Jeetje Peky,
Dat is schrikken zeg zo’n spoedoperatie! Ik hoop dat je inmiddels een beetje hersteld bent en het nu weer goed met je gaat.
Goed om te horen dat een aantal van jullie ook een goede nipt uitslag hebben. Het geeft nooit zekerheid, maar wel weer een beetje geruststelling.
Wij hebben inmiddels al best wat mensen verteld over de zwangerschap. Er kwamen nogal, hoe zal ik het zeggen, wisselende reacties op de mededeling dat we een vijfde kindje verwachten. Ouders broers, zussen en vrienden hebben heel enthousiast gereageerd. Maar van de mensen uit de kring er omheen (m.n. kennissen, collega’s en ouders van vriendjes en vriendinnetjes van de kinderen) waren sommige opmerkingen bijzonder gekozen. Ik som er een paar op:
- Vreselijk, het lijkt mij heel erg zoveel kinderen.
- Sterkte!!!
- Waarom kies je hiervoor? Er zijn al genoeg kinderen op de wereld.
- Zo dat is een behoorlijke belasting voor het milieu. Ben je je daar wel bewust van?
- Waar betalen jullie dit van? Daar ben ik wel benieuwd naar...
Ik zou zelf nooit, of iemand geen, één of 20 kinderen krijgt zo oordelen. We hebben er hard om gelachen en eigenlijk zitten we nu te ‘wachten’ op de volgende belachelijke opmerking zodat we die aan het lijstje toe kunnen voegen

Leuk dat jullie kamertjes aan het opknappen zijn. Dat doen we hier (ivm verhuizing) eigenlijk pas na de geboorte. Maar leuk om over kleurtjes, meubeltjes en dat soort dingen na te denken.
Onze ervaring is dat de kinderen in ieder geval het eerste half jaar bij ons op de kamer slapen. Een cosleeper, kinderwagen, draagdoek en commode met aankleedkussen zijn voor ons dus voorlopig voldoende. We maken in het nieuwe huis eerst de kamers van de andere kinderen in orde.