Goedemorgen,
Ik heb deze thread zitten lezen en herkende wel het één en ander. Mijn man zijn moeder is 2 jaar geleden plotseling overleden. Zijn vader was een paar jaar daarvoor al overleden, dus het was voor mijn man een heel nare periode omdat hij op z'n 30ste geen ouders meer had. We hebben al een zoon van 5 en korte tijd voordat mijn schoonmoeder overleed begon bij mij de wens voor een 2e kindje. We hebben het er toen een aantal keer over gehad, maar meer hypothetisch. Zo van 'het zou leuk zijn'.
Na het overlijden van mijn schoonmoeder was het voor ons allemaal een gekke tijd. Het heeft dan ook een ruim halfjaar geduurd voordat het bij mij weer begon te kriebelen. Ook toen hebben we het er wel over gehad, maar was bij m'n man de behoefte om erover na te denken totaal weg. We deden toen al een tijdje aan voor het zingen de kerk uit, dus het enige wat hij zei was dat als het een verrassing zou zijn het 2e kindje wel meer dan welkom zou zijn.
Na nog een halfjaar, dus zomer 2018 hebben we de afspraak gemaakt dat we gewoon seks zouden hebben zonder enige vorm van anticonceptie (dus ook niet meer voor het zingen de kerk uit). Ik heb PCOS en mijn redenatie was dat het makkelijk meer dan een jaar kon duren voordat ik zwanger zou worden, net als bij onze zoon. Wat toen ook heel erg heeft geholpen was dat we de bewuste afspraak hebben gemaakt om er geen druk op te zetten. Dus seks hebben op het moment dat we er zin in hebben en niet omdat ik ovuleer. Gewoon samen plezier hebben als partners en niet met een ander doel. Dat heeft ertoe geleid dat mijn man een week of 2 á 3 geleden tijdens een gesprek zei dat hij klaar was om doelgerichter te proberen en ook met een afspraak bij de fertiliteitspoli (vanwege de PCOS en dat we het nu meer dan een jaar "proberen") in te stemmen. Gelukkig is daar een wachtlijst van 2 - 3 maanden, dus hebben we ook de tijd om samen aan dat idee te wennen en het toch nog zelf te proberen.
Mijn tip is dus inderdaad om engelengeduld te hebben en goed te communiceren. Je hoeft je eigen wens niet alleen maar naar de achtergrond te schuiven, maar je moet er niet door verblind worden en wel oog blijven houden voor de wens van de ander. Ik heb bij praten met mijn man gemerkt dat het hielp om de emotie er een beetje uit te halen en heel eerlijk te zijn en helder te maken wat ik wil en voel (dus zonder huilen, boos worden, frustratie tonen etc.) en aan hem gevraagd of hij dat ook wilde doen. Verder hielp het bij ons echt heel goed om de seks als iets van ons te houden en niet als iets met een "hoger" doel. Toen ik duidelijk had gemaakt dat ik dat zo zag merkte ik dat mijn man het ook minder spannend vond meteen. Over een verrassing kun je je toch van tevoren niet druk maken 🙂