Welkom Linda en Suzan,
Jullie zullen merken dat je hier veel steun zult vinden, hoewel het hier de laatste tijd wat aan de rustige kant is. Ik verwacht dat er een boel mensen meelezen, maar dat niet iedereen altijd reageert.
Linda, ook wij zijn "onverklaarbaar" en wij hebben ervoor gekozen om dat halve jaar niet te wachten, maar een second opinion aan te vragen elders. Ik had zelf niet het gevoel dat het in dat halve jaar wel zou lukken. Uiteindelijk terecht gekomen in Elsendorp (Geertgen) en daar mochten we meteen beginnen. Ik heb nu mijn eerste IUI achter de rug (helaas mislukt). Het is inderdaad erg fijn om af en toe lekker hier te kunnen praten over dingen die anderen moeilijk begrijpen. Ik heb het "geluk" dat mijn beste vriendin bezig is met IVF, dus daar haal ik ook veel steun uit.
Suzan, een eerste afspraak is niet zo ingrijpend. Waarschijnlijk wil de gyn of fertiliteitsarts een inwendige echo maken om te kijken hoe je baarmoeder en eierstokken eruit zien. Verder zullen er een heleboel vragen gesteld worden. Over jullie: hoe vaak sex, hoe lang je cyclus is, of je pijn hebt bij het vrijen of tijdens je menstruatie, vragen over je ouders (hoeveel kinderen, hoe ging dat (miskramen, buitenbaarmoederlijke zwangerschappen etc.), dezelfde vragen rondom ooms, tantes en je eigen broers en zussen. Verder vragen over afwijkingen in de familie (handicaps, andere dingen zoals kanker en zo). Het is dus handig om bijvoorbeeld te weten van je moeder en vader of zij ook vruchtbaarheidsproblemen hebben gehad.
Daarna gaat het gesprek over het vervolg:
Meestal (het gaat niet overal hetzelfde, maar globaal gezien wel) krijgt je man een potje mee voor zaadonderzoek en wordt jouw cyclus gevolgd. Je zal dan bijvoorbeeld op dag 3 bloed moeten prikken en rond je ovulatie inwendige echo's krijgen om te kijken hoe je follikels zich ontwikkelen. Misschien een samenlevingstest (in je vruchtbare dagen op een bepaald moment klussen en de volgende ochtend een uitstrijkje in het ziekenhuis om te kijken of de zaadjes het hebben overleefd) en aan het einde van je cyclus weer bloed prikken.
Op basis van de resultaten kunnen dan vervolgstappen worden gezet. In mijn geval was alles goed en kreeg ik nog een HSG (baarmoederfoto). Daar was ook niets op te zien en toen ben ik dus ook naar huis gestuurd om het nog 6 maanden te proberen (na een HSG schijn je vruchtbaarder te zijn). Als er natuurlijk wel een belemmering is, dan ga je een andere traject in.
Inmiddels is mijn 1e IUI dus mislukt en tijdens de IUI is al een cyste gevonden. Deze gaan ze weghalen bij een laparascopie (kijkoperatie) en vandaag heb ik gehoord dat dit de 6e april gaat plaatsvinden. Nu hebben al twee artsen gezegd dat ik vermoedelijk endometriose heb en dat het misschien niet mogelijk is de cyste weg te halen zonder mijn eierstok ook weg te halen. Ik hoop dat alles goed gaat en dat ik nog 2 eierstokken overhoudt. Ik weet nog niet wat er hierna gaat gebeuren. Na de lap zal ik meer weten en hoop ik dat het zwanger worden iets sneller gaat gebeuren.
De medische molen zelf, de onderzoeken en dergelijke valt mij erg mee. Ik zag erg op tegen spuiten en zo, maar dat is best te doen. Het moeilijke is gewoon het omgaan met de teleurstellingen en de spanningen rondom het wachten of het gelukt is of niet.
Okee... heel verhaal... in ieder geval veel succes de komende tijd!
Groetjes, Esk (zie ook op mijn blog)