Bedankt voor het delen van je verhaal MarijkePlusTwee! Het klinkt inderdaad best heftig, maar fijn dat je het toch goed ervaren hebt en dat het aanpakken van de baby door je partner gewoon nog gelukt is ook.
En goed om te horen dat je nu alweer genoeg op de been bent/was om de buren een kaartje te brengen. Hopelijk zonder al te veel pijnlijk na-effect/over je grens heen gegaan zijn? Hoe ervaar je dit herstel ten opzichte van de keizersnede?
Volgens mij is een sterrenkijker inderdaad iets wat tijdens de bevalling nog kan ontstaan. Dan ligt de baby immers ook netjes met het achterhoofd ingedaald en draait de baby tijdens de bevalling nog 'verkeerd' zodat hij omhoog kijkt ipv omlaag (als jij op je rug zou liggen tijdens de bevalling). Sowieso begint kennelijk zo'n 1 op de 3 a 4 babies de bevalling als sterrenkijker (met de rug van de baby naar de rug van de moeder ipv rug naar buik), maar is het maar 1 op de 25 babies die daadwerkelijk zo naar buiten komt, dus het gros verdraait nog tijdens de bevalling. Dat eerder ontdekken heeft dus niet zoveel zin en wie weet is een deel van de babies die 'verkeerd' eindigt wel niet eens 'verkeerd om' begonnen, maar pas tijdens de bevalling zo gedraaid.
Het is ook iets anders dan een voorhoofds, aangezichts of kruinligging waarbij de kin niet op de borst ligt en de kans op complicaties echt nog een heel stuk groter is dan bij sterrenkijkers.
Hoe gaat het met jullie dames?
Ik begin hier zo langzamerhand steeds vaker af en toe pijnlijke steken op m'n vagina te krijgen. Ik hoop stiekem dat dat betekent dat de bevalling straks gaat beginnen met een verstreken baarmoedermond of misschien zelfs al wat ontsluiting, maar ik durf er niet echt op te hopen.
Oja, en ik heb nu sinds een paar dagen behalve een onderlegger ook de matrasbeschermer op het bed liggen, maar het lijkt net alsof ik nu totaal geen grip meer heb bij het omdraaien in bed of erin en eruit klimmen en alle kanten op schuif. Verschrikkelijk wat een ondingen zijn dat. De vorige keer kreeg ik trouwens een soort XXXXL onderlegger in het kraampakket, dit is nu gewoon alleen een plastic zeiltje... Maar mijn vorige bevalling begon met gebroken vliezen (niet in bed trouwens, maar in de auto, dus daar zit ik tegenwoordig ook op zo'n charmant onderleggertje, haha), dus toch maar ons matras beschermen... Zit ook niet echt te wachten op met spoed een nieuw matras moeten regelen als ik net (aan het) bevallen ben.
En we kregen gisteren ineens een brief dat ze bij ons de komende paar dagen de straat open gaan breken en of we de auto ergens anders kunnen parkeren... Lekker dat dat net nu moet... Hopelijk is de straat weer dicht voordat de bevalling begint, of de bevalling voorbij voordat de werkzaamheden beginnen.