Uitgerekend April 2022

Ik wandel ook heel veel, elke dag een rondje van minimaal 5 km en meestal zit ik rond de 7/8 km als het droog is.. 
Ik ben gestopt met roken omdat ik een positieve test had. Geen probleem om te stoppen, was ook geen kettingroker. meer alleen op feesten en partijen. Gisteren was ik met mensen waarmee ik meestal wel een sigaretje meerook. Ik wilde de sigaret zelf niet eens want ik mis het totaaaaaal niet en ik weet dat ik ook gewoon niet meer zal gaan roken want het stinkt hahah. Maar continu oh je eet geen zalm op toast, oh je drinkt thee omdat je moet rijden, oh je rookt niet omdat je zwanger bent. Werd er op gegeven moment zo chagrijnig van dat ik dacht nou, ik steek 'm op ik bijzijn van iedereen en dan is het gezeur daarna klaar. Dat was het gelukkig ook want toen ging het van zwanger naar niet zwanger want ze heeft een sigaret opgestoken maar die groepsdruk ofzo dat ik iets deed wat ik eigenlijk niet wilde. Voelt als een failure.. komt ook wel goed, nog 2 weken en dan ga ik het iedereen vertellen..
Thnx voor de tips voor de foto's. 

Sje, ik denk dat zolang je niet gerookt hebt, het wel meevalt. Het zal niet veel anders zijn dan dat ik door een kwalm van een ander moet lopen, toch? Dat probeer ik natuurlijk wel zoveel mogelijk te vermijden, maar dat lukt nu eenmaal niet altijd.

Lewis, ja, voorzichtig ben ik sowieso en kies bewust op welk paard ik wel en niet wil.

Ik heb idd ook een soort plakboek gekocht waar ik alles in wil bijhouden. Heb het in het begin in mn telefoon bijgehouden, omdat ik nog bang was dat t mis zou gaan, maar ik ga het binnenkort allemaal in het boekje zetten. Wil hier ook de echo foto's en buikfoto's in gaan plakken. Heb vandaag ook de zwangerschapsbroeken binnengekregen, wat zit dat lekker!! Normaal vind ik zn lage broeken niet fijn, maar dit zit wel heel relax. Enige nadeel is dat het wel de buik heel erg accentueert, maar mn buik op dit moment is nog een beetje zo van ik heb wel erg veel gegeten ?. Dus hij mag wel iets gaan groeien nu, haha.

Verschrikkelijk ja die druk van anderen... ik herken het wel hoor. Had een aantal weken geleden toen niemand nog iets wist ook een borreltje. Deed maar alsof ik een wijntje dronk en heb de inhoud in de plantenbak gegooid. Het lijkt soms wel alsof 'nee' niet geaccepteerd wordt. Ik denk ook dat de schade wel meevalt, ik sta ook wel eens buiten met collega's die roken en dan voorkom je helaas toch niet helemaal dat je wat inademt. Denk dat het pas echt gevolgen heeft als je zelf rookt en dan ook voor lange tijd. Ik heb ook wel eens zalm gegeten of een biefstukje. Zolang ik weet dat het echt vers is maak ik me er niet zo druk om. Enige wat ik niet doe zijn roken en alcohol drinken, maar voor de rest eet ik eigenlijk alles nog wel hoor. Heb ook het idee dat dit steeds maar weer veranderd. Toen ik zwanger was van mijn dochter mocht bijvoorbeeld haring niet (at ik gewoon zeker 1x in de week) en nu ineens mag het wel. Mijn vk zegt ook gewoon gezond verstand gebruiken. Mijn oma en moeder kijken ook altijd raar op als we het dan over de voedsel regeltjes hebben, vroeger was dat helemaal niet zo. En mijn oma denkt ook altijd dat er wat mis is met de baby gezien de hoeveelheid echo's die we krijgen haha. Nog zoiets... mijn moeder heeft al haar vier kinderen op de buik in bedje gelegd, vanaf de geboorte. Dat werd zelfs geadviseerd. Mijn dochter is ook een echte buikslaper maar ik kreeg het er toch wel benauwd van in het begin door al die horror verhalen. Fijn iig als je het straks kunt vertellen, dan zeuren zie niet meer om die sigaret of dat drankje.

Er zijn mensen die gewoon roken tijdens de zwangerschap. Vorige generaties mocht je alles gewoon en ik geloof dat wij ook niet allemaal slecht zijn opgedroogd. Tuurlijk zijn bepaalde dingen beter om te mijden, maar ik denk dat bewust bezig zijn en af en toe een 'foutje' niet levensbedreigend zullen zijn. Denk aan tiramisu, sigaretje opsteken, achtbaan meepakken.. Het feit dat jullie eraan denken zegt al genoeg over de intenties!

Mijn enige 'zonde' waar ik me bewust van ben is ook paardrijden. Ik rij 4x in de week op een vast paard en ben voorlopig niet van plan daarmee te stoppen.
Nu voel ik me ook nog helemaal niet zwanger.

Lewis, ik heb voor zeeziekte van die bandjes met drukpunten voor om je polsen. Ik meen toen gelezen te hebben dat dit ook tegen de misselijkheid tijdens een zwangerschap werkt. Geen idee of dit iets voor je is, maar dacht eraan en wilde het toch even meegeven.

En fijn om te lezen dat jullie jongensnamen ook lastiger vinden.
Ik wil het geslacht uit praktisch oogpunt wel weten en zal het dan ook delen. Ik ben vrij nuchter, ook op het gebied van plakboeken etc. Dat is niets voor mij.

Lief jullie reacties, hier een echt bleh dag en doet me goed dit te lezen. Misselijk, moe, niet kunnen eten maar wel honger.. jullie kennen het vast allemaal. Vandaag ook een dagje puur noodzakelijke dingen gedaan zoals halen en brengen en verder... alleen maar op de bank gelegen. Haha. 
Jullie een betere dag gehad vandaag? 

Sje, op die fiets... Ik begreep je verkeerd. Zelf ben ik alcoholvrij, ik rook niet en ik eet grotendeels vegan. De zwangerschap viel aan dat soort dingen bij mij dus niet op. Maar ik herken je verhaal uit alledaagse situaties. Het is inderdaad alsof nee gewoon geen optie is. Hoe bedoel je? Wij hebben op het werk wel eens vrijdagmiddagborrel. Als ik dan zeg, nee doe mij maar een colaatje. Ik word soms nog steeds vragend aangekeken met een "weet je het zeker??" Of "oh nog steeds geen alcohol?" Ik werk er al 6 jaar. Zelfde met vlees. Met een groepje uit eten naar een grill en steak restaurant, en dan verbaasd zijn dat ik "nog steeds geen vlees eet, want dat is daar toch het lekkerst". Roken wordt wat beter geaccepteerd. Maar het voelt soms wel alsof je met andere gewoontes geen lol kunt maken. Dus ik snap wel dat als je dit normaal wel doet, dat die reactie extra sterk is en dat er meteen naar de verklaring gezocht wordt. Goed opgelost dan met de fake sigaret toch?? 
Jullie staan er allemaal wel veel soepeler in dan ik hoor. Ik ben dus zo'n figuur (nerd?) die zich wel heel goed aan de adviezen mbt eten houdt. Is in mijn geval ook geen grote wijziging, dat helpt misschien. Mijn oma dronk gewoon 5 sherry en rookte een pakje per dag tijdens haar zwangerschappen, en nog een generatie daarvoor opereerden we nog op babies zonder verdoving en vermoorden we babies met ernstige afwijkingen. Ik ben persoonlijk wel blij met voortschrijdend inzicht. Adviezen veranderen omdat ze inmiddels meer weten. Dat het goed ging bij oma of moeder zegt statistisch gezien niks. Nou ja, zo zie ik het dus. En met mijn dochter waar ik 4 jaar voor heb moeten vechten incl 2 miskramen en een lang fertiliteitstraject, was ik dus wel heel voorzichtig. Nu ook weer. 
Leuk al die paardenmensen hier trouwens!
Ik had van de week zo'n dag Sje. Ik was ineens zo moe. Had zelf drie slaapjes overdag en 10 uur snachts nodig haha! Wie is de baby? Maar inmiddels weer iets opgeknapt. Zo'n vakantie is wel vermoeiend, zwanger, misselijk met bekkenpijn en dreumes en alles. Wel erg leuk. Vandaag weer aan de wandel, maar geen rugzak erbij, want daar krijg ik snel bekkenpijn van gek genoeg. Kijken of het zonder beter te doen is. Ik wil gewoon echt van de natuur hier kunnen genieten, thuis doe ik wel weer rustig.

Sorry maar je kunt tiramisu eten, in een achtbaan gaan en roken niet op 1 lijn leggen met elkaar. ? Roken is een van de meest schadelijke gewoontes die we hebben als mens zijnde, en iedere sigaret kan schade veroorzaken bij je baby. Dat is gewoon bewezen op basis van onderzoek. Tuurlijk, hoe meer hoe slechter, da's logisch. Als het gaat als bijv. "af en toe" (dus regelmatig) roken tijdens zwangerschap of natuurlijk volop roken is dat echt helemaal verschrikkelijk, maar ook 1x (bewust) is niet oké. Hetzelfde geldt voor (bewust, een glas of meerdere glazen) alcohol drinken. Je hebt ook helemaal gelijk Lewis. Ik vind het zelf best vervelend ofzo als mensen zeggen dat het vroeger zo en zo was en dan dus op die manier bagatelliseren als mensen nu stomme keuzes maken (zoals roken tijdens de zwangerschap). De reden dat ik daar niet tegen kan is omdat we freaking blij mogen zijn met alle vooruitgang in o.a. de zorg, waardoor er veel kennis en hulp beschikbaar is voor ons als zwangere vrouwen en voor onze baby's. Hoeveel baby's en vrouwen overleefden vroeger de zwangerschap ten opzichte van nu? ? Komt miss beetje fel over online zo maar ik zeg dit nu zeker niet aanvallend bedoeld tegen 1 specifiek iemand ❤ maar vind het belangrijk soms te zeggen hoe iets zit n.a.v. onderzoek etc., omdat bagatelliseren en verkeerde info verspreiden anderen negatief kan beïnvloeden.. dus ja laat dan soms wel een tegengeluid horen ? iedereen moet natuurlijk zeker verder zelf weten wat ie doet. ? Ik ben zelf ook heel voorzichtig in dat ik geen risico's neem qua eten, zoals Lewis vertelt, maar da's mijn keuze ?

Hebben jullie ook wel eens dat als je moet niesen heel je buik bij elkaar trekt? Onderin een forse steek zeg maar, weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen maar doet in ieder geval flink zeer. Ik dacht nog geen kwaaltjes te hebben, nou vanmorgen lekker flauwgevallen (heb sowieso een lage bloeddruk dus dat gebeurt mij vaker) en wel 7x overgegeven. Dochterlief is ook al 2 dagen ziek dus misschien ook van haar hoor.

Terug
Bovenaan