Hier ook een positief verhaal. 2e vaccinatie vlak voor ik zwanger werd. Voor de duidelijkheid, ieder moet absoluut een eigen keuze maken hierin en ik snap echt de gevoelsmatige huivering als je zwanger probeert te worden (zat zelf ook in dat schuitje). Maar ik vind het toch wel even belangrijk te noemen: individuele ervaringen van een paar vrouwen zegt helemaal niets over de bijwerkingen, veiligheid of effectiviteit van het vaccin. Als, dit is even puur theorie, 5 op de 100.000 mensen een heel nare bijwerking van de vaccinatie ervaren, en jij kent er toevallig 1, dan vertekent dat jouw beeld enorm. Terwijl er gewoon 99.995 mensen zijn die dus niets naars ervaren. Dit is even fictief he. Maar ik probeer alleen te zeggen, ik hoor vaak verhalen van "ja de vrouw van de neef van mijn buurvrouw had dit en dat en dat na de vaccinatie", en "een moeder op het speelplein zei dit en dat", "mijn achterneef werd niet heel ziek van covid ook al heeft ie overgewicht, dus hoe gevaarlijk is het nu eigenlijk" etc.: zegt he-le-maal niets. Je kunt net zo makkelijk positieve ervaringen vinden over vaccineren. Makkelijker zelfs nog. Het gaat om de onderzoeken en adviezen waarin ze gigantisch veel verhalen en ervaringen samenbrengen en daar dan conclusies uit trekken. Dát zegt iets. ? En daaruit blijkt dat de kans dat je ernstig ziek wordt van covid als je zwanger bent, echt aanzienlijk hoger is dan wanneer je jong en gezond bent zonder risicofactoren. En dat kan dus ernstige gevolgen hebben voor mama en/of baby. En daaruit blijkt dat vaccinatie bijna 100 procent beschermt tegen ziekenhuisopname. Dat zijn bizar goede statistieken die echt al zijn bewezen, echt. Ik voel me ongelooflijk fijn bij het feit dat ik gevaccineerd ben, gewoon voor de veiligheid. 100% garantie heb je niet, maar dat heb je zelden in het leven, dat doet de positieve resultaten niet teniet. ? Vaccineren tijdens zwangerschap is ook altijd nog een optie als het nu echt niet goed voelt 🙂 dan kun je wel weer makkelijker genieten van een restaurantje en je bent een stuk veiliger, en je baby ook ?