Uitgerekend September 2019

Dames even een vraagje. Ik ben nu 32 weken zwanger, slaap gewoon goed maar ben overdag onwijs loom en moe. Krijg hoofdpijn door vermoeidheid en wil daarom ook het liefst slapen (al gaat dat niet altijd). Hebben meer dames hier last van. En zoja wat kun je eraan doen om minder futloos en moe te zijn. Alvast bedankt! 

Liekeseptemberbaby: Heb je dit aangegeven bij de verloskundige? Ik herken dit. Ik slaap het klokje rond, maar had overdag echt vermoeidheidsaanvallen. Zo'n sloom gevoel dat je overvalt. Even aan toegeven en daarna ging het dan wel weer. Toevallig wilde de vk onlangs mijn ijzer even checken. Uit de vingerprik bleek 5,5 en dat was voor nu te laag. Omdat de vingerprik niet supernauwkeurig is moest ik in het zh alsnog bloed geven voor extra controle. Daaruit bleek 6,1 en volgens vk nog steeds aan lage kant wat mijn vermoeidheid kon verklaren (daarnaast ook lage bloeddruk). Ik slik nu bijna 2 weken ijzer erbij en moet zeggen dat het wat beter lijkt te worden. Misschien zou je het ook eens kunnen aankaarten? Bij mij waren het echt aanvallen, na even zitten of hazenslaapje tussendoor voel(de) ik me wel fit en heb ik genoeg energie. De vk zou graag zien dat mijn ijzer op minstens 6,3 zit tegen het einde vd zwangerschap omdat dat ook beter is voor je herstel. Ik kwam van een waarde van 7,7 in het eerste trimester.

Ja ik ben ook super moe. Ik slaap echt prima, zelfs in de hitte van vorige week. Dus daar ligt het niet aan. Ik had 3 weken terug ijzer laten meten, en dat was aan de lage kant, maar nog niet zo laag dat ik staaltabletten nodig had. Zit nu aan de Floradix. De vermoeidheid is nog niet echt minder helaas. Mijn verloskundige zei de vorige keer ook dat je hormoonspiegel zo rond de 30 weken weer veranderd wat je vermoeider kan maken. Echt tips om ermee om te gaan heb ik niet. Ik doe na het werk gewoon een dutje voor het eten. 

Hier ook twee weken terug vingerprik. Was op het randje, maar ze zag hem liever hoger. Deze week in het ziekenhuis bij bloedprikken gelijk laten testen en was 7.4 dat was netjes, maar de voorraad was te laag ofzoiets? Nu moet ik toch met ijzertabletten starten, inderdaad ook voor herstel na de bevalling. 
Op zich ben ik niet extreem moe, maar ach ik doe gewoon netjes wat de vk zegt ?
zojuist de ALLERlaatste sloopwerkzaamheden gedaan (nja manlief dan, ik heb hem mentaal gesteund haha). Het einde van de verbouwing is in zicht ??? 

Geen last van erge vermoeidheid, maar herken wel dat de hormonen weer veranderen.
Helaas in combinatie met het warme weer en broeierigheid down under weer last van een schimmelinfectie ? aan het begin van de zwangerschap ook al gehad.. dit keer alleen heftiger een pijnlijker! Met roodheid en bultjes in mijn liezen ?
Gelukkig vandaag een zalf gehaald bij de huisarts. Hopelijk gaat het snel beter. Geen fijn kwaaltje... 

Hier ook herkenbaar. Al moet ik wel zeggen dat ik me op mijn vrije dagen duffer en vermoeider voel dan als ik werk. Soms is een beetje in actie blijven misschien dus beter voor me? Als ik vrij ben doe ik eigenlijk altijd een middagdutje. Met die hitte had ik dat nog harder nodig leek het. Ik lees veel over een laag ijzergehalte. Wat ook de moeite waard is, is je b12 nog een keer laten prikken. Dit was bij mij bij de eerste controle netjes, maar in een paar maanden tijd 100 punten gekelderd. Het wordt onder andere verbruikt voor celdeling dus eigenlijk niet gek dat het snel kan slinken als je zwanger bent. 

Eefje. Ik heb pas mn ijzer laten prikken en was gewoon normaal toen. Dus wss ligt het daar niet aan. Houd het even in de gaten en anders ga ik mijn vk toch maar even inlichten en vragen om advies. 
Verder is het ook wel fijn dat ik niet de enige ben. Ik dacht eerst dat het van de drukke verbouwings weken was . Maar ik ben al week of 3/4 niks meer in het huis aan het doen omdat het meer mannen werk is. Dus nu maar even kijken waar het wel van kan zijn. 

Ik had dezelfde klachten, mijn ijzergehalte was gewoon op pijl maar mijn ferritinegehalte was wel te laag. Je ferritine is een (zoals ik het begreep) soort extra voorraadje voor je normale ijzergehalte. Dus wellicht een idee om daarvoor nog even bloed te prikken? Ik heb nu staaltabletten gekregen en voel me inmiddels (3 weken later) veel beter!

Terug
Bovenaan