Dank dank! Wat is het genieten! We hebben zo'n zoet meisje! Voor wie er naar vroegen: mijn oudsten hebben respectievelijk een Scandinavische en een Vlaamse naam, allebei 2 lettergrepen. Liv past er mooi bij.. ?
Minni: sterkte met de ingreep! Kan me voorstellen dat je zoiets er even niet bij kunt hebben! Komt vast goed, maar je moet het maar wel weer even 'doen'.
Anemoontje: ik had ook geen ervaring met ademhalingstechnieken voorafgaande aan mijn eerste bevalling. Maar wat Marieke zegt: ze kunnen je het heel snel uitleggen. Desondanks begon ik bijna te hyperventileren tijdens weeënstormen omdat de weeën zo snel kwamen. Ik moest mezelf echt toespreken 'let op je adem, let op je adem'. Vooral niet de adem 'vasthouden' en stokken wanneer je de pijn verbijt. Mee blijven ademen en vooral goed (en volledig) uitademen. Je kan evt altijd een verloskundige of verpleegkundige vragen mee te ademen zodat je extra steun hebt. Wat mij ook hielp is dat ik gisteren bij elke wee in mezelf herhaalde 'ik kan dit aan, ik kan dit aan, ik kan dit aan'. Je kunt evt voor jezelf ook een ondersteunende, positieve zin verzinnen en herhalen.
Zo.. lekker fris gedouched en mijn heerlijke nieuwe flodderbroek aan. Man en ik doen een tukje op bed terwijl Liv in haar wiegje ligt te knorren na een heerlijk eerste badje (werd ze helemaal zen van!) en voeding. Kraamverzorgster is al naar huis, dus rustige middag voor onszelf.. ?
Ps: laat foto's maken tijdens de bevalling! Ik heb de foto's teruggezien van de uitdrijving. Whaa.. wat bijzonder.. dat je dan het hoofdje eruit ziet komen, ikzelf zo'n verwilderde oerblik ? terwijl ik haar aanpak! Als je er niet van houdt kun je ze altijd nog deleten. En oh ja, bewonder de placenta! Ik heb een prachtfoto van de binnenkant van de placenta. Je ziet de aderen lopen, de navelstreng de placenta ingaan.. zo mooi! We hebben ook een foto van Liv op mijn buik met navelstreng verbonden aan de placenta die inmiddels ook geboren was. Ik houd ervan.. maar ben misschien ook bovengemiddeld geinteresseerd in anatomie en biologie.. ? Iig kunnen dingen aan je voorbij gaan.. dus neem zoveel mogelijk in je op of laat er foto's van maken.. ?
Iedereen succes en heb vertrouwen! ?