Uitgerekend april 2022 met tabel

MvdF, lastig als je het niet eens kunt worden over de naam. Als we hier nog wat inspiratie moeten strooien, roep maar ? 
Het lastige is dat het zo'n gevoelskwestie is... Je voelt wat bij een naam of niet. Ik had ook een hele mooie naam die mijn man echt niks vond. Gelukkig vonden we toch een andere die we wel beiden erg mooi vonden. En ik vind het fantastisch dat hij mee gaat in de vernoeming naar mijn opa en ook echt enthousiast is over die naam. Dat had ik niet verwacht. En uiteindelijk maakt het ook niet veel uit wat anderen vinden toch? Onze oudste heeft ook een aparte naam die niet altijd juist uitgesproken wordt. Er zit een ü in, die regelmatig als oe uitgesproken wordt. Maar dat is een keer even vertellen, en dan weet iedereen het wel. Ik krijg er daardoor geen negatieve reacties op ofzo. 
Milu, jij was dus "zoiemand" die met 40 weken nog fit was ? wat ik zei, die zijn er ook. Hoe kan het verschillen he? Ik heb niet echt een keuze in de complete rust de laatste weken. Maar het was ook wel een beetje meer nodig dan ik deed. Bij de eerste werkte ik wel tot een paar dagen voor de bevalling, maar meer dan dat ook niet. En nu was ik al eerder half aan het werk en er helemaal uit. Die oudste is zo'n schatje, maar het helpt niet echt nee haha! Ik vind het wel frustrerend. Normaal ben ik best actief en fit. Ik loop graag lange afstanden. Lekker met de honden een km of 20 de bossen en velden door. Zodra ik zwanger raak is daar nog 10 km van over en zo op 't eind waggel ik van parkbankje naar parkbankje ? Ik kijk er wel naar uit om weer lekker met baby in de draagzak het bos in te kunnen met de honden erbij. 
Hier niks nieuws. Nog steeds elke 2/3 dagen een paar uur voorweeen. Waarna ik me goed brak voel. Maar niks dat doorzet. En dan is het weer even rustiger. Woensdag weer controle, en dan vraag ik maar wel even of ze even voelen. Ben op een mooie termijn beland. En vanaf volgende week mag het gewoon. Aan de ene kant wil ik dat ze nog een weekje blijft zitten. Maar aan de andere kant krijg ik ook een punthoofd van die voorweeen. The suspense is killing me, aaargghh ?

Wat spannend Debb! Succes vandaag, ik ben benieuwd hoe het gaat. 
Milu, jij ook veel succes! Ik blijf toch duimen dat je kindje wel goed ligt nu. En anders inderdaad de onzekerheid door. 
MvdF heeft ook nog geen keizersnede gepland staan toch? 
Ik heb alweer sinds 5 uur voorweeen. Stopt niet na douchen of afleiding. Druk of rust maakt niet uit. Heb er nu ook behoorlijk pijn in mn onderrug bij. Spannende dag weer. Maar het is niet regelmatig dus zal wel weer stoppen. 

Het is weer gestopt ? Zelfs de rugpijn is als sneeuw voor de zon verdwenen. Om gek van te worden. Ik voel me achteraf steeds ook niet helemaal fit. Maargoed. De 37 weken komt steeds dichterbij, daar moet ik eigenlijk blij mee zijn.
Ik heb idd al best een tijd voorweeen, maar de laatste anderhalve week steeds langer en vaker en pijnlijker. Het rommelt echt wel. Maar hoe lang dat nog gaat duren mag joost weten! Schijnt wel vaker voor te komen. Ik ben oprecht wel opgelucht dat de gevreesde vroeggeboorte deze keer uit lijkt te blijven. 
Is er al nieuws van de andere dames?

Milu, jij ook al?! Wat zijn de kansen, wat veel stuitliggers in dit topic zeg. Hoe ging de versie?
Debb, wat een heen en weer met emoties. Balen dat het weer niet gelukt is zeg ?
Ik ben net terug van controle. In het ziekenhuis weten ze alles wel lekker eng te noemen. Was al op de hoogte van de macrosome baby, en kennelijk staat er al een tijdje in mijn dossier bij de echo's polyhydramnios. Dat verklaart het snelle aankomen en de gigabuik. Gewoon een grote baby met veel vruchtwater dus. ?
Ik heb inmiddels 2 cm ontsluiting. Maar sinds gister is het wel weer compleet rustig en is de kleine grote meid flink aan het gymmen in mijn buik. Dus afwachten weer. De gyn zei dat alles tot 3 cm niet perse betekent dat je snel gaat bevallen. Kan wel, kan ook rustig nog tot de inleiding duren. Volgende week weer controle. Het lange wachten begint... ?‍?

Oh dan is het soort van gelukt?! Wel spannend of het dan zo blijft en dat je kindje goed in gaat dalen. Wat kan het vooruitzicht toch onzeker zijn he? Nou ben je helemaal de hele tijd aan het voelen hoe je baby ligt. 
Ik heb vrijdag en woensdag controle. Het is aan mij zelf om in te schatten of het echte werk begonnen is. Ik vind het wel spannend, want die eerste 4/5 cm bij mijn dochter herkende ik niet. Dat waren wat onregelmatige ongesteldheidskrampjes. Niet eens zo sterk als de voorweeen nu. Maar toen vanaf 5 cm wist ik echt wel dat het begonnen was met de weeenstorm ? Dus ik ga er nu ook maar vanuit dat ik het weet als het zover is. 
Die labeltjes... Tja ach, het zijn gewoon medische namen voor normale dingen. De normale verloskundige zou gewoon zeggen dat het een groot kindje is en dat ik ruim in mn vruchtwater zit. Als het ernstig teveel was, dan hadden ze de risico's wel besproken. Bij mijn oudste had ik het ook. Ik ben gewoon goed in grote buiken denk haha!
Tot nu toe valt het me eigenlijk wel mee. Door de ascal geen vergiftiging. Beetje diabetes maar heel goed onder controle met wat kleine aanpassingen in mn dieet. Er is een risico op vroeggeboorte maar die lijkt vooralsnog ook uit te blijven. Ben al verder dan met de oudste. Ook die placenta is weer mooi mee omhoog gegroeid. Ik baal er haast een beetje van dat ze in het ziekenhuis zoveel erbij halen. Veel stress en uiteindelijk weinig complicaties. Met veel rust en een goed dieet ben ik eigenlijk overal een beetje de dans ontsprongen. Ik hoop nu gewoon dat mijn bevalling me deze keer ook mee zal vallen. Inleiding of niet. Ik kijk er niet zo naar uit ??

Mylwen, gefeliciteerd ? Wat een mooie naam! Hopelijk gaat het herstel voorspoedig verder. Gaat het met Mara ook goed, goed drinken enzo? Hoe ervaar je je kraamweek?
Ontzettend leuk, de eerste baby. Gezond en alles! ?
MvdF, wat een nieuws ? Ik heb wel eens gehoord dat het weer bij kan trekken met veel rust en geen stress. Ik kwam de maand voor mijn verlof niks aan en viel zelfs wat af, en na mijn verlof kwamen ik en de baby in een nieuwe groeispurt. Nu al 5 weken op een rij een kilo per week erbij. En de baby groeit ook hard. Nu is mijn situatie anders dan bij jou natuurlijk. Maar toch hoop ik voor je dat de rust je kindje goed doet. Je bent ook ziek geweest de laatste weken toch? Kan dat nog invloed gehad hebben? 
Debb, ik zit nu op +15 kilo. Bij mijn oudste was het met 35 weken +18 kilo. Wel veel vocht, nu ook. Na de bevalling duurde het een week voor ik 16 kilo alweer kwijt was. Die 2 kilo zijn wel blijven plakken. Maar dat valt mee. Ik maak me dus niet superveel zorgen om de kilo's meer als alleen mn buik en onderbenen groeien. Hou jij ook vocht vast? Mijn voeten zijn monsterlijk ?
Ik heb net weer controle gehad bij de normale verloskundige. En die vertelde me iets waar ik blij van werd. Als de ontsluiting verder vordert, dan kunnen zij ook de vliezen breken. En dan is de bevalling gewoon met hen (wel in het ziekenhuis). Zij geven me veel langer de tijd om mijn lichaam zelf de kans te geven echte weeen te maken na het breken van de vliezen. Alles hangt wel af van hoe de ontsluiting vordert. Want als het wel een balonnetje wordt, dan zal het inleiden wel door het ziekenhuis gebeuren. Maar nu hoop ik heel erg dat het komende week, of vanzelf op gang komt, of dat de voorweeen genoeg ontsluiting maken. Dan heb ik een ziekenhuisbevalling onder leiding van mijn gewone verloskundige! Komende woensdag weer controle in het ziekenhuis en dan vrijdag weer bij haar. 
Milu, ja ik ben wel echt bang om te bevallen. Ik probeer te focussen op dat ik het achter de rug wil hebben, en dat deze keer beter zou kunnen gaan. Maar die laatste bevalling ben ik nog steeds niet vergeten en ik raak in de stress als ik teveel nadenk over hoe het toen ging. Dus proberen om gedachtenloos deze bevalling in te gaan. Wat natuurlijk niet echt lukt. ? 

Die eerste dag zijn ze inderdaad nog erg misselijk en moe. En het duurt een paar dagen voor je melk goed op gang komt, wat prima past bij de behoefte van je kindje. Komt vast goed Mylwen. En anders hebben ze methoden. Ik heb in de kraamweek een tijdje moeten kolven en vingervoeden. Maar voor nu klinkt het heel normaal hoor, komt vast goed! Hoe lang moet je in het ziekenhuis blijven? 
MvdF, ik ben nog steeds van het ziekenhuis. Maar omdat ik vorige keer zo'n nare ervaring had, is mijn eigen verloskundige ook betrokken gebleven. Wel meer in de vorm van theekransje de laatste weken. Maar toch heel fijn dat ik daar mn verhaal kwijt kan. In het ziekenhuis heb ik ook kunnen bespreken dat zij erbij is als steun. Maar de medische verantwoordelijkheid ligt bij de gyn. Dat was zeker het geval als het een vroeggeboorte zou worden. Maar ook vanwege de diabetes en de nacontrole. Maar omdat ik het zo goed onder controle heb met mn dieet, is de gyn ermee akkoord dat ik tussen de 37 weken en de inleiding onder leiding van mijn eigen verloskundige mag bevallen. Wegens de diabetes en de vernauwing zal het hoe dan ook wel in het ziekenhuis plaatsvinden. Een inleiding is sowieso medisch. Maar ik hoorde vandaag dus dat het deels ook door de verloskundige gedaan kan worden als er voldoende ontsluiting is. 
Ik denk dat het afhangt van waarom je bij de gyn zit. Als er ook maar een beetje meer expertise nodig is, zullen ze je liever daar houden en staat je verloskundige buiten spel. Maar dan is het ook nodig. Als de complicaties wijken is er een kans dat je weer terug overgedragen kunt worden. In jouw geval, als de groei echt blijft afbuigen zal dat misschien niet zo zijn? Het is niet gebruikelijk dat je gesprekken met beiden blijft houden. Bij mijn oudste was het of/of en kon ik niet beiden doen. Dit wordt nu gedaan omdat de bevalling en kraamperiode traumatisch waren en dan werken ze ineens wel samen om te kijken hoe ze me op de rails kunnen houden. Het kan dus wel. Misschien duidelijk aangeven dat je nog graag de optie met je verloskundige open houdt tot duidelijk is dat het echt niet anders kan? Een gesprek om alles van gisteren nog even in mensentaal uitgelegd te krijgen is misschien niet zo erg ook toch? 

Mylwen, fijn dat jullie weer thuis zijn. Heel herkenbaar hoor, het is een grote verandering en heel erg aanpassen. Dat is niet in een dagje verwerkt. En dan ook nog die emoties die loskomen. Heel normaal dat je even je draai moet vinden. Gelukkig doet de kleine het goed, en hopelijk herstel jij voorspoedig van je keizersnede. Doe rustig aan! Zijn jullie al bezig met kraamvisite? Of nog even cocoonen?
MvdF, dat is wel even een omslag, dat er niks anders op zit dan een ziekenhuisbevalling. Balen zeg! Ik duim mee dat je kindje bijtrekt in de groei. Dat is nog het belangrijkste eigenlijk. Wat een zorgen ineens op het eind. 
Milu, fijn dat je nu de rust hebt om de spullen voor de baby klaar te zetten. Is ook wel een leuke bezigheid. Is al het andere kluswerk nu af? Geeft wel rust denk ik om steeds meer klaar te zijn voor de baby. Wanneer heb je weer controle voor de ligging? 
Wij hebben inderdaad allemaal corona opgelopen. Mn dochter nam het duidelijk mee van de opvang. Het is best even pittig. Mijn man en moeder hebben er weinig last van. Mijn dochter ook maar 1 dag koorts en hangerig. Maar ze heeft wel smaakverlies en drinkt en eet daardoor rampzalig. Wordt vervolgens echt letterlijk elk uur wakker snachts. Elke maaltijd een gilpartij. Middagslaapje 45 min. Heel vermoeiend. Ik ben er zelf ook best wel ziek van. Niks gevaarlijks. Maar wel koorts, en de bekkenpijn is zoveel erger geworden, ik strompel wat rond en zelfs zitten is pijnlijk. Ik slaap ook slecht, heb amper een uur of 4 slaap per nacht. Ben doodop. 
Maar mijn lichaam heeft denk ik zelf ook al bedacht dat nu geen goed moment is. Want ik heb al 5 dagen niks op het gebied van voorweeen gevoeld. De koorts lijkt wat te minderen, en ik hoop dat het ergste weer achter de rug is. Mijn quarantaine is gelukkig niet relevant voor de controles of inleiding. Omdat ik medisch ben willen ze het allemaal gewoon door laten gaan. Alleen als ik met de bevalling nog klachten zou hebben wordt het een isolatiekamer. Houdt voor mij niet veel bijzonders in, maar de mensen zijn dan meer beschermd. Ben er wel opgelucht over. Want ik zag al allemaal doemscenarios. Slechtste timing ooit zeg! 

Terug
Bovenaan