Uitgerekend april 2022 met tabel

Dankjewel allemaal! 
Het was inderdaad heel bijzonder om onze oudste kennis te laten maken met haar zusje. Ze wilde direct aaien en kusjes geven en steeds maar bij mamma en de baby kijken. Ze is er helemaal vol van. Ene moment lief en zachtjes en andere moment stuitert ze onze slaapkamer door en zet ze alles op stelten. Ik merk dat ik er nerveus van wordt als ze zo druk doet. Dan rent ze ineens rond met de spoelfles voor mijn ruptuur, of de pennen van de kraamhulp, of of of... En springt ze onbehouden bijna op mij en de baby. Ik kan nog niet zoveel drukte hebben, en raak dan een beetje geprikkeld. Terwijl ik het zo mooi vind om te zien ook. Maar dan neemt mijn man haar gewoon weer even mee naar beneden. Het is daardoor ook weer helemaal een andere kraamperiode haha! Geen ultiem focussen op de baby, maar ook echt wel die peuter ernaast ook vermaakt houden en betrekken. Maar als je nog niet helemaal op de been bent is dat soms wel even zoeken nog. 
We zijn nu wel weer terug in het ziekenhuis op de couveuseafdeling. Ze had in de 24 uur thuis een paar keer problemen met ademhalen. Het lijkt niks ernstigs en vooral te maken te hebben met de misselijkheid en het spugen. Maar ik vind het evengoed een beetje spannend en ben eerlijk gezegd wel blij dat ze even 24 uur aan de monitor ligt. Het waren spannende momenten dat ze even geen adem kon halen en blauw aan liep. Maargoed. Het lijkt een storm in een glas water. 
MvdF, ben je inmiddels lekker een paar dagen eruit? Snap wel hoe dubbel het voelt. Ik ben op zondag opgestart met de inleiding, en dat vonden ze wel fijn omdat het juist net rustig was op de afdeling. Maar ze mikten wel een beetje op het doorzetten op maandag dan. Maar als het zondag doorgezet had, dan hadden ze daar prima ruimte voor. Dus het kan wel. Ik hoop nog steeds voor je dat je nog even mag afwachten of er vanzelf wat gebeurt.
Milu, jij zit hevig in de nesteldrang. Ook als je kindje komt, dan komt het wel weer goed. Als het belangrijkste maar klaar staat. Hopelijk blijft de kleine nog even zitten en kom je wat verder met je lijstje. Die laatste weken... Dat verlof is eigenlijk nooit relaxt he? 
Mylwen en Debb hoe gaat het jullie inmiddels af?

We zijn 48 uur op de afdeling gebleven, kleintje in de couveuse zodat ze het konden volgen. Ze hebben gelukkig wat incidenten kunnen waarnemen. Voel ik me minder gek ? en komt er een verklaring. Wat er dus gebeurde is dat haar coordinatie tussen ademhalen en de sterke zuigkracht of tijdens kokhalzen nog niet goed werkte. Dat zien ze wel vaker bij prematuren. Maar een baby van 38 weken pakt dat gelukkig snel op. Ze heeft een enorme zuigkracht en honger. Daardoor zoog ze zo hard dat haar adem stokte en de saturatie daalde. Ze drinkt dan ook te snel en te veel. Waardoor ze ging spugen. Tijdens het kokhalzen gebeurde hetzelfde. En soms zelfs tijdens het speentje zuigen. Ademen had dan geen prioriteit. We hebben therapeutisch voeden geleerd en hoe we omgaan met adem stokken. Maar door de verandering van voeden spuugt ze al veel minder en komt het dus ook al bijna niet voor. 
Wel fijn hoor, om zulke begeleiding te krijgen. Het duurt wel even voor ik relaxt slaap weer. Maar ik voel me wel weer wat zekerder. Het is geen ernstig iets. En ze zal dit al snel onder de knie hebben en gewoon niet meer doen. 
Inmiddels opnieuw weer thuis. Wat een drukke week zo met heel veel mensen. De eerste familie zeurt al echt over wanneer ze nou langs mogen komen. Nou deze week nog even niet. ?‍? Ik raak al heel snel overprikkeld van gewoon het huishouden nu. Met kraamhulp, drukke peuter, honden, oma die oppaste op de oudste, mensen die in en uit lopen voor controles. Voelt zo druk af en toe. En de stress van opnieuw het ziekenhuis en wat er speelde. Ben erg toe aan gewoon onze draai met zn vieren vinden. Even geen mensen in huis. 
Mylwen, ik zou je man ook gewoon wakker maken hoor. Die van mij hoort ook niks. Maar ik ben ook nog niet zo mobiel, dus ik wek hem gewoon voor hulp. Dat vindt hij prima. Denk goed om je herstel. Beter nu goed, dan door een terugval langer problemen. 
Milu, ik heb de eerste aan de borst gehad. Dat liep niet zo goed en was daardoor veel werk en ook heel hard doorbijten. Niks hielp en ik heb het na 3 maanden op moeten geven. Wat ook weer veel werk was, kolvend afbouwen. Bv is soms inderdaad geen kattenpies. Ik geef nu de fles omdat ik het risico op frustratie rondom voeden niet wilde. Maar ik voel me evengoed schuldig dat ik het niet eens probeer. Toch is het wel lekker dat ik niet alle voedingen verantwoordelijk ben. 
Maar wat MvdF zegt is zeker waar. Als je kindje wel het drinken goed oppakt zitten er zoveel voordelen aan. Wij gebruiken een cosleeper. De oudste schoof ik bij de eerste piep slaperig naar mn borst en sliep soms zelfs verder tijdens het voeden. Wordt je 2 uur later wakker met een blote borst en een baby naast je, oeps! Maar het voeden is dan gewoon zo gepiept, zonder opstaan, zonder lichtjes, en zonder echt erg wakker te worden (al moet je in de eerste weken wel op voor verschonen en temperaturen dan). Dat heb ik dan weer wel zo ervaren. Als het beter liep had ik het dan ook zeker niet opgegeven, en ws nu ook weer gedaan. Dat het niet goed liep had bij mij meer met mijn herstel, waardoor ik alleen in zijligging kon voeden, en een slechte drinktechniek te maken, waardoor ik steeds ontstekingen kreeg. In de kraamweek had ze ook geen goede zuigreflex, waardoor ik veel moest kolven en vingervoeden om voor haar de boel op gang te krijgen, en dat was pittig. Maar duurde maar een week. 

Nou fijn Milu dat je er niet heel veel last nog van hebt. Hier vanmorgen weer een CTG gehad, was prima!
Mijn man is wel flexibel opzich, probeert nu ook wat vooruit te werken zodat hij straks wat meer thuis kan zijn. Maarja voor hem betekent niet werken ook geen inkomen dus moet ook wel zoveel mogelijk door blijven gaan. Komt vast goed en anders ga ik op de zaak zitten ;-) ? die steken herken ik wel, maar dan van binnenuit zeg maar. Soort van spierpijn/pijnscheuten/kramp in je vagina. Had de ramen gister toch nog gewassen, zonde van mijn tijd gezien het weer nu haha.

Milu, het klinkt alsof je kindje goed in het bekken aan het dalen is. Tenminste daar herken ik je symptomen van. 
MvdF, kraampakket, luiers, kraamverband etc hebben ze allemaal in het ziekenhuis. 
Mijn dochtertje was 3600 gr (38 wk) en de oudste 3450 gr (35 wk), beiden wel lange beentjes. Die konden met de geboorte nog net een weekje maat 50 aan. Daarna 56. Maar het geboortepakje met voetjes eraan vast zat niet goed omdat de beentjes dus lang zijn hier. Dat is bij mij en mijn man ook zo, dus eigenlijk had ik dat aan kunnen zien komen haha! Ik had voor deze 50/56 en ivm de verwachting van een grote baby ook een kleine 62 mee. Die laatste zou ze nog in verzuipen. 
Je kan altijd 44 en 50 meenemen toch? Hoe het valt is ook zo afhankelijk van hoe je kindje gebouwd is en hoe het maatje valt. Is toch even passen in het ziekenhuis. 
Wat fijn dat de CTG goed was! Nu mag je een weekje extra wachten weer toch?
Hier gaat inmiddels alles goed. Kraamhulp is weer weg. De vuurdoop met peuter en baby is vandaag gestart. Maar dit was echt een perfecte dag. Beide kindjes tegelijk wakker vanmorgen. Heb ze samen een fles laten drinken bij mij op bed, filmpjes met de oudste gekeken, terwijl pappa kon douch

Douchen. Heb daarna voor het eerst beneden ontbeten weer. Baby lag lekker te slapen in het babynestje, dus veel aandacht voor de oudste. En de rest van de dag is heerlijk rustig, want ze is naar de opvang. Baby af en toe voeden en verschonen, thats it. Zelf lekker gedouched. Ik vind het heerlijk dat mijn man er zo bij kan zijn deze keer. Hij is nog 7 weken volledig thuis. 
Niet alle dagen zullen zo gaan. Maar dit was een fijne dag, en zo snel op de bevalling al. 
(Te vroeg verzonden :p)

@mvdf wat fijn dat dat de CTG weer goed was! Moet je nu deze week nog een keertje? En wordt afhankelijk daarvan weer een plan gemaakt?

Toch wel vervelend als zzper dat je niet zo makkelijk de rechten hebt als iemand in loondienst. Dat je geen profijt kunt hebben van geboorte verlof en al die andere dingen..?

@lewis, nou dat klinkt eigenlijk best als een heerlijke dag. Daar zou ik voor tekenen? Is wel even fijn om zo op te starten. Hoe gaat het met je lichamelijke herstel? En kijk je nu je thuis bent redelijk goed terug op je bevalling? Ondanks dat die toch anders verliep dan gehoopt?

Hier vanochtend weer controle gehad. Kleine begint wel iets in te dalen, maar moet nog steeds plat als de vliezen breken. Net nog even lekker met mijn vriend geluncht, ga ik naar de wc ben ik klaar verlies ik ineens vocht toen ik opstond. Dacht echt oh neeeeee dat meen je niet. Dit zijn toch niet mijn vliezen?? gelukkig hadden we net afgerekend. Dus naar huis, op bed en de verloskundige toch maar gebeld. Twijfelde zelf ook, had verder niet het idee dat ik nog wat verloor. Maar het was zo vreemd. Alles was goed en een vruchtwater test was negatief. Dus ben nu als een dolle alles in huis in orde aan t maken ?? Z'n 1e broekje zat letterlijk nog in de was.

Ooh Milu dat is schrikken! Lijkt wel een scène uit een film dat je weggaat uit een restaurant en dan je vliezen breken. Ben je er nog achter gekomen wat het uiteindelijk was?
Nog een extra stimulans om alles op orde te krijgen haha. Blijft ie straks zitten tot 41 weken hahaha. Mijn vk belde ook nog en die adviseerde ook om niet perse in te leiden als daar de noodzaak niet voor is, dus zolang alle metingen etc goed blijven mag ze van mij lekker blijven zitten.

Hoi lieve meiden, zonnekruid hier. Lekker op tijd... Al maanden kon ik niet reageren op dit topic (op de rest gek genoeg wel), en vandaag hebben ze het eindelijk gefixt!
Even opfrissen, ik heb al 2 kleintjes rondlopen, van nu 3 (jongen) en 1,5 (meisje). Nu weer een jongetje op komst ?
Gefeliciteerd met de eerste kleintjes, heerlijk dat ze er zijn :) Hier nu ruim 38 weken, baby niet in stuit en geen inleiding gepland, dus so far so good;)
Ik kan me nog iets herinneren over fietsen met de baby, hoe men dat doet. Hier gaat de baby gewoon in de draagzak (#loedermoeder ;)). Snap dat je dat in hartje Amsterdam of op een fietsstrook langs een 80-kilometer weg niet wil doen, maar hier is het lekker rustig. Bovendien ben je ook wel extra alert als je die kleine mee hebt. Nou wordt dat met een kindje in een voorzitje, en 1 achterop wel een uitdaging, maar dat zien we dan wel weer ;)
Ook las ik iets over rectaal temperaturen.. Ik weigerde, haha! Sorry, maar met semi-aambeien en rupturen had ik daar niet zo'n zin in (en anders ook niet trouwens... ?). Het is mijn lijf, en zo lang ik me goed voel, doe ik ook gewoon waar ik me wel goed bij voel. Onder de tong getemperatuurd en als dat constant is, is het prima toch? Mijn huidige kraamhulp vindt het ook maar onzin, je merkt vanzelf wel wanneer je richting koorts gaat.
Ik heb het geluk gehad dat borstvoeding altijd heel goed is gegaan, beide kindjes tot ruim een jaar zelf gevoed. Maar hou altijd in gedachten dat een blije mama het allerbeste is voor je kindje. Dus voel je je beter bij flesvoeding? Gewoon doen! Laat je niet beïnvloeden door mensen die het zogenaamd beter weten, het is jouw lijf en jouw kindje.
En inderdaad, kraamverband en andere benodigdheden hebben ze gewoon in het ziekenhuis. Als je het liefst speciaal verband wil, bv 100% katoen oid, kun je dat wel het beste meenemen, maar het ziekenhuis is overal op voorbereid ;) Neem wel iets te eten mee voor de partner, want bij ons mocht die slechts 1 maaltijd nuttigen. Dus heb je ontbijt gehad, dan moet je voor de lunch de deur uit. Ook al is dan net je kindje geboren...
En o ja, kraamvisite, bah! Zit ik zo niet op te wachten, lekker met m'n gezinnetje samen, dat is wat ik het liefst doe. Ik steek liever energie in m'n kindjes een boekje voorlezen of even spelen, dan om een verre tante te voorzien van koffie. En de avonden, dan slaap ik, haha! Doe vooral waar je jezelf goed bij voelt, wees niet bang om te zeggen 'nu nog even niet, maar over een maandje zien we wel weer'.
Tot zover wat wijsheden van mijn kant. Heel veel succes voor degenen die nog mogen bevallen, en lekker knuffelen en cocoonen voor de andere dames!

Terug
Bovenaan