Uitgerekend in December 2016!

Pff, ik word soms zo ziek van die app. Schrijf je een heel verhaal, staat er vervolgens alleen maar de eerste regel. :-( Dus nu maar op de laptop (mijn man moest hem inleveren...).

@ Wendy, wat goed nieuws van de bloeddruk! Hoop dat je morgen weer een goede uitslag hebt en je het daarmee tot de bevalling redt.

@Kiimsie, een goede groei echo, daar worden aanstaande mama's blij van :).

Maar terugkomend op mijn oorspronkelijke bericht. Ik sta er qua pijnbestrijding dus helemaal anders in dan jullie :). Ik wilde per se in het ziekenhuis bevallen, zodat de pijnstilling in de buurt is! Nu ik een medisch indicatie heb, is het verschil dat het geen geld kost ;-). Maar ik vind mijzelf een watje als het op het gebied van pijn aan komt. Ben zo iemand die half dood gaat bij een flinke verkoudheid, haha. Dus voor ik zwanger was, riep ik altijd dat ik voor de ruggenprik zou gaan.

Bij de informatieavond in het ziekenhuis én bij de yogacursus werd pijnloos bevallen gelijk gesteld met 'natuurlijk' bevallen en daar werd ook de nadruk op gelegd. Precies andersom als bij jullie avonden. Ik ben het overigens niet helemaal mee eens. Als ik vaginaal beval, dan beval ik natuurlijk. Pijnstillers wel of niet, dat doet er niet toe.

Tijdens mijn zwangerschap ben ik wel anders over pijnstilling gaan denken. Ik laat de bevalling nu over mij heen komen, probeer zo lang mogelijk rustig en relaxed te blijven. Zolang het zonder kan, doe ik het zonder ruggenprik. Nadeel is nu wel dat door de groeiachterstand van de baby, tijdens de bevalling zijn hartslag gecontroleerd gaat worden. Ben dus zo goed als aan bed gekluisterd en dan wordt het opvangen van weeën door rond te lopen wel moeilijk. :-(.

Ik vind het wel stoer dat jullie het zonder pijnbestrijding willen gaan doen!! Daarvoor bij voorbaat mijn complimenten. :)

Haha die mannen van ons krijgen wat te verduren tijdens de zwangerschap, tot en met het afpakken van hun speeltjes aan toe :p

Ik moet zeggen dat nu ik toch perse in het ziekenhuis huis moet bevallen het idee van pijnbestrijding in de buurt hebben wel fijn is als back-up. Mocht het lukken zonder dan ga ik daar 100% voor maar als het echt niet meer gaat of ik ben compleet uitgeput dan ben ik blij dat de mogelijkheid er is.

Toen ik net zwanger was (en nog compleet onwetend!!)  Ging ik er direct van uit dat ik bij de bevalling gewoon de beste pijnbestrijding zou kiezen en zelfs een keizersnede leek me wel erg handig in plaats van urenlang 'natuurlijk bevallen'. Maar zoals (waarschijnlijk) elke zwangere vrouw doet heb ik me op alle onderwerpen inmiddels flink ingelezen, ben ik een stukje wijzer geworden en heb ik voor mijzelf alle voor- en nadelen moeten afwegen.

Voor mij persoonlijk kwam het er op neer dat ik tijdens het inlezen over de verschillende soorten pijnbestrijding wel een beetje schrok van de risico's die er bij sommige vormen van pijnbestrijding nog komen kijken voor zowel jezelf als je baby. Ook het feit dat sommige vormen je suffig maken waardoor je juist die eerste momenten met je baby misschien niet helemaal bewust meemaakt leek me niet heel erg fijn. Ondanks dat de kans dat er iets ernstigs gebeurt door het gebruik van pijnbestrijding ontzettend klein is, vond ik de aanwezigheid van deze risico's best wel eng. Daarnaast moet ik ook eerlijk toegeven dat ik mijn hele leven al niet gek ben op naalden die in mij worden geprikt. Ik heb geen fobie, maar als je mij mee laat kijken wanneer ze bloed prikken bij me dan val ik gegarandeerd twee minuten later flauw :p

Dus wat dat betreft is mijn mening qua pijnbestrijding compleet veranderd en wil ik het graag zonder proberen. Blijk ik het uiteindelijk toch nodig te hebben dan aarzel ik ook niet en zal ik denk ik zo'n pompje kiezen die je zelf kan gebruiken (en waarbij vooral geen gigantische naald voor je rug aan te pas komt, want dan wordt er bij mij wel gegarandeerd een fobie gecreëerd)

Nou voor ons is de bevalling zojuist een stukje dichterbij gekomen. Ik moest vandaag nog weer mijn bloeddruk laten controleren, deze was opzich nog laag genoeg maar alsnog met een redelijk hoge onderdruk. De gynaecoloog heeft ons medegedeeld dat ze onze baby het liefst nog even laten zitten als mijn bloeddruk met behulp van medicijnen zo kan blijven, maar dat ik rond de 39 á 40 weken waarschijnlijk wel ingeleid zal worden.

We zijn heel blij dat we in ieder geval niet na de uitgerekende datum nog twee weken hoeven te wachten, maar tegelijkertijd wordt het opeens ook wel een stukje spannender nu het maximaal nog zo'n tweeëneenhalve week zal duren voordat hij wordt geboren.

Gelukkig bleek hij vandaag wel eindelijk een aardig eind ingedaald te zijn ook en bijna vast" te zitten met zijn hoofdje. Weer een puntje dat van het lijstje gestreept kan worden in aanloop naar de bevalling toe :)

Hoe gaat het bij jullie, nog een beetje vol te houden bij iedereen?

Goed nieuws dat de baby meer is ingedaald Wendy! Wel spannend dat het nu niet langer meer gaat duren dan 2,5 weken :eek: dat is wel al heel snel! Blijf je dus wel aan de medicijnen? En moet je dan daar extra controles voor? En betekent het nu ook dat je die echo/scan voor het indalen niet meer moet?

Hier gaat het nog prima, baby zit lekker en morgen weer op controle! Benieuwd of ook onze baby een stukje meer ingedaald is ten opzichte van vorige keer!

Ik heb zelf wel een enorme naaldenfobie. Ik val gewoon flauw of raak in een situatie waar alles zwart wordt en ik alles om me heen sla en schop. Vandaar liever geen naalden bij de bevalling :). Ik vraag me ook af hoe ik dat zou moeten doen dan. Dan raak ik in zo'n stress spiraal met extra adrenaline etc. Met het liefst natuurlijk bevallen bedoelde ik ook inderdaad zonder keizersnede en liefst zonder vacuüm of tang, maar als dat nodig is voor de baby dan heb ik daar niks over te zeggen en dan gaat het om de kleine, niet om mij. Mijn man moet dan beslissen van me, want ik ga dat niet rationeel kunnen.

@ Wendy P: Wat voor boek heb jij? Ik heb 'Hypnobirthing; The Mongan Method'. Zit net over de helft haha, vind het soms lastig omdat het toch in het Engels is.

Ik probeer iedere dag ook 2 'sessies' te doen, 's ochtends inderdaad ook bevallingsaffirmaties en 's avonds voor het slapen gaan de 'Regenboog oefening'. Ken je die laatste ook?

Ik heb 3 ademhalingsoefeningen geleerd: de kalme ademhaling (voor in rust), de ademhaling voor tijdens golven (dat heet bij jou de 10/10 oefening denk ik, 10 tellen in en 10 tellen uit) en de ademhaling om je kind naar beneden te 'ademenen' zonder te persen. Mijn zoon reageert ook vaak als ik deze ademhalingen oefen, wel leuk haha.

De oefeningen die ik samen met mijn vriend zou moeten doen schieten hier ook wel erg bij in. Hij werkt gewoon fulltime en 's avonds wil je dan toch ook wat ontspannen zonder nog oefeningen te 'moeten'.

Wel fijn dat je deze technieken overal en altijd kan toepassen, of je nu thuis of in het ziekenhuis bevalt en of je nu wel of geen pijn medicatie krijgt. Dat vind ik persoonlijk wel een erg fijn idee :)

@zwangere 22-er de medicijnen moet ik inderdaad nog wel.blijven nemen om de bloeddruk op het huidige niveau te houden. Voor nu moet ik als het goed is gewoon 1 á 2 keer per week langskomen voor een afspraak met de gynaecoloog waarbij wekelijks ook mijn bloeddruk wordt gecontroleerd.  Wel de iets uitgebreidere versie dan dat ik bij de verloskundige gewend was, hierbij moet ik in een half uur tijd 3x gemeten worden zodat ze een goed beeld van de bloeddruk krijgen.

De echo voor het indalen is inderdaad niet meer nodig nu aangezien zijn hoofdje al redelijk vastzit tussen mijn bekken. Wel kijkt de gynaecoloog nu elke keer even kort met haar echo-apparaat naar ons mannetje als onderdeel van de routinecontrole. Kunnen we mooi alsnog een paar keer extra spieken daarbinnen  :)

Hopelijk gaat de controle bij jou morgen ook goed en is jullie kindje al verder ingedaald. Ben erg benieuwd!

@kiimsie mijn boek heet "mucha mama- bevallen met hyonobirthing".hij is geschreven door de "nederlandse" oprichtster van de mucha mama organisatie. Misschien heeft ze hem ook wel deels van de Amerikaanse tak vertaald of iets dergelijks aangezien het daar oorspronkelijk vandaan komt als ik me niet vergis.  Maar goed mijn boek is gelukkig wel in het Nederlands, dat leest toch net iets makkelijker weg aangezien ze soms in het boek met wel heel veel termen smijten. Zelfs nu lees ik een stukje soms 3x omdat ze steeds dieper ingaan op bepaalde details.  :)

De regenboogoefening ken ik niet, Maar misschien heb ik wel een vergelijkbare onder een andere benaming. Ik denk dat het uiteindelijk toch ongeveer wel op hetzelfde zal neerkomen. Ook hier zijn er 3 ademhalingsoefeningen, derustige ademhaling klinkt ook bekend, alleen is de laatste ademhaling is wel voor tijdens het persen maar dan om nog extra mee te helpen doormiddel van de ademhaling ofzo.  Haha erg gek allemaal, ik ben wel erg benieuwd in hoeverre we tijdens de bevalling ook echt gaan merken dat de cursus heeft geholpen met ontspannen  en vooral pijn verminderen + een snelle bevalling stimuleren :)

Haha ik zie dat het al weer lekker laat is geworden. Snel proberen wat rust te pakken, en iedereen ook een hele goede nachtrust gewenst weer vannacht ;)

Wel leuk, extra spieken! Kun je met deze termijn nog baby onderscheiden? En gelukkig hoef je niet opeens heel veel naar de controles, maar kunnen ze het met 1/2 keer goed meten :)

hier is de kleine nu ingedaald! Fijn :)

Terug
Bovenaan