Uitgerekend april 2022 met tabel

MvdF, ik moet er niet aan denken zeg... Met die dikke buik aan de buikgriep. Voel met je mee ? hopelijk blijft je dochter bespaard. 
Slapen gaat zoals het gaat. De oudste speelt ook een rol. We hebben weer een week of twee echt extra vroege vogel gedrag gehad. Eind van de nacht spoken, 5 uur wakker. En nu slaapt ze tot ongekende tijden, half 7/7 uur!! Maar is ze wel snachts aan het hoesten en af en toe even wakker omdat ze een slok water wil. Ik zelf word elke anderhalf uur zo'n beetje wakker omdat ik me wil omdraaien en dat doet pijn. Soms schiet ik in piekergedachten over wanneer dat gerommel door gaat zetten. Tussendoor nog even naar de wc. Ik slaap zo'n 6 a 7 uur bij elkaar gesprokkeld, in korte brokjes. Maar het is te doen zo. Overdag slapen zit er niet in vanwege de oudste helaas. Dan denk ik wel eens terug aan die eerste zwangerschap toen ik kon slapen wanneer ik wilde. ?
Debb, balen dat het toch wel echt doorzet. Misschien als je niet voor je afspraak opknapt, kun je overleggen hoe het draaien toch door kan gaan. Superkut dat het net nu komt hoor! Beterschap. 
Milu, wat rot dat je je zo voelt. Babykamertje inrichten en alles op zn plek voelt toch al wat meer als met de baby bezig zijn, en het geeft vast rust dat dat geregeld is. Nesteldrang enzo. :) Maar ik snap wel dat je meer rust van je verlof gewild had. En dan de zorgen over het draaien erbij. Het kan echt nog wel gebeuren. Maar ik snap wel dat het van jou nou wel eens mag. Ik zit zelf ook vaak genoeg te voelen, dat ik denk: huh? De hik helemaal daar? Of schopjes daar? Zo lag ze niet toch? Maar ze ligt nog steeds goed ingedaald. Kennelijk kunnen ze wel om hun as blijven draaien. Maargoed, ik bedoel te zeggen: herkenbaar dat het ineens even lijkt alsof ze anders ligt. En bij jou een domper dat het dan niet zo blijkt te zijn. Wanneer krijg jij een gesprek hierover? 
Mijn moeder komt zondag, dus nog een klein weekje doorzetten. Maar ik ben alleen di ochtend en vrijdag alleen met de oudste. Ik vrees dat die momenten dan maar de tv met Bing wat extra aan moet en wat extra snacks noodzakelijk zijn ? Maar ze waren duidelijk in het ziekenhuis. Geen enkele inspanning, liefst complete rust. 
Voor de moeders die al eerder bevallen zijn. Ik zit te piekeren over persen. 
Bij mijn oudste heb ik 3 uur moeten persen en ben ik ook best wel angstig geweest dat het niet zou lukken, en ik raakte uitgeput. Ze bleven maar zeggen dat ik mn knieeen in mn nek moest gooien, kin op de borst. "Maak nog meer een bolletje!" En dan harder, nog harder, je hebt nog meer, doe harder. Ik voelde geen enkele beweging en raakte op en buiten adem. Moest ook steeds tussen de persweeen mijn benen weer op het bed zitten, wat erg veel pijn aan mijn bekken deed. Nou ja, ik had totaal geen regie erover dus. Pas toen ik dacht ,fuck it! En mijn billen in het bed duwde, en met dezelfde kracht doorperste, schoot ze er als een kanonskogel uit. Maar ik was wel volledig en lelijk uitgescheurd, wat dus ook niet goed hersteld was. Daar ben ik nog aan geopereerd, en ook dat is maar deels goed gegaan. De hoop is nu dat nog een baby erdoor de vernauwing beter maakt, evt met preventieve knip. 
Maar dat persen... Mijn idee erbij is dus dat die houding niet werkte voor mij, en dat ik niet zo verschrikkelijk had moeten doorpersen toen ik wel mijn bekken kantelde. Ik ben ineens bang dat er straks weer een groepje ziekenhuismedewerkers om me heen streng staat te roepen dat ik harder en harder moet, en een bolletje moet maken. Een zei zelfs op mijn opmerking dat ik uitgeput raakte, dat er echt nog wel wat werk gedaan moest worden omdat de baby nog hoog zat ?
Hoe ging het persen bij jullie? Mochten jullie wel een andere houding proberen? Ik zit filmpjes te kijken over bevallen en ik zie daarop ook bijna niemand echt zo keihard persen. Eerder op het laatst juist een beetje beleid, als de baby staat. Ik had bijvoorbeeld op mn knieen of op een baarkruk ofzo willen proberen. Maar ik kon vanwege alle infusen en apparatuur mn bed ook niet uit. Maar dat luisteren naar wat je lijf van je vraagt, dat heb ik toen niet kunnen doen. En dat wil ik nu wel heel graag. 
Piekergedachten ?‍?

He bah MvdF! Je dochter ook, dan heb je helemaal geen rust meer. Hoe gaat het nu met haar? En met jou? 
Handen en knieen lijkt mij dus ook een fijnere houding. Of al is het maar op mijn zij ipv rug. Dat werkte echt niet voor mij. Om mijn gepieker over persen te stoppen heb ik gister maar weer een keer mijn collectie youtubefilmpjes over bevallen gekeken, even mezelf gerust gesteld in dat ik echt wel wat weet en gewoon duidelijker aan moet geven dat ik iets anders wil. Mijn man heb ik nu ook meer gedrilld, zodat hij dat ook over kan nemen. 
Vannacht heb ik weer een paar uur weeen liggen wegpuffen. Ze kwamen om de 5 a 10 min, maar nog niet echt met strakke regelmaat. Dus ik twijfelde of ik weer moest bellen. Man wakker gemaakt. Wat te doen, wat te doen? Mn vader zelfs vast gevraagd of hij paraat wilde staan om te komen. Rond 6 uur dacht ik, nou toch maar bellen weer, maar ik ga eerst even douchen. Poef weg. Was dus toch weer wat voorwerk. Afgelopen vrijdag gebeurde dit ook al. Heb geen zin om elke keer uren in het ziekenhuis te zitten aan de ctg. Op deze termijn geven ze toch geen weeenremmers meer. Maar ik vind het evengoed zenuwslopend hoor! Mijn buik en onderrug doen er nog steeds zeer van, en zowel ik als mn man moeten even mentaal weer chill worden haha! Daar kwam ze bijna. Pfff! 
Bij mijn dochter had ik dit de laatste anderhalve week. Dat het steeds begon en weer weg trok. Ook veel last van mijn darmen. Dat heb ik nu wat minder, maar wel vaker nr 2. En met 35+3 kwam ze. Dat is morgen. Maar ik weet dat dit ook gewoon een paar weken zo kan aanhouden. Dus dat zegt niks. We staan alleen wel echt paraat sinds deze week. ?? 

Alles nog rustig hier. Of nou ja, geen baby ofzo haha! Vannacht weer vanaf een uur of 4 eerst mega kotsmisselijk, wat snel weer wegtrok, toen flink naar de wc. En daarna 4 uur lang weeen wegpuffen. En het is weer rustig. 
Op de geplande ctg en bloeddrukmeting was alles dan ook weer rustig en goed. Ze vroegen om te kijken naar ontsluiting, maar die wetenschap brengt me nu niks bijzonders. En het is al zo gevoelig down there, dus ik heb dat geweigerd. Kreeg wel het advies mee om echt te bellen als er ook maar iets leek op dat het ging doorzetten. Beter paar keer teveel checken dan dat je met een vroeggeboorte te lang thuis wacht. 
Dus Bibiwa, tot nu toe heb ik deze week echt meerdere keren al dat er weeen ontstaan die meerdere uren aanhouden die ook best wel pijnlijk zijn. Maar ze worden niet nog pijnlijker. En vaak is het ergens tussen de 5-10 min, maar soms ook ineens even 15 min niks. Bij mijn oudste kreeg ik daar toch 4 cm ontsluiting van. Dus ik vind het een beetje spannend om te zeggen: het wordt niet op de minuut regelmatig, dus het zijn voorweeen. Maar ik heb me tot nu toe wel beheerst en steeds stopt het weer. Dus het waren goede gokken. Als het snachts gebeurt slaap ik ook niet. En ben dan in de ochtend van een paar uur weeen echt even niet zo lekker. Erg misselijk, gevoelige buik, heel erg moe. Ik slaap smiddags dan maar. Dat kan nu, omdat mijn moeder er is en dan op de oudste past. Wanneer het echt doorzet is afwachten. Het patroon herken ik van mn dochter en die was er toen na anderhalve week. Maar ik lees ook wel mensen die hier weken mee rondliepen. Ik word over 2,5 week ingeleid, dus dan is het voor mij sowieso klaar. Maar de kans is er wel dat het voor die tijd doorzet. Hopelijk voor jou ook snel! Want die nachten zijn inderdaad best slopend. 
Mylwen, vervelend dat je nu veel last van harde buiken hebt. Hopelijk zit jij ook snel in de weeen en mag je toch een poging zelf doen. Wel dapper dat je dat wilt proberen hoor, met stuitligging. Maar ik snap het wel dat gevoel ook zo belangrijk is. 
MvdF, wat klink je relaxt dat je nog zoveel niet gedaan hebt. Ik heb zelf de afgelopen maand flink nesteldrang gehad en we zijn daardoor echt op orde voor de komst van de baby ? Mijn man en moeder lachen me uit haha! Maar dan is het idee van verlof toch een beetje anders ja. Toch nog veel te doen. Fijn dat je wel tijd in kan plannen met de oudste. Ik spendeer ook nog lekker veel quality time met mijn dochter nu het nog kan. 
Milu, he bah jij ook al corona in huis! Balen dat dan alles in het water valt. Hopelijk is het snel weer vertrokken. Had je al een afspraak om de stuitligging te bespreken? 
Geboortepakje is zo persoonlijk, hangt ook helemaal van je smaak af. Ik ben zelf erg van de kleurrijke pakjes. Maar neutraal is nu wel erg in de mode juist. Ik shop graag bij Frugi bijvoorbeeld, of Next of Blade and Rose. Maar als je wat neutralers wil dan hoor ik ook goede dingen over Babystyling bijvoorbeeld. Zelf vind ik maat 50/56 niet superbelangrijk. Ik heb een reus van een dochter en ook deze wordt weer groot. Pas vanaf maat 74/80 wordt het hier interessant om wat meer te besteden aan kleertjes, want alles daarvoor gaat dan 1 of 2 maanden mee. Maat 50 zelfs maar 1 week bij 35 weken geboorte. Ik heb er dus ook veel hema en hm tussen zitten hoor. 
Debb hoe gaat het met jou? 

Misschien kun je twee paracetamol nemen? Dat advies kreeg ik voor de nachten. De echte weeen komen daar gewoon doorheen. Dat weet ik zelf ook nog van de eerste. Vanaf 5 cm kreeg ik een weeenstorm en die was wel echt duidelijk veel pijnlijker. Maar misschien komt het bij jou ook vannacht wel op gang. Je kan je verloskundige overigens altijd tussendoor bellen met dit verhaal he? 

Jemig, ook al niet gelukt. ? Is met 37 weken laat voor een versie? Ik zou mezelf ook opvreten als je het voor de afspraak al voelt zakken. Dus jij gaat misschien wel voor de geplande keizersnede. Moet die dan niet op korte termijn ingepland worden? Om een natuurlijke start voor te zijn? Het is wel idioot dat ik met 34 weken al de datum van mijn inleiding kan plannen en dat jij met 37 weken nog met dit gedoe zit ja. 

Mylwen, wat fijn dat je er toch een wat beter gevoel bij hebt gekregen door het gesprek. Soms helpt het echt om na het verwerken van emoties en verdiepen in je vragen enzo nog even verder te praten. 
MvdF, wat is zo'n buik zwaar he? Als je dan veel alleen moet doen en de oudste ook veel vraagt... Ik snap nooit zo goed hoe hoogzwangeren nog even aan het winkelen waren ofzo, toen hun bevalling begon ? Ieder zijn eigen ervaringen, er zijn natuurlijk ook mensen die heel fit blijven tot het eind. Maar ik ben er ook niet een van. Ik moest al flink bijkomen van even naar de super om de hoek met de oudste erbij, of even de vaatwasser en keuken doen. Alles moet gedoseerd. Even wat doen, en weer zitten. En sinds week 34 dus complete rust ivm de voorweeen en de termijn. Maar in de loop van komende week, als ik week 37 nader, dan hoeft dat niet meer zo strikt. In elk geval... Voor de baby is het beter dat ze nog even zit, maar voor mijn lijf ben ik er wel weer klaar mee haha! 
Hoe gaat het met de zieken? Beginnen jullie weer op te knappen? Bij jou ook weer rustig in huis, MvdF? 
Debb hoe voel je je nu, na de bom van de mislukte versie? 
Hier is het alweer 2 dagen rustig met voorweeen. Wel veel menstruatiepijntjes en een erg gevoelige buik. Maar geen weeen. Morgen ben ik 36 weken. Wordt steeds veiliger al. Ik voel me er wat geruster bij. Ben benieuwd wanneer het weer opnieuw gaat rommelen.

Wij hebben trouwens last minute de eerste en tweede naam nog omgewisseld. 
Ik kreeg er een steeds vervelender gevoel bij. De eerste naam was een die we gevonden hadden en mooi vonden. En de tweede de naam van mijn opa. Die bijzonder voor mij is. Ik vond het ook de mooiste van de twee. En zo op het eind dacht ik steeds vaker... Ik ga spijt krijgen als ik dat de tweede naam laat. Maar ik moest zo wennen aan het idee van een meisje met die naam. Toch is het een unisex naam en wordt ie tegenwoordig juist vaker aan meisjes gegeven. Maanden lang heb ik het mensje in mijn buik bij de andere naam genoemd, dus het is even schakelen dat ze nu de naam van mij opa als eerste naam krijgt. Maar ik ben er opgelucht en blij over! 

Terug
Bovenaan