Vaccinatie en zwanger worden

Goed om dat stukje van het UMC te lezen. De kans dat het Covid-vaccin schadelijk is, is natuurlijk heel klein en ik geloof er heus in dat veilig is. Maar toch... er knaagt gewoon iets bij me en ik begrijp oprecht niet waarom iedereen zo bang is voor Corona en 'zomaar' het vaccin in zich laat spuiten zonder te weten wat dat op de lange termijn doet. Terwijl Corona vaak echt niet meer is dan een flinke griep waar 9 van de 10 personen prima overheen komen zonder blijvende klachten.

Wij hebben een half jaar terug allemaal plat gelegen door een flinke buikgriep. Doodziek waren we allemaal in huis, dagenlang.
Iedereen appte: hoorde dat jullie ziek zijn, het is toch niet weer Corona?
Wij appten terug: Wás het maar Corona, daarvan waren we niet zo ziek. Van d'r buikgriep waren we veeeeeel zieker!

Laat ik voorop stellen dat iedereen zelf moet weten wat hij/zij doet en ik daar geen oordeel over heb.

Mijn partner en ik hebben allebei corona gehad in januari en zijn daar beide nog niet volledig van hersteld, met beide andere klachten. We hebben een dochtertje van 18 maanden en willen graag een tweede kindje. Uiteindelijk heb ik besloten me wel te laten vaccineren, omdat ik de gevolgen van het virus nog dagelijks ondervind. Wat gebeurt er als ik het nog een keer krijg? Als je je laat vaccineren en je krijgt alsnog corona, dan is de kans dat je ernstig ziek wordt of in het ziekenhuis beland, met alle risico's van dien, een stuk kleiner. Voor mij was de keuze dus niet moeilijk.

Inmiddels ben ik 13 weken zwanger van ons 2e kindje! De vaccinatie heb ik vlak voor de zwangerschap gehad. Ik heb tot nu toe geen negatieve gevolgen ondervonden van de vaccinatie.

Iedereen moet hier natuurlijk zelf een keuze in maken en doen waar hij/zij zich goed bij voelt.

Ook ik ben ingeent. Eerste prik toen ik nog niet zwanger was en 2e bij 5,5 week. Ondertussen 2 echo's gehad en alles ziet er prima uit. Zelf heb ik dus ook geen last gehad van een afwijkende cyclus en ben ik juist in de ronde van mn eerste vaccin zwanger geworden. Ik ken eigenlijk ook verder geen vrouwen waar de cyclus bij van slag was. Misschien dat dit ergens ook een vertekend beeld geeft, omdat je natuurlijk voornamelijk online de berichten leest waarbij wel iets aan de hand is?

Beide vaccins genomen gewone normale cyclus gehad wel 1,5 maand voor zekerheid gewacht en direct zwanger geworden dus ook gewoon super vruchtbaar!

Hoi.
Allereerst is het voor iedereen een persoonlijke keuze. Ik ben 34,5 week zwanger en wil geen covid vaccin. Reden hiervoor is dat de lange termijn effecten gewoonweg niet bekend zijn. Hoe klein de kans ook, het moet mijn kind maar zijn dat straks er iets aan overhoudt. Ik heb een kennis, een DESdochter. Ze kwam er met 30 pas achter dat ze onvruchtbaar was. Hoe weinig er ook zijn, zij zit er mooi mee.
Samen met de vk erover gehad, en de risico's voor corona zijn voor mij persoonlijk erg klein. ( ik kan natuurlijk net die uitzondering zijn, maar hè we kunnen ons niet tegen alles indekken) en de risico's van het vaccin wegen voor mij hoger (het onbekende)
En dan komt nog dit absurde beleid. Met vax krijg je toegang, met een officiele serogene antistoffen test niet. Het is zo'n gepush dat wekt ook veel wantrouwen. 
Ik ben echt pro-vax. 22w prik gehaald. Zoonlief heeft zijn vaccins, maar deze skip ik. 
Doe vooral waar jij je goed bij voelt. Hoe moeilijk het ook is nu met alle druk.
Veel liefs!

Ik sla ook over. Het is voor mij ook te onbekend wat de effecten op de lange termijn zijn. Ik heb al Corona gehad (ben flink ziek geweest) en dat helpt ook mee in het beslissen dat er voor mij meer potentiële nadelen zijn dan voordelen. Ik kan nog heel even erop uit met mijn herstelbewijs en daarna is het jammer, dan maar thuis blijven ?

Iedereen vrije keus inderdaad. Statistisch gezien vond ik het vaccin meer veiligheid bieden dan Corona, al blijft de situatie sowieso kut dat we met z’n allen überhaupt voor deze keuze staan. Ik heb hem tijdens borstvoeding gekregen en heb er niks van gemerkt in m’n cyclus oid. Vond het zelf juist fijn dat m’n kindje antistoffen heeft meegekregen. Verder van vriendinnen ook geen verhalen over onregelmatigheid of uitblijven van menstruatie en wel zwangerschappen om me heen. Heb er wel wat over gelezen, ik geloof dat als je ziek bent, je vaker een latere eisprong hebt (als in: je lijf voelt aan dat je nu even geen baby moet hebben) en als het vaccin goed werkt, krijg je wat ziekmakers binnen en kan je lijf daar dus zo op reageren. Maarja feit blijft, er is geen lange termijn. Dat van die DES dochters is wel heel erg lang geleden, medisch gezien is men gelukkig mijlenver en zijn er al heel veel goede vaccins ontwikkeld sindsdien. Succes met je keuze, ik wens je sowieso een goede zwangerschap en kindje en wat mij betreft wordt dat Corona paspoort snel afgeschaft. Ik ben voor vaccinaties, maar tegen het afdwingen ervan. Ik zou daar denk ik alleen maar angstiger van worden en tevens sluit je een hele groep uit van de samenleving.

Goede vraag! Ik heb zelf een verstoorde cyclus ervaren door mijn vaccinatie. Na mijn eerste prik was ik 9 dagen overtijd, normaal heb ik een super constante cyclus (al jaren lang). Na de 2e prik heb ik weer een eisprong op mijn normale dagen, dus lijkt een eenmalige verstoring.

Ik wist van te voren niet dat het zo'n invloed kon hebben op je cyclus. Maar al had ik het wel geweten, had ik het vaccin waarschijnlijk toch genomen. Ik hecht zelf heel veel waarde aan mijn "vrijheid" (voor hoever je deze keuze vrij kunt noemen ?). Wel blij dat de prikken er nu op zitten, en dat ik niet tijdens een zwangerschap die keuze hoef te maken!

Terug
Bovenaan