Vaccinatie en zwanger worden

Ik heb vorig jaar oktober corona gehad en ben toen wel goed ziek geweest en lang klachten gehad waarvoor therapie gehad betreft longen enz. Ik heb me wel laten vaccineren en ik werk ook in de zorg.
Na vaccinatie gestopt met de pil, 1x normaal ongesteld geworden (normale cyclus) en daarna zwanger. Inmiddels 21 weken zwanger en het mannetje doet het goed!
Er zijn zoveel wisselende verhalen en bij ieder lichaam pakt het anders uit.
Luister goed naar je gevoel ?

Ik heb zelf veel gehad aan deze FB groep: hier wordt veel informatie gedeeld over onderzoeken en persoonlijke ervaringen:https://www.facebook.com/groups/433459851127376/?ref=share
Ik zie dat een aantal vrouwen verwijzen naar wat er in de jaren '40 - '70 is gebeurd met het DES medicijn, maar dit kun je niet met een vaccinatie vergelijken: dit medicijn werd gedurende een langere periode ingenomen, terwijl een vaccin na een aantal dagen uit je lichaam is verdwenen. Eventuele effecten van een vaccinatie treden vaak binnen korte tijd op (enkele dagen- weken), tot max een aantal maanden na vaccinatie. Het corona vaccin wordt overigens niet door de placenta doorgegeven aan je baby, maar de antistoffen wel. 
Het blijft een enorm lastige keuze, maar ik heb ervoor gekozen om het wel te doen (15 en 20 weken). 

Ik heb mij wel laten vaccineren, eerste keer in juni en 2e keer in juli. Nergens last van gehad. Ben nu net 8 weken zwanger (2weken na laatste vaccinatie zwanger geworden) en alles ziet er goed uit op de echo!

Succes met je keuze!

Ik begrijp je Hoor! Wij zijn zwanger geworden door ivf, ze is nu 8 weken oud. We hebben dus al vruchtbaarheid problemen, wij durven dus geen risico’s te nemen!

Ik bleek twee weken na mijn eerste vaccinatie zwanger te zijn, en heb mijn tweede prik met 12 weken gehaald. Nergens last van gehad!

Er is bij je verloskundige veel materiaal verkrijgbaar met betrouwbare info die je kunnen helpen bij de afwegingen voor wel of niet vaccineren. Elke moeder wil natuurlijk het beste voor de baby!

Mijn motivatie was dat het in elk geval bewezen risicovol is om het níet te doen, omdat je als zwangere een hoger risico loopt op complicaties en je corona via de placenta door kunt geven aan je kindje en ook dat brengt risico's met zich mee. Het was een lastige keuze, maar het hielp mij om me vooraf goed in te lezen bij verschillende bronnen. Ik voel me nu een stuk veiliger!  

Wij zijn 4 jaar bezig geweest met onze kinderwens, heb me eerder dit jaar laten vaccineren en blijkbaar extra vruchtbaar geworden, want eventjes later ben ik dan toch eindelijk zwanger ?

Wij hebben de vaccinatie ook uitgesteld tijdens ons fertiliteitstraject. Toen bleek dat onze laatste IUI poging niet gelukt was heb ik me laten vaccineren en de tweede prik 3 weken later. Nu ben ik spontaan zwanger geraakt 2 weken na de 1e vaccinatie en was een week zwanger tijdens de 2e vaccinatie. De langetermijn gevolgen zijn natuurlijk nog niet bekend, maar ik maak me tot zover geen zorgen. Ik ervaar nu wel een stuk minder druk/stress van het niet gevaccineerd zijn.

Voor mij ook bij de eerste poging een positieve test een maand na de laatste vaccinatie!
Ik wilde me vooral laten vaccineren omdat ik niet de langdurige COVID wilde. Sommigen liggen al een half jaar uit de running en ik wilde niet ziek of moe aan een zwangerschap beginnen of dat dat een reden zou zijn om een zwangerschap uit te stellen. Dus ik ben blij dat ik gevaccineerd ben!

Terug
Bovenaan