Beste allemaal,
Niets is absoluut bij het verloop van de ontsluiting, veel factoren, ook psychologische en sociale spelen een rol. Vergeet niet dat je een unieke persoon bent met een uniek bevalpatroon!
Tijd is een factor die door bepaalde stromingen in de geneeskunde wordt gezien als maat. Dat is een visie die niet altijd succes te zien geeft.
Trouwens we hadden nog geen klokken toen we begonnen met baren. De zon ging op en onder. Daarover hebben ‘wijze vrouwen’ wel geschreven. 12 uur is te krap.
Strakke tijdslimieten zijn een arbitrair criterium in de wetenschappelijke literatuur over normaal bevallen.
Goede begeleiding van een professional die je hebt leren kennen en vertrouwd, helpen je succesvol te zijn. In die situatie zien we meer normaal verloop en veel spontane bevallingen. Ook worden bevallingen dan meer natuurlijk van verloop en ontsluitingen soms korter. Dit is geen belofte….
Weinig interventies, dus weinig ‘doen’ door de verloskundige begeleider tijdens de ontsluiting, dus niet de vliezen breken en niet elke 2 uur een inwendig onderzoek zorgen ook voor een meer natuurlijk verloop van de bevalling.
Weinig interventies en individuele begeleiding zijn zowel wetenschappelijk als emotioneel een zeer verantwoord beleid. Het geeft vrouwen de mogelijkheid op ‘eigen wijze’ te bevallen.
De één bevalt nu eenmaal sneller dan de ander. Ook een wijsheid die eeuwen oud is.
Met tijdzetten maak je een verwachtingspatroon. Dat geeft controle op dat moment, maar als je langzamer bent zet jezelf klem, moeten er dingen gedaan worden zoals het breken van de vliezen. Is dat nodig en zonder risico? Het lokt vaak meer handelingen uit en die cumulatie van handelingen is niet terug te draaien. Er is door veel handelen meer kans op een kunstverlossing, een vacuümextractie.
In de ontsluitingsfase zitten natuurlijke perioden met rust die je misschien nodig hebt voor je geest of gewoon voor je lijf. Het verloop is afhankelijk van je bouw, je constitutie, je houding ten opzichte van bevallen, je verwachtingen, misschien de relatie met je moeder, je seksuele ervaringen en nog heel veel meer en vaak zitten daar onderbewuste dingen tussen.
Daar moeten we ook niet moeilijk over doen. Ieder heeft haar eigen bagage en daar hoef je niet mee te koop te lopen, ook niet als je met je billen bloot gaat, zoals bij een bevalling.
Van het grootste belang is dat je ‘zelf’ door dit proces komt. Je maakt veel mee in de ontsluitingsuren. Wordt soms geestelijk heen een weer geslingerd. Kan ik dit wel, wil ik dit wel, waarvoor enz…. Bevallen is een groeiproces. Het is een uitdaging en ik hoop van harte dat je het ook zo te zijner tijd kunt zien.
De verloskundige of arts mag niet je regie overnemen en svp ook niet te veel sturen. Immers, jijzelf bevalt. Jij unieke persoon en ik weet dat jij dat goed kunt. Het zit ingebakken!
Mijn ervaring heeft mij geleerd dat we als verloskundigen vaak te doenerig zijn. Voorschrijdend inzicht door studie en antropologisch veld onderzoek heeft mij zover gebracht dat ik inzie dat veel goedbedoelde hulp van verloskundigen (wat ikzelf ben en dus ook deed) en artsen tijdens de bevalling verkeerd is. Veel sturen en doen helpen vrouwen niet om spontaan een kind te baren, het werkt ingrepen in de hand die onnodig zijn.
Dus niet op de klok kijken, geen tijd zetten, rustig je eigen gang gaan, het zelf doen, je instinkt volgen en je eigen houdingen kiezen, die dan vaak rechtop zijn of als het kind er bijna uitkomt hurkend zal zijn.
Vliezen breken? De ingreep moet zo echt nodig zijn. Tijd is geen indicatie.
Luister naar je lijf. Dat lijf geeft signalen die vertellen dat je houding anders moet zijn.
Ook geeft je lijf signalen als het niet goed gaat. Als het je te veel vraagt en te veel wordt.
De verloskundige is vraagbaak, je steun en toeverlaat, je rustpunt die weet dat gewoon bevallen gewoon beter is en weet waar de grenzen liggen tussen normaal en abnormaal.
Samen komen jullie er bij een goede relatie in vertrouwen wel uit.
Literatuur;
Walsh D (2007). Evidence-Based Care for Normal Labour and Birth. A guide for midwives. UK: Routledge:Taylor & Francis Group.
RCM (2005). ‘Campaign for normal birth’. www.rcmnormalbirth.org.uk
Lieve groeten, Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.