Uitgerekend in December 2016!

Oh fijn, ik ga donderdag ook naar een cursus-avond over borstvoeding. Het schijnt een stuk moeilijker te zijn dan het er uit ziet he?

vanavond is van mijn cursus de laatste avond, met de partners erbij is deze. Dus daar kan hij nog wat van opsteken, hoop ik :) veel dingen die in mijn cursus zijn uitgelegd wist ik wel van school en boeken, maar die extra uitleg was wel heel fijn. En de oefeningen die we deden hadden/hebben ook wel zin merk ik. En het is natuurlijk leuk om mensen te leren kennen :p. Zijn jullie cursussen ook al (bijna) klaar?

oh, nee snachts ruim ik niet echt op. Ik heb wel eens dat ik op de wc/badkamer pluisjes ga rapen die uit de droger zijn gekomen, maar voor de rest zie ik niks dus doe ik niks :p. Ik ben wel dagelijks aan het stofzuigen :p.

De cursus Samen Bevallen is al afgelopen bij mij, komt nog 1 les als iedereen van de groep bevallen is. Dan zien we elkaar allemaal weer met baby, bijzonder lijkt me dat. Ik heb nog 2 lessen van Hypnobirthing te gaan, die cursus bevalt wel goed tot nu toe. Gekke is dat sommige zaken in beide cursussen elkaar 100% tegenspreken. Zo heb ik bij de cursus Samen Bevallen geleerd over persen en puffen en daar doen ze bij Hypobirthing niet aan. Ook de ademhalingsoefeningen zijn anders. Ik heb wel genoeg om uit te kiezen nu, maar maakt het soms ook lastig wat nou 'goed' is om te doen tijdens de bevalling.

Oh, wat raar dat het tegenstrijdig is.. Wat is er anders aan dan?

lijkt mij dat jij mag ademen op de manier die op dat moment het fijnst is, misschien wel handig om meerdere van die oefeningen te hebben..

Nou, bij de ene cursus adem je in door de neus en uit door de mond. bij de andere cursus raden ze dat af en zeggen dat je zowel in als uit moet ademen door je neus. Bij de ene cursus leer je puffen als je niet mag persen, bij de andere cursus raden ze puffen helemaal af omdat dat spanning met zich meebrengt in je lichaam. Dat soort dingetjes.

@zwangere 22-er zit inderdaad heel wat meer theorie achter borstvoeding geven dan ik had verwacht. Maar alles is er naar mijn idee op gericht zodat je als "amateur" zo goed mogelijk begrijpt hoe het in zn werk gaat en waarom je dus op een bepaalde manier borstvoeding probeert te gaan geven. Ook de meest voorkomende problemen werden bij ons besproken met manieren om deze zo snel mogelijk te herkennen en verhelpen/voorkomen.

het fijnste aan deze cursus vond ik nog wel dat ze ondanks dat het om borstvoeding ging compleet "onpartijdig" waren over het geven van borstvoeding of flesvoeding en ook heel goed situaties waarin je alternatieven voor borstvoeding nodig hebt bespraken en de manier waarop je dat het beste kan doen.

@kiimsie wel apart inderdaad dat je met verschillende cursussen op tegenstrijdige dingen uitkomt. Denk dat dat ook weer bewijst dat het handig is om te weten dat je verschillende mogelijkheden hebt en aan het einde van de dag tijdens de bevalling gewoon moet doen wat voor jou het beste  voelt en jou het meeste ontspant :)

Over borstvoeding gesproken, hebben jullie al een kolf gekocht? En wat voor een kolf heb je genomen en waarom? Er zijn zoveel van die dingen.. :p

Ik heb geen kolf gekocht. De kraamzorg zei dat ze er een hebben voor als de borstvoeding niet zo goed gaat, en ik ben de eerste maanden toch van plan om borstvoeding te geven. Ik hoef dan nog nergens heen zonder de baby. En dan kan ik na een paar maanden  kijken hoe het gaat en welke kolf handig lijkt.

Ik ben benieuwd of dat morgen ook in die cursus avond verteld wordt..

@zwangere 22-er: dat lijkt mij slim inderdaad. Ik ga voorlopig ook nog geen kolf aanschaffen, voor htezelfde geldt lukt het om de een of andere reden niet.

Wij komen net terug van de verloskundige, dacht dat het de laatste echo zou zijn maar omdat ons kindje met zijn hoofd en vooral buikje onder het gemiddelde zit moeten we over 2 weken weer een groei echo laten maken. Als hij dan nog verder onder het gemiddelde is gezakt moeten we naar de gynaecoloog. Had ik niet verwacht, aangezien alles altijd zo goed en gemiddeld is gegaan gedurende mijn zwangerschap.

Terug
Bovenaan