Hoi Tjoller,
Bij ons weet ook niemand het, hoewel ik nu wel mijn ouders ga inlichten omdat ik binnenkort een baarmoederfoto moet laten maken (HSG) en mijn man dan waarschijnlijk niet mee kan ivm zijn werk.
Over de praktische kant. Op mijn werk heb ik gezegd dat ik de komende weken veel naar het ziekenhuis moet voor onderzoek, maar ik heb niet gezegd wat ik had. Ik heb gezegd dat het een privé aangelegenheid is, dat het niet ernstig is, maar wel even moet. Niemand vraagt dan door, dus dat is prettig. Misschien denken ze het dan wel, maar zeggen ze het niet?
De bloedtesten kan je zelf plannen. Ze zeggen bijvoorbeeld: op dag 3 moet je prikken. Je weet tot hoe laat de bloedprikdienst open is, dus dan kan je kijken of je bijvoorbeeld 's ochtends vroeg of 's middags laat gaat. Ik hoefde dan geen vrij te nemen en niemand hoefde het te weten.
De echo's voor je eisprong duren heel kort, je bent misschien 10 minuten binnen als je aan de beurt bent (als je dat al haalt). Ik kon daar weinig aan plannen (tijden worden doorgegeven door het ziekenhuis, maar je kan wel vragen voor vroeger of later en dan zeggen ze wel of ze tijd hebben), dus moest af en toe onder werktijd even op en neer naar het ziekenhuis. Ik was binnen anderhalf uur dan weer terug (half uur heen, half uur terug inclusief parkeren, beetje wachten en de echo zelf)
De samenlevingstest is over het algemeen 's ochtends en duurt ook heel kort (een echo + uitstrijkje + bekijken onder de microscoop).
Het is wel een boel geregel, maar op zich is het wel te doen, ook als niemand het weet. Ik heb wel geprobeerd (maar ja, een ei laat zich niet altijd sturen) om alle onderzoeken in 1 maand te proppen, zodat ik nu heel veel te doen heb, maar dan is volgende maand ook al meer bekend.
Groetjes, Esk