Uitgerekend in februari 2017

Ik heb net een uitwendige echo gehad bij een echo praktijk. Niks te zien... Kan 3 dingen betekenen: 1. het vruchtje is nog te klein om via een uitwendige echo waar te nemen. 2. het is een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. 3. De celdeling heeft niet echt door gezet en dus is er nooit een embryo geweest en er volgt een miskraam.

Ben compleet van slag nu, weet even niet meer wat ik moet. De echoscopiste adviseerde mij om morgen contact op te nemen met het ziekenhuis om voor een inwendige echo om meer duidelijkheid te krijgen. Mede ook omdat een buitenbaarmoederlijke zwangerschap zeer gevaarlijk kan zijn.

Ik heb vervolgens de kliniek gebeld in Spanje. Zij maakten zich niet zoveel zorgen. Ik vroeg of ik die kant op moest vliegen, omdat ik zoiets heb van: als er dan iets mis is, dan kunnen zij tenminste direct zien wat er mis is en er een mogelijke volgende keer (als dat ooit nog mogelijk is) op anticiperen. Maar dat was niet nodig. Ik ben 6 weken zwanger en hun ervaring was wel vaker dat dit lang niet altijd zichtbaar is, omdat apparatuur nog weleens te wensen over laat. Nu weet ik alleen dat de echopraktijk waar ik was juist onwijs goede apparatuur heeft, beter nog dan het ziekenhuis... De kliniek gaf aan dat ik morgen HCG moet laten testen en dan volgende week dinsdag ergens anders een echo moet laten maken.

Mijn wereld staat op zijn kop, wat moet ik nu? Ik zit er helemaal door heen... Ik wil hoop houden, dat het nog goed komt, aan de andere kant weet ik ook dat de vorige rondes dat ik zwanger was er bij 6 weken genoeg te zien was en ook al wel hartactiviteit. Bij dezelfde echopraktijk als waar ik nu was. Maar ik wil hoop houden, hoe moet ik anders ooit deze 4de beeindiging van de zwangerschap gaan verwerken? Gaat het ooit dan nog wel lukken? Zucht, ik weet niet meer wat ik moet... ben bang, boos, intens verdrietig, wanhopig...

Kirsten wat een vervelend nieuws. Ik snap dat je helemaal van slag bent. Mijn ervaring is dat er op een inwendige echo het beter te zien is. Tijdens mijn eerste zwangerschap was tijdens de uitwendige echo ook niets te zien, terwijl later op de inwendige echo wel het vruchtje werd gezien. Ik blijf voor je duimen.

Dank je wel Cindy, ik hoop zeer dat je gelijk hebt en dat het storm is in een glas water en ik mij voor niks enorme zorgen heb gemaakt. Ik heb besloten morgen langs de huisartsenpost te gaan en daar de HCG te laten testen. Er zit daar ook een verloskundige praktijk, dus wellicht kan ik nog even door naar hen voor een inwendige echo. Geen idee of ze zo flexibel zijn, ben net verhuisd, dus zal het wel merken. In ieder geval heb ik dan deskundig advies met name ook over de buitenbaarmoederlijke zwangerschap, ik wil uiteraard die ellende voorkomen. Maar goed, ik blijf hard hopen dat mijn propje er wel gewoon zit, maar nu gewoon even niet zichtbaar wilde zijn... Het duimen kan ik hard gebruiken nu...

Hoi Kirsten,

Wat vervelend om te lezen. Bij onze praktijk doen ze de echo van 6 weken altijd inwendig omdat er uitwendig vaak nog niks of te weinig te zien is. Geef de moed dus nog niet op lieverd.

Hopelijk kunnen ze je bij de praktijk meer duidelijkheid geven. Ook hier wordt hard geduimt. Het begin is voor iedereen net zo spannend zeker tot we de eerste keer het hartje horen.

We denken met je mee en horen graag wat zodra je meer weet.

Beste allemaal,

Gister heb ik bloed af kunnen laten nemen bij de huisartsenpost. Bij 4 weken was mijn HCG 153 en nu was bij 6 weken en 1 dag mijn HCG 544. Niet bepaald goed gestegen in die 2 weken... Morgen moet ik nogmaals mijn HCG laten meten, hopelijk is deze wel goed gestegen en val ik in de categorie vrouwen die langzaam HCG aanmaakt en is er niks aan de hand. Gister wel enorm misselijk, maar ben er achter dat dit ook een symptoom kan zijn van de buiten baarmoederlijke zwangerschap.

Ik probeer de moed niet te verliezen en hoop te houden, maar zie het somber in. Ik hoop dat het kleintje gewoon diep verstopt zit en zich niet liet zien, ergens een vertraging opgelopen heeft maar de spurt straks wel weer maakt. Maar aangezien de waarden zo laag zijn, er geen vruchtzakje te zien was ben ik toch bang dat het kleintje er gewoon niet is. Ik blijf in ieder geval hard duimen dat er niks aan de hand is en dat ik deze klote dagen voor niks heb ondergaan en in ieder geval heel hard dat het geen bbz is... Dan ben je zoveel verder van huis...

Dank voor jullie lieve berichtjes en het harde duimen! Kan ik zeer zeker goed gebruiken, heel fijn! Morgen meer nieuws, hopelijk GOED nieuws!

Hoi Kirsten,

Wat fijn om even wat van je te horen. Nog steeds allemaal spannend als ik het zo lees. Afwachten maar.

Die bbz was ik in het begin ook heel erg bang voor door de heftige krampen. De krampen zijn nu gelukkig veel minder vaak aanwezig en af en toe wel een hevige maar het stelt me toch een klein beetje gerust. Woensdag onze eerste echo en we zijn heel erg benieuwd.

Heb je ook al een afspraak voor een inwendige echo of kijken ze eerst deze uitslagen aan?

We blijven duimen voor je dat je kindje gewoon verstoppertje aan het spelen was.

@Kirsten. Dan is inderdaad nog spannend. Inderdaad hopen dat je kleine zich alleen maar goed verstopt heeft en jij trager hcg aan maakt.

@ femke. Succes woensdag

Hoi meiden,

wat leuk en fijn om te lezen dat er zoveel meer vrouwen zwanger zijn en begin februari uitgerekend zijn en dat vele zich zo onzeker voelen! Ik ben op dit moment aan de andere kant van de wereld waar ik test heb gedaan waar 2 hele duidelijke streepjes tevoorschijn kwamen! Onwerkelijk en heel bizar! Er groeit nu dus een klein garnaaltje in mij!! Alle andere meiden natuurlijk ook gefeliciteerd!

Op de dag dat we thuis komen heb ik direct een echo gepland, ik hoop dat dat veel bevestiging geeft. ;) spannend... Nog een week en 2 dagen wachten. Volgens mijn berekening ben ik op 8/2 uitgerekend.

Groeten, vanuit het warme Indonesie!

Terug
Bovenaan