tips tegen pijn bij de bevalling

Ik las net van iemand die aangaf dat ze in belgië snel klaarstaan met een ruggeprik. Zelf heb ik ooit een ruggeprik gehad en in plaats van de pijn te stillen kreeg ik ademhalingsproblemen en moest ik volledig weggemaakt worden. Een ruggeprik is niet altijd zonder gevaar.

Miep

Als ik een dier was geweest, hadden ze mij misschien beter geholpen.....
Een bevalling van 28 uur, zonder pijnstillers....
Kindje heeft mijn rug bijna kapot gemaakt. Wij leven niet in de oertijd en het is onmenselijk om mensen uuuuren te laten lijden.
Ik heb wel om gevraagd, maar het was toch zo klaar...

Bah, en de thuisbevalling, totaal ontverantwoord.....

Mijn dochter is bijna overleden door de "'thuisbevalling"'

Ik ben nu 36 weken zwanger, en dit is de laatste keer. Zonder pijnstillers, nooit meer.

Jammer dat doctoren in nederland dat niet respecteren.

Wie gaat naar de tandarts zonder pinjstilling?

Joh, mij dochter is nu 7 jaar, en ik vergeet de pijn van mijn eerste horror bevalling nooit.

wat een negatieve reacties allemaal!

nou ja veel dan

mijn bevalling is vrij goed gegaan, ja oke het deed fucking veel pijn maar ja er komt wel een kind door je muts heen haha, maar alles ging vrij snel en heb er totaal maar vanaf de eerste wee  7 uurtjes over gedaan en na 3x persen was me kleine er, maar goed daar ging het niet over het ging over de pijnbestrijding, ik ben bevallen in het st.Fransiscus ziekenhuis in rotterdam en er was van te vroen helemaal niks afgesproken qua pijnbestrijding, maar ik kreeg een infuus aan me hand en daardoor kreeg ik een middeltje wat de pijn verminderde ik kreeg een klein apparaatje in me hand en dan kon ik op een knopje drukken als ik een 'shot' er van wou om maar zo te zeggen, en ik moet zeggen dat werkt wel super, ja je word er wel helemaal suf van want elke x tussen de weeen in viel ik in slaap en dan te bedenken dat er maar 1 min tussen zoon wee in zit, maar bij 8cm ontsluiting werkt ik ontkoppelt van het apparaat om helder te worden voor de bevalling en het was ook erg snel dat ik weer helder was, dus prima spul!     ik was toen destijds naar een infoavond geweest van dat ziekenhuis en toen lieten ze dus dat apparaat zien van deze pijnbestrijding het was nieuw en bijna niemand had dat nog, dus ik heb wel geluk gehad denk ik, want anders had ik de weeen echt aangekund denk ik, want bij de laatste paar weeen riep ik steeds tegen me vriend druk maar 2x hoor haha (ik had er op een gegeven moment zelf de kracht niet meer voor omdat ik nogal suffjes was) en wij maar lachen als er een wee kwam dan was ow ow ow druk maar 2x schat oef oef hahaha.   maar dat was wel prettig dat ik dat gekregen heb miss moet je maar is gaan informeren wat het precies was en dat andere ziekenhuizen het ook kunnen aanschaffen!

nou dat was even mijn verhaal.
Groetjes Danielle en Dion (6weken)

Ik weet maar 1 middel tegen de pijn en dat is een ruggeprik. Belachelijk dat we in Nederland nog steeds moeten bevallen zoals in de middeleeuwen. De Beatrijs smulders beweging heeft de Nederlandse vrouw veel rechten ontnomen die in de rest van Europa heel gewoon zijn.

Geef Nederlandse vrouwen ook het recht om voor een ruggeprik te kiezen en scheep ons niet af met: even puffen, tanden op elkaar en gaan met die banaan. Dat zeggen ze bij de tandarts ook niet!

Groetjes Hanke

ik denk (ben nog nooit bevallen, ik  moet nog,  dus heb niet zoveel recht van spreken) dat het enige is dat helpt, dat je gewoon je verstand op nul zet het over je heen laat komen en probeert zo goed mogelijk te ontspannen. En dat je moet handelen naar wat je voelt en denkt dat goed is.
En dan hard duimen dat het een snelle makkelijke bevalling is hihi.
Ik maak me nergens druk om vind het wel spannend maar heb ook het idee dat ik dit moet kunnen. Heb ook kanker gehad en die onderzoeken waren ook niet prettig  en die heb ik ook overleefd dus dit moet ik ook kunnen redden en hier krijg ik iets moois voor terug.
succes allemaal!

groetjes Wendy

Ik ben het er niet mee eens dat iedere vrouw eeen ruggenprik zou moeten krijgen. (standaard) Een ruggenprik geeft volgens mij meer kans op vacuumpomp en keizersneeen enz.
Ik vind wel als je het wil, dat je pijnstilling moet kunnen krijgen, en dan niet 5 uur later maar zo snel mogelijk.
Ik ben zelf zonder pijnstilling bevallen. Ik heb wel 24 uur (ongeveer) weeen gehad, maar ze kwamen niet zo snel na elkaar en waren in het begin ook minder heftig dan aan het eind.
Het vervelendste vond ik nog dat ze in het ziekenhuis zeiden dat ik met rugweeen op mijn zij moest gaan liggen, omdat de baby niet helemaal goed ervoor lag. (helaas was ik in het ziekenhuis, want de ontsluiting vorderde thuis niet, maar in het ziekenhuis wel vanzelf)
Toen ik bij de eerste wee op mijn zij lag, moest ik kotsen van de pijn. Maar bij de volgende weeen heeft mijn man tegendruk gegeven op mijn onderrug en toen ik ik de pijn weer (net) aan. Gelukkig mocht ik twee uur later gaan persen.
Ik heb tijdens de bevalling nooit aan pijnstilling gedacht, wat voor mij aangeeft dat ik de pijn wel aankon.

Dus tips voor de bevalling:
-tegendruk geven bij rugweeen (heel belangrijk bij mij)
-Als het kan zelf een houding opzoeken waarin je de weeen opvangt.
-Probeer tijdens een wee rustig adem te blijven halen (puffen hielp bij mij niks) en knijp desnoods iets fijn.
-warmte helpt ook goed, thuis had ik een kruik tegen mijn rug, in het ziekenhuis mocht ik dat niet.

Ik heb laatst gelezen dat een bevalling vanaf de eerste echte weeen niet langer dan 24 uur hoeft te duren. Dat verloskundigen het soms te lang (thuis) aankijken.
En dat perzen ook geen 1 1/2 uur hoeft te duren.
Bij mij hebben ze na 3 kwartier persen een beetje meegeholpen met de vacuumpomp omdat mijn dochter er toch niet helemaal goed voorlag.

Beste Mamavanisabel, het is heel verschrikkelijk wat jou en talloze anderen is overkomen en nog vaak overkomt. Vreselijk en onnodig. Elk jaar raakt 1-2% van de vrouwen die bevallen ernstig getraumatiseerd. Dat zijn 200-400 vrouwen per jaar.
Standaard iedereen een ruggenprik geven is zoals Maurice33 aangeeft is idd niet de oplossing, maar het zou wel beschikbaar moeten zijn voor elke vrouw. Maar wel in samenhang met een overzichtelijke aanpak van baringen.
Geen enkele baring hoeft langer te duren dan 12 uur, vanaf het moment dat de vk heeft gezegd dat de bevalling nu begonnen is.
Geen enkele barende zou alleen gelaten moeten worden, 1 op 1 support door een professional is van wezenlijk belang. Alleen thuis ziten met je man die ook al zenuwachtig is werkt  vaak niet.
De voortgang van de ontsluiting moet scherp bewaakt worden ener moet  tijdig bijgestuurd worden  als het te langzaam gaat.   Bij minder dan 1 cm per uur moet er al worden ingegrepen, bijv met vliezen breken of een infuus.
Als iemand het echt nodig heeft moet er adequate pijnstilling beschikbaar zijn.
Thuis bevallen is een middel en geen doel.

Deze aanpak heet preventive support of labour. In onze praktijk werken wij er mee, en vrouwen die zo bevallen zijn, zijn tevreden erover. Wij zitten naast hen, kunnen   ondersteunen, helpen, paniek voorkomen en zien het meteen als iemand het niet meer trekt. En omdat de bevalling niet langer duurt dan 12 uur zijn vrouwen niet uitgeput en helemaal door het lint voor ze in het ziekenhuis belanden als ze een infuus nodig hebben. Dan hebben ze nog vertrouwen dat ze het zelf kunnen doen en hebben ze nog genoeg kracht om te persen zodat er inder kans is op een vacuum of tangverlossing.
Het boek waar het allemaal in staat heet: preventive support of labour. De titel is engels, maar het boek is in het nederlands geschreven De auteurs: P. Reuwer en H. Bruinse. Je hoeft niet medisch geschoold te zijn om het te begrijpen. Kost 16 euro. Maar als je het hebt gelezen kun je wel de discussie aan met je eigen vk. Je kunt vragen wat haar ideeen er over zijn, wat je van haar  kunt verwachten op het gebied van begeleiding etc.   Wat voor garanties je kunt krijgen wat betreft de baringsduur. Wat er voor pijnbestrijding mogelijk is. Maak een lijst en vraag het allemaal.

Ik zeg niet dat het verplicht moet zijn..... maar waarom moet je verplicht zonder pijnbestrijding bevallen?

Ik ben nu vanaf weel 20 mee bezig.....en wat zeg de gyn? joooooh meid, wij zien het wel....

Juridisch gezien, ik weet ook niet als de recht hebben om iemand te verplichten (ja te verplichten) om geen pijnbestrijding te gebruiken.

Misschien vergis ik me, maar ik denk niet dat de oranjeprinsesen zonder ruggeprikken bevallen...... ze kunnen op zijn minst, kiezen.

Wij niet. Zwangerschappen zo lang mogelijk dragen, zo veel mogelijk thuis bevallen, en ja zo minder mogelijk pijnbestrijding.
Gewoon laten zien dat je "'flink" ben....

Bah!

Terug
Bovenaan