Uitgerekend September 2019

Ik hoorde dat er in de week voor Pasen veel korting is bij prenatal. De mama mazzel dagen. Ik weet niet of ze daar ook grote meubels hebben. Maar ook altijd leuk voor kleine dingen.

@Eefje, wij doen zonder nevenbevindingen. Vond het lastige keuze want enerzijds wil ik alles wel weten maar anderszijds ben ik toch bang dat ze iets vinden waar we vervolgens niets mee kunnen en dan ben ik de hele zwangerschap aan het stressen over de gezondheid van het kindje. Waarom hebben jullie ervoor gekozen als ik vragen mag? Ben benieuwd naar overwegingen van anderen voor het maken van de keuze.

Onze afspraak voor de nipt staat ook. Gekozen zonder nevenbevindingen omdat de nevenbevindingen onbetrouwbaarder zijn qua uitslag en vaak veel meer onderzoeken nodig zijn om de oorzaak te achterhalen. Wie weet leef ik mn hele leven al met een chromosoom minder. Het kan natuuelijk van de moeder en het kind zijn. 

Hallo Dames 
Vandaag 9 weken. 
Vanmiddag onze 3e Echo...we zijn zo benieuwd ?                2 weken geleden hebben we een heel mooi en duidelijk hartje gezien.  Ben zo nieuwsgierig naar de echo en hoe de kleine beweegt. Voel me verder super goed. Last van vermoeidheid, verkouden en wat last van de rug. Tot nu geen klagen. 
En als vanmiddag de echo goed is, dan gaan we het onze ouders vertellen ? 

Voor mij ook hetzelfde als Anemoontje. Zelfs twee van de drie hoofdzaken zijn al minder betrouwbaar. 
Ook is er gewoon heel weinig bekend over wat het precies betekent als er een chromosoom afwijking is. Er is gewoon nog te weinig kennis.
Ik vind het de stress niet waard want garantie op een gezond kind krijg je er ook niet van. 

Wat een leuke berichten hier allemaal! Ik ben vandaag als het goed is 9 weken en 1 dag. Volgende week zaterdag (2 maart) onze termijn echo, dan ben ik 10+3 ongeveer, als ze het niet verzetten. Als dat allemaal goed is gaan we het dat weekend aan mijn moeder, de schoonouders, mijn broer en de broer van mijn man vertellen. Super veel zin in!
Vandaag voor het eerst overgegeven van de misselijkheid. Al wel 2 weken s morgens en s avonds erg misselijk maar het bleef tot vandaag steeds binnen hahaha.
De verkoudheid begint wat af te nemen, nog een erg schorre stem en veel hoesten maar slaap in ieder geval weer door daar ben ik erg blij mee. 
Wij moeten volgende week zaterdag ook aan de VK laten weten wat we willen met de NIPT en wij gaan ook de test doen zonder nevenbevindingen. Hopelijk krijgen we de uitslag vrij snel want ik ben heel slecht in wachten. Ik moet 6 maart trouwens naar het Ziekenhuis voor een intake bij de Gyn. Dit omdat ik medische noodzaak heb voor bevallen in het ziekenhuis en we gaan nu kijken of de controles daar gaan plaats vinden of door middel van shared care bij de VK en alleen de extra groeiecho's in het ziekenhuis. Spannend allemaal dus, iemand hier ervaring mee? 
Ik pas trouwens al mijn kleding nog, heb juist het idee dat ik wat kilo's kwijt ben, heb weinig eetlust en ben vaak misselijk dus eet erg weinig plus dat ik een stuk gezonder ben gaan eten sinds begin dit jaar (nog voor ik wist dat ik zwanger was). Al mijn kleding zit dus prima en sommige broeken zitten zelfs wat ruimer hahaha

@Valerie: Tja.. waarom wij wel voor de nevenbevindingen hebben gekozen. We dachten o.a. als ze dan toch testen doe dan maar alles. Het kan idd zijn dat er iets uit komt dat onbekend is in de medische wereld, maar misschien ook iets waarvan ze al wel wat meer weten. O.a. de NIPT draagt bij aan meer bekendheid over misschien nog niet ontdekte afwijkingen die ze juist nu kunnen ontdekken. Je doet mee aan een onderzoek.. dus ook al komt er niets uit de nevenbevindingen, het draagt wel een steentje bij. Het heeft allemaal voors en tegens. Snap ook heel goed dat mensen er niet voor kiezen. Tegelijkertijd kun je er ook stress van hebben wanneer je misschien later denkt 'hmm.. hadden we toch niet alles moeten testen'. Blijft denk ik grotendeels een gevoelskwestie.

Ps: iemand noemde dat het onderzoek naar de nevenbevindingen onbetrouwbaarder zou zijn. Dit is niet zo. Ze onderzoeken hetzelfde stukje DNA waarmee ze ook controleren op Down, Edwards en Patau. Als je geen nevenbevindingen wil weten dekken ze de andere chromosomenparen af tijdens het onderzoek naar de chromosomenparen 21, 18 en 13.
Vinden ze nevenbevindingen dan is deze uitslag hooguit onduidelijker, niet onbetrouwbaarder, dan het onderzoek naar 21/18/13 omdat het een afwijking kan zijn waar niets tot weinig over bekend is.
Het blijft onderzoek naar in eerste instantie het DNA van de placenta, dus geen waterdichte uitslag en daarmee een kansberekening.

Terug
Bovenaan