Uitgerekend Juli 2019 ♡

Kind erkennen was hier gratis. We hebben dat voor de zekerheid gedaan voor als onze zoon voor 24 mei komt. Dan doen we een geregistreerd partnerschap. Dit kan ook op de standaard voorwaarden (in beperkte gemeenschap van goederen) dan hoef je niet meer naar een notaris. Is iets van 85 euro zonder ceremonie. Testament is bij ons ook niet perse nodig aangezien ik momenteel de enige ben met iets van waarde (mijn huis) en mijn partner en kind dit automatisch erven bij mijn overlijden na het geregistreerd partnerschap. Dat is ook hoe ik het zou willen. Mocht er iets met ons beiden gebeuren dan kan je het ook gewoon aan je familie duidelijk maken wat je dan het liefst hebt. Wie er dan voor je kindje zorgt. Je kan het ook gewoon ergens opschrijven en bijvoorbeeld bij de hypotheekakte bewaren. Dan geldt het geloof ik ook als voldoende verklaring van intentie. Ik vind het persoonlijk erg lastig om nog een keuze te maken wie dan voor ons kind mag zorgen. Met gescheiden gezinnen zijn er nogal veel opties. En die andere personen moeten het ook maar willen.
Morgen komt hier de kraamzorg voor een intake. Het huis hoefde nog totaal niet klaar te zijn. Gaat meer over vragen wat je van de kraamzorg verwacht en of zij dit kunnen bieden etc. Ik zal wel laten weten wat er aan bod is gekomen. 

Bedankt voor de info. Moeten we hiervoor gewoon een afspraak voor maken bij de gemeente? Dan doen we ook eerst erkenning en daarna geregistreerd partnerschap. Wil dat sowiezo goed geregeld hebben. Ook omdat de vader bij erkenning geen gezag heeft over het kind. Ik wil samen als partner dezelfde rechten hebben. Wel is het zo dat bij geregistreerd partnerschap je alles deelt toch? Dus ook evt de waarde van zijn huis etc? Ik weet dat mijn vriend dat liever niet heeft... Ik wil dat ook niet van hem afpakken want ik steek er ook geen geld in. 

In beperkte gemeenschap van goederen trouwen of partnerschap (tegenwoordig standaard) deel je alles wat je opbouwt tijdens je partnerschap. Als je uit elkaar gaat en een van de twee had al een eigen huis voorafgaand aan het partnerschap dan houdt die persoon dat huis. Ik heb dus een eigen huis. Mochten wij uit elkaar gaan na het partnerschap dan blijft dat huis van mij, maar delen we het vermogen wat we opbouwen sinds het partnerschap. Vroeger had je inderdaad volledige gemeenschap van goederen standaard, waarbij je alles deelt als je uit elkaar gaat. Dit is een paar jaar geleden aangepast. 
Je moet voor een partnerschap inderdaad een afspraak maken bij de gemeente. Sommige data staan al best ver in de toekomst vol omdat er vanaf nu ook populaire trouwdata aankomen (zeker vrijdagen ed). Daar zijn dezelfde ambtenaren voor nodig. Ook moet je formulieren aanvragen om in ondertrouw te gaan. Je moet geloof ik minimaal 2 weken voor het ondertekenen van het partnerschap alle formulieren voor ondertrouw in hebben gediend. 

Ik heb ook een afspraak staan met de kraamzorg. Ze gaan echt niet kijken wat je allemaal hebt haha. Wel misschien even je bed checken naar de grote ervan, anders moeten er klossen onder. Verder gezellig kletsen met een kop koffie. ;)

Kraamzorg is inderdaad even een kwartiertje lekker theeleuten. Ze kan je tips meegeven over je kinderkamer en idd naar je bedhoogte kijken. Verder kan je zelf ook het een en ander aangeven wat je verwacht van hen (ik wilde graag iemand met veel kennis over borstvoeding)
Qua geboorteplan wil ik de mijne wel wat bijspijkeren hihi. Ik wil namelijk geen pijnbestrijding enkel in geval van nood, verder wil ik thuis bevallen. Vind dan ook belangrijk dat er geen stagiares bij zijn (hou niet van onnodige drukte en stress). Ook vind ik het belangrijk dat er gekeken wordt naar mijn verlangen zoals het zoveel mogelijk met rust gelaten willen worden en kunnen beslissen over mijn eigen houding tijdens de bevalling. Ook na de bevalling wat betreft het willen laten uitkloppen van de navelstreng en dergelijke. 
Voor de eerste dacht ik dat het niet zo nodig was, maar toen ik plots ging bevallen zonder mijn geboorteplan besproken te hebben besefte ik later wel dat het fijner had geweest. Wil daarom nu dus al vroeg bij zijn met nadenken wat ik wel/niet wil en het al ruim van te voren klaar en ingeleverd hebben ahaha. Misschien dat ik er dan ook gelijk 1 meegeef met kraamzorg.
We zijn trouwens eindelijk een beetje gesetteld in ons nieuwe huisje. De kinderkamers moeten nu alleen nog af en dan kan ik eindelijk rusten!

Om te erkennen kan je trouwens online een afspraak inplannen bij de site van de gemeente. Je hoeft enkel jullie identiteitsbewijzen mee te nemen en dan wordt gevraagd naar de achternaam die de baby zal krijgen en wordt er een bewijsje uitgedraaid van erkenning. Geheel gratis en je bent binnen 10min alweer buiten

Kraamzorg intake stelde niks voor. Even kletsen over wat je wil, of er een stagiaire bij mocht zijn, of er gerookt mocht worden etc. Wij hebben 3 katten dus dat vonden ze ook wel fijn om te weten, zodat ze iemand kunnen inplannen die daar geen last van heeft. Ze heeft op ons verzoek wel even naar het bed gekeken. Dat staat vrij laag, maar we kunnen er niet van de zijkant in (kleine slaapkamer) dus ik moet er vanaf het voeteneind ook aan het eind van de zwangerschap in kunnen kruipen. Dus aangeraden om halve klossen te nemen als compromie. 
Verder had ik gisteren mijn glucose tolerantietest. Dat ging mis want ik kotste het suikerdrankje uit. Ze hebben wel nuchter kunnen prikken. Dus toen gedurende de dag nog 2 x geprikt als alternatief (2 uur na ontbijt en lunch). Beetje irritant dat ik 3 keer op en neer moest naar het ziekenhuis die dag en dan had ik om 16 uur ook nog een afspraak bij de verloskundige op een andere locatie. Maar ze hadden om 16 uur al wel de eerste 2 resultaten binnen (nuchter en na ontbijt) en op basis daarvan ziet het ernaar uit dat ik geen zwangerschapsdiabetes heb gelukkig. Dat is wel erg fijn. Zowel mijn moeder als de moeder van mijn vriend had het. Wij waren dus ook grote baby's. Nu hebben we geen idee welk formaat baby we kunnen verwachten eigenlijk. Dus toch misschien wat maat 50 bijkopen.
Verder hebben wij de uitnodigingen verstuurd voor ons geregistreerd partnerschap. We maken hier echt een minibruiloft van. Maar we moeten er nog wel veel voor regelen en daar zie ik wel tegenop. We hebben eindelijk de babykamer leeg nu, maar de vloer planken, muren en kasten die er stonden moeten nog worden geverfd. En dan natuurlijk nog een ledikant en commode kopen. Moet nog veel gebeuren dus hier. 

Krijg je de glucose test standaard aangeboden dwaallichtje? Ik vraag het me af want mijn VK heeft het hier niet met me over  gehad.
Hebben jullie ook zo'n last van opvliegers?! Merk dat ik het steeds vaker krijg. Ik wordt dan ook duizelig en paniekerig.
Ben ook erg gefocust op de bewegingen. Als het een dagje wat minder is dan maak ik me ook wel zorgen of alles goed gaat. Hebben meerdere dit?
Wij hebben het kamertje zo goed als af. Op de accessoires na. Kleding is ook aardig aangevuld. En kinderwagen, badje, box etc hebben we ook al. We hebben alleen nog de kleine dingetjes nodig. Wel fijn want ik merk dat ik sneller vermoeid begin te raken bij een intensieve dag. 

Terug
Bovenaan