Uitgerekend September 2019

Zoals Eefje het zegt, zo denken wij ook. We doen mee aan het onderzoek en willen gewoon graag onderzocht hebben wat we kunnen. Ik ben me er wel van bewust dat de uitslag voor veel onzekerheid en stress kan zorgen maar de kans is nog veel groter dat er niks uitkomt dus hopelijk zitten we daar allemaal bij! ??

De uitslag van de NIPT zelf is onbetrouwbaarder in de zin van dat er veel meer valse positieve uitslagen bij zitten. 
Bijvoorbeeld bij uitslag Down blijkt 25% dit niet te hebben. Bij Edwards en Patau is dat 76% en 77% die het dus niet blijken te hebben.
Bij nevenbevindingen kan dit nog veel minder zijn. Dat betekent dat de meeste mensen met een afwijkende uitslag gewoon een gezond kind hebben (wat natuurlijk super fijn is :) ). Ondertussen moet je dan wel besluiten of je vervolgonderzoek doet. Terwijl het dus zelfs onduidelijk is wat zo'n definitieve afwijking precies betekent. 

Testen of welke test is inderdaad een hele persoonlijke keuze. Ik heb bewust gekozen voor de combinatietest, ook na het eerste gesprek met mijn verloskundige. De bloedtest is bijna hetzelfde (er wordt niet gekeken naar nevenbevindingen maar wel naar down, patau en edwards) maar ik kreeg er nog twee uitgebreide medische echo's bij waar ze kijken naar de groei, alle organen en uiteraard de nekplooi. De echo was bij mij niet bij de verloskundige maar bij een organisatie die uitgebreide echo's kan maken. Ik heb daar ook de 20 weken echo. Na de tweede echo hebben we direct de gehele uitslag besproken. Voor mij was dit een zeer prettige ervaring (het helpt uiteraard dat we een positieve uitslag hebben gehad) en ik vond het heel fijn dat ze zo uitgebreid de tijd namen afgelopen dinsdag om werkelijk alles te bekijken. Mocht je dus nog twijfelen, ook de combinatietest is nog een optie maar doe vooral wat het beste past bij jouw gevoel.

Maar ik denk ook dat het een gevoelskwestie blijft. Iedereen maakt zijn eigen afwegingen wat je het prettigst vind om mee te leven denk ik.
Een vriendin van mij had ook een chromosoom afwijking dat kon betekenen dat het kindje ergens in zijn leven een ziekte kon ontwikkelen - of niet. Wat doe je met zulke informatie? Lijkt mij echt heel moeilijk.
Sommige mensen zullen het echter graag willen weten bijvoorbeeld omdat je dan adequaat en op tijd actie kunt ondernemen. Ik ben liever een beetje vrij van dat soort bezorgdheid.
Ik sluit me aan bij Hoopjegeluk en dat we allemaal een goede uitslag krijgen!
(Sorry voor mijn gezwam ik heb hier ook al teveel over nagedacht haha)

Pffff. Over iets minder dan 2 uur eindelijk de termijn echo. Ik ben zo stik zenuwachtig. Laatste dagen slecht gedroomd. Verschrikkelijk. Blij als het zover is. En ik hopelijk goed nieuws te horen krijg. 

Dank voor jullie overwegingen! Interessant om te lezen. En is inderdaad persoonlijk. Ik vind het ineens veel spannender dan bij de eerste twee. Misschien omdat ik inmiddels ietsje ouder ben. Of gewoon omdat ik een zenuwpees ben en zo erg hoop dat alles goed is!! ?

Meiden vandaag heb ik de vroege echo gehad en oh wat een blijdschap dat er gelijk een mooi kindje met kloppend hartje te zien was...goed beweeglijk ook al. Ook een dag vooruit geplaatst dus ben nu 8w6d en uitgerekend op 27 september! :) 

Terug
Bovenaan