Uitgerekend April 2022

Wat naar, die klachten Mylwen. En wat een mooie buik al Lewis! Bij mij (16wk) begin je nu ook een klein beetje te zien dat ik zwanger ben.. lijkt me heel leuk om een ‘echte’ zwangere buik te krijgen ? nu is het meer een pensje ?

Wat ik soms voel en als bandenpijn omschrijf, is dat als  ik plotseling beweeg flinke steken voel in mijn onderbuik, met name naar de zijkanten. Diezelfde pijn voel ik ook als er teveel spanning op is geweest. Dus bijvoorbeeld na veel bukken en tillen met dreumes, of langer lopen. Dat zijn het geen flinke steken, maar meer een zeurende pijn die vanuit midden onder richting de zijkanten trekt. Als ik een volle blaas heb snachts en ik word ervan wakker, dan steekt met name de rechterzijkant heel erg, dat het echt flink pijn doet. 
Herken je daar wat in Mylwen? Zou wel fijn zijn als die halve harde buiken "gewoon" bandenpijn blijkt te zijn. Het kan zeker. 

Harde buiken trokken bij mij door mijn hele buik heen, even alsof je hele buik samenkrampt, en dan een tijdje een harde voetbal als buik die erg ongemakkelijk aanvoelt. Soms was dat 1 of 2 keer per dag, en soms (met name dus bij teveel stress/inspanning) voelde ik die kramp een paar keer door mijn buik trekken tijdens een kort ommetje met de hond bijvoorbeeld. Als ik ze echt veel kreeg, dan kreeg ik ook redelijk regelmatige menstruatieachtige krampen erbij en zat ik net als jou een paar dagen op mijn kont, rust. 
Maar de harde buiken voelen bij mij wel anders dan bandenpijn dus. 

Het is geen wedstrijd grootste buik hoor. Wees trots op je lijf! Iets dat ik zelf ook moet doen. Want ik schaam me soms om te zeggen dat ik pas bijna 19 weken ben. Mensen verwachten dat ik iets hogers zeg. Dat maakt me onzeker over of er wat aan de hand is waarom het zo hard gaat. Ik ben stiekem ook wel nieuwsgierig naar wat de verloskundige morgen zegt. Maar het zal allemaal wel goed zijn. Het is dus alleen wel een beetje zwaar om nu al met zo'n buik te lopen. 

Ik heb het dus over je halve harde buiken he? Die waarvan je je afvroeg of het wel harde buiken zijn. Niet die echte die je eerder heel veel had. 

Ik vond de harde buiken en halve harde buiken qua gevoel best op elkaar lijken. Bij de harde buik krijg ik idd kramp over mijn hele baarmoeder en wordt het helemaal hard. Bij de halve harde buiken voelt het alsof er een spanning/kramp vanuit het midden onder langs de zijkant omhoog kruipt, zodra ik er dan overheen masseer trekt het ook weer weg. En ze zijn een stuk minder heftig, maar beide lijkt bij mij op spanning/kramp, alleen de sterkte en plaats is anders. Ik heb sowieso wel de hele dag door last van een lichte zeurende pijn aan de zijkanten van mijn buik, wat ik toch ook als menstruatiepijn zou omschrijven. Omdat het kindje afgelopen dagen veel meer lijkt te bewegen en dat sinds vorige week mn baarmoeder ook echt groter lijkt te worden, zou ik weer denken aan bandenpijn.... Pff lastig, ik word er in ieder geval goed onzeker van....

Fijn dat alle controles goed waren Mylwen. Inderdaad lastig als je niet goed weet waar iets vandaag komt. Ga je je toch wat ongerust maken. Kun je dit bespreekbaar maken bij de verloskundige?

Han, ik heb ook nog niet zo'n grote buik hoor. Elk lichaam is gewoon anders. En bij een 2e kindje gaat het dacht ik ook sneller. Ik heb nu net zo'n buikje van, ben je zwanger of veel aangekomen. ?

Meeste collega's tonen zeker wel begrip, ze vragen me naar mijn wensen tijdens het werk, om de 'zware' cliënten uit handen te nemen. Ik heb gelukkig afwisselend werk, in de zorg en ook op kantoor. Waardoor ik nu een aantal dagen rustig aan kan doen. Maar ben vorige week heftig over mijn grenzen gegaan door ziekte van collega. Dan kom je toch maar weer terug.. Nu zet ik daar de rem op. Ik ga morgen extra naar de fysio, ik moest bellen als het erger werd, dan kon ik nog tussendoor terecht. Helaas zit heel mijn rechter flank, bil, heup, lies, stuitje vast en pijnlijk. Merk ook met onverwachte bewegingen steken in mijn lies. En mijn schouderblad begint ook mee te doen. ? Links nu gelukkig wat minder maar ook daar klachten. Dacht dat ik redelijk fit was maar mijn lijf trekt het toch niet..

Lewis, kinderen passen zich ook super goed aan een nieuwe situatie aan. Tuurlijk zal ze straks merken dat er aandacht verdeelt moet worden, maar ze leren ook zo veel van hun broertje of zusje. En je kunt altijd nog een een - op- een uitje plannen. En kan je partner met de baby op stap. ?

Lastig als je niet weet wat de pijn is en waar het vandaan komt, snap dat je daar onzeker van kunt worden Mywlen. Bij mij voelde harde buiken aan als een kramp waarbij ik mijn buik dus echt niet meer kon indrukken oid en wat een tijdje aanhield. Als ik me dan ontspande trok het meestal snel weer weg. Dit had ik vooral aan het eind van mijn zwangerschap. Ik heb het gelukkig nu nog niet ervaren, wel de bandenpijn. Maar mijn buik is nog niet zo gegroeid,dus verwacht dat dat nog wel wat erger gaat worden die bandenpijn. Ik heb het deze week op mijn werk verteld, 17 weken nu, en niemand had wat in de gaten. Dat vind ik dan wel weer grappig. Snap dat het voor jou allemaal wat minder praktisch is Lewis, want helemaal met een rondlopende dreumes en tijdens slaap gaat een buik nou eenmaal in de weg zitten. Mijn schoonzusje had ook altijd vroeg al een best grote buik, maar dat stagneerde bij haar altijd zo rond de helft van de zwangerschap waardoor ze niet enorm eindigde ofzo. En indd lekker trots zijn op je buik, hartstikke mooi! Ik moet ook eens wat vaker foto's gaan maken, vergeet dat zo snel.

Hey meiden, Vervelend dat sommigen last hebben van harde buiken. Volgens mij kun je dan alleen maar rustig aan doen inderdaad. Ik heb zelf nog nergens last van gelukkig.
En Lewis het zal vast even wennen zijn inderdaad met een tweede. Maar het is ook zo leuk om een zusje of broertje te krijgen. Toen ik 3 jaar was is mijn zusje geboren, exact op mijn verjaardag. Het voelde als mijn kado’tje toen en we hebben nog steeds een hele speciale band. Dus ik denk dat het ook bij jullie helemaal goed komt:)
Mooie buikje je Lewis! Ik zal straks proberen ook een foto van mijn buik te plaatsen. Die kan ik nog wel verstoppen voor mijn cliënten dus dat is wel fijn. Nog een paar weken en dan lukt dat niet meer ben ik bang.
Zijn jullie al bezig met je verlof en extra dagen plannen etc? Hoe doen jullie dat? Wij hebben het nu zo bedankt dat ik van begin maart (4 weken voor bevalling) tot eind september vrij ben. Kost me veel vrije dagen extra maar het leek ons heerlijk om wat langer weg te zijn. Nu maar hopen dat mijn manager het oké vindt (geen idee of ze er iets van mag zeggen). Maar soms voelt het alsof het te lang is en ik het niet zou kunnen maken naar collega’s zo lang vrij nemen.

Terug
Bovenaan