Ik ben 38, en jij?
Ik heb de eerste echo bij de vorige zwangerschap in het ziekenhuis gehad ivm het fertiliteitstraject. Dan doen ze rond 7 weken altijd eerst daar een echo om een doorgaande zwangerschap vast te stellen.
Bij mij gebeurde dat met die termijn nog inwendig. Dan krijg je een staaf vaginaal ingebracht, soort smalle dildo haha! Ze doen er een beetje glijmiddel op hoor, het doet geen pijn. Je kan meekijken op het scherm terwijl ze wat draait en zoekt, dit vond ik persoonlijk wel een beetje gevoelig. Maar vond ik niet erg, was te nieuwsgierig!
En ik zag eigenlijk al een poppetje met flikkerend hartje voor ze zei dat het er goed uit zag. Weet niet of je het altijd zo goed in beeld krijgt, maar bij mij wel dus. Ze kijken naar het hartje, meten het poppetje op (die hoort nu nog een bepaalde maat te hebben omdat tot een week of 11 alle embryos gelijk groeien, en zo weten ze dus of het goed gegroeid is), en volgens mij meten ze ook nog de baarmoeder of het vruchtwater. Dat laatste zou ook pas bij volgende echo's kunnen zijn. Dat herinner ik me niet goed meer.
Zo'n ziekenhuisdokter is er vrij klinisch in. Die zegt wat ze ziet en of het goed is. En toen ik van opluchting in huilen uitbarste ging ze op een afstandje staan. Binnen 5 minuten was het gepiept. Bij de echoscopiste van de verloskundige vond ik het fijner. Die maakte er een heel verhaaltje van en kon ook beter meepraten over wat je allemaal voelt bij zo'n echo. Die kletste sowieso meer. Maar beiden zijn prima hoor.
Wanneer heb je je eerste echo?