspanningsoefeningen doen  (verkeerde voorlichting??)). En tussen de weeen door baalde ik ervan dat ik me niet goed kon ontspannen tijdens de wee. Kortom, ik ging tegen de weeen  vechten. Niet doen dus maar vooral proberen te ontspannen  tussen de weeen door.
Bij mij geldt het cliche wel, ik ben de pijn al grotendeels vergeten. Ik vond de nachten lang met (voor)weeen zwaarder dan het uiteindelijke persen.  Het persen  was voor mij echt een verademing omdat ik eindelijk met mijn lichaam mee mocht doen, en het niet meer onder controle hoefde te houden.

Een warm bad is heerlijk tegen de weeën, nou is dat misschien niet direct De TIP, maar wat veel vrouwen niet weten is dat het in diverse ziekenhuizen mogelijk is om in een bad te liggen. Vraag er eens naar, want het is echt super.

Miep

Terug
Bovenaan