Hoi Helmaaa,
om hoeveel trappen gaat het bij jullie? Wij wonen in een normale woning met 1 trap naar de eerste verdieping. Bij de eerste wist ik niet zo goed wat ik kon verwachten en nadat de weeën begonnen (na 2e keer strippen) ben ik 'gewoon' boven onder de douche gaan staan om ze op te vangen. Ik was op dat moment helemaal niet bezig met de trap, ook omdat ik er in principe van uitging thuis te bevallen (boven in eigen bed), en kwam in die weeeenstorm (wat ik niet kende). Pas later, toen het maar aanhield, dacht ik bij de gedachte aan het zh en pijnbestrijding.. 'Oh jee.. die trap.. de auto.. een broek aan??' Maar ik denk dat ik ook zonder trap zulke gedachten had gehad. Want het was voor mij bijna onmogelijk op adem te komen tussen de weeën omdat ze elkaar meteen opvolgden. Dus elk stukje lopen, aankleden etc. was teveel.
Ik kan me voorstellen dat bij bijv. een trappenhuis zonder lift je hier extra bij stil staat. Nu is het zo dat geen 1 bevalling dezelfde is, de weeën kunnen zich ook rustig opbouwen. Dus komen ze eerst om het kwartier/10 minuten en zou je een paar trappen moeten bedwingen dan heb je nog bedenktijd wat te doen (boven/beneden, thuis/zh). Of je kunt een extra bed beneden neerzetten om te bevallen? Sommigen zijn overigens nog wel in staat met weeën trap te lopen. Ik heb eigenlijk niet echt een goede tip, omdat je het verloop van de bevalling nog niet weet en of er wel/niet indicatie tijdens de bevalling komt om toch naar het zh te gaan. Blijft lastig.
Ondanks 2x weeënstorm wil ik overigens toch weer graag thuis bevallen. Mits de kleine zich op tijd draait en met het hoofd naar beneden komt te liggen.
Groet,
Eefje