We gaan ervoor part VI

He meiden!

Eerst even een berichtje voor Miep. Mssn kom ik later nog terug.
Dingen die ons opvallen bij Ayla:
- slechte drinktechniek (is al wel veel verbeterd)
- weinig drinken (is ook verbeterd)
- onrustig drinken (is ook al beter)
- niet op rug plat willen liggen, liefst omhoog tegen je aan of in wipstoel
- kokhalzen
- spugen (deed Ayla eerst wel, nu minder)
- zuur ruiken
- heel veel sikken, nog lang na de voeding
- 30-45 min slapen en dan wakker: huilen. Eerst rustig, maar zwelt enorm       aan/krijsen/overstrekken etc.
- wel te troosten mits ze rechtop gehouden wordt
- met hoofd naar achter slaan in combinatie met heel erg huilen/krijsen/gillen
- slecht kunnen boeren (is verbeterd)
- heel veel en vaak hikken (is ook wel verbeterd)
- algeheel vaak een unhappy baby, niet ontspannen. En als ze wel ontspannen is, happy, lachen etc.....

Over de gehele linie zijn heel veel opvallende zaken al verbeterd. Waarschijnlijk doordat ze bij de osteopaat is geweest, nieuwe voeding waar JBPM in zit en het bedje staat schuin. Heel schuin!! De pootjes van het hoofdeind staan ong 20 cm hoger dan die van het voeteneinde. Ik heb een laken opgerold en deze van links naar rechts in het bedje gespannen t.h.v. haar bekken. 1 been leg ik eronder en 1 eroverheen zodat ze dus niet naar beneden kan zakken. Tip ook  voor Patricia!!!

Ik hoop voor je dat Willem er geen last van heeft, maar als je hem er ook in herkent: actie ondernemen. De ervaring heeft hier geleerd dat het steeds erger wordt!

Liefs Linda

He meiden,

voel me niet zo lekker vandaag, gister ook ineens beroerd, hoofdpijn en misselijk, 2 paracetamollen genomen en het trok weer weg en net ook.....geen idee wat dat nu weer is?? Maar goed, heb wel het idee dat het wat afzakt.....zouden bij mijn moeder eten omdat daar de kapster komt voor manlief, maar denk dat ik lekker naar huis ga en op de bank ga liggen....

Zijn gisteravond wel weer samen 1,5 uur wezen sporten!! iemand vroeg hoe het met de kilo's gaat....ben 8 kilo kwijt in totaal...heb van de week heerlijk de magere dingen meegegeten bij de 2 bbq's en was 1 ons afgevallen! haha, normaal kom ik flink wat kilo's aan zodra ik iets eet en nu dus niet....maar ben niet zozeer meer bezig met het afvallen op zich, als ik het niet trek eet ik een magere avondmaaltijd....heb met mezelf afgesproken onder de huidige omstandigheden mijn lat niet te hoog te willen leggen, dat werkt averechts....maar wil wel het sporten weer terug in ons schema en dat gaat momenteel goed!!

Heb sinds een uurtje ook weer wat buikpijn rechts onderin....naderende ongi????? HOOP HET ZOOOOO!!!!! (haha niet gedacht daar ooit op te hopen..haha)

Laura: spannend hoor dat ze je cyclus zo goed in de gaten gaan houden, hoop dat ze dat bij mij ook gaan doen als ik niet ongi wordt....

Linda: jeetje meid wat een gedoe met Ayla.....gelukkig lijkt het nu ietsje beter te gaan....maar toch, tis niet zo'n fijne tijd momenteel...

Miep: tja en dan bij jou die aambeien......bah lijken me vreselijk zeer doen, maar heb daar gelukkig geen ervaring mee.....en door het weinig slapen en dan die pijn snap ik heel goed dat de traantjes komen.....ik zeg lekker laten gaan, lucht meestal wel weer op...

nou ben nog steeds aan t werk....maar heb niet zoveel zin meer...gister kon ik bijna niets doen doordat mijn pc stuk was en vanmorgen met nieuwe instellingen getracht dingen terug te zetten, maar ben helaas een hoop kwijt......zucht....nou ja weg is weg, kan er niets aan veranderen....ben de rest van de week erg druk, donderdag heb ik zelfs pas om 17.30 uur een afspraak staan.....bleeeeghhh geen zin in, maar ja tis mijn project dus moet wel haha.

Fijne avond alvast!

gr Yosha

Goede middag,

@ Patricia: Goh, wat vond mijn vader ervan dat hij de naam goed had? Eigenlijk hebben we het daar niet meer zo over gehad. Niet dat ik me kan herinneren tenminste, maar van de allereerste dag na Willem z'n geboorte weet ik dan ook niet helemaal alles meer.
En inderdaad, als je wilt bijhouden hoe het ritme loopt (met huilen, slapen of wat dan ook) dan vergeet ik het ook al heel snel. Tot nu toe gaat het redelijk. Ik wil het toch eigenlijk nog wel een paar dagen bijhouden. Wie weet komt er iets heel verhelderends uit.
Je schreef trouwens dat je in je bv cursus wel had gemist dat ze de dingen die mis kunnen gaan niet zo uitgebreid besproken hebben. Bij de bv cursus die ik had, is dat juist wel heel uitgebreid gedaan. Wat er allemaal mis kan gaan, wat de meest voorkomende oorzaken zijn, hoe je het kunt verhelpen en vooral ook (erg belangrijk) hoe je een probleem snel kunt herkennen zodat het mogelijk al verholpen kan worden voordat het uit de hand loopt. Ik was daar erg blij mee. Ik weet zeker dat ik door die informatie bij mezelf al twee keer heb kunnen voorkomen dat ik een borstonsteking heb gekregen. Natuurlijk kun je niet alles voorkomen, maar goed info vooral scheelt erg veel. Jammer dat dat bij jouw cursus minder was.
Jij vindt het dus erg moeilijk om Daan te laten liggen als hij huilt. Ik moet zeggen dat ik dat van mezelf heel erg mee vind vallen. Ik wil wel zeker weten dat er echt niets is wat ik kan doen, maar dan kan ik Willem ook wel laten liggen. En inderdaad, vaak komt hij dan zelf wel tot rust na een tijdje. Niet altijd helaas, maar toch.
Goed dat Arthur is meegeweest naar het CB. Soms werkt het het beste als ze het zelf horen. Gelukkig neemt mijn man wel veel van mij aan v.w.b. Willem. Meestal overleggen we samen ook wel hoe we een bepaalde situatie aan willen gaan pakken, dat scheelt ook wel.

@ Linda: Bedankt voor het lijstje. Erg duidelijk. Ik herken er wel veel van. Onrustig drinken, liefst omhoog tegen je aan liggen, kokhalzen, spugen, zuur ruiken, veel slikken, eerst slapen en dan ruim voor de volgende voeding al enorm huilen (gelukkig niet zo snel als Ayla), troosten alleen als hij rechtop gehouden wordt, hoofd naar achter gooien, niet altijd even goed kunnen boeren, heel veel en vaak hikken en inderdaad ook vaak (steeds vaker?) een ontevreden indruk. Eigenlijk bijna het hele lijstje dus.
Nu ligt Willem wel heel rustig te slapen, al zo'n 2,5 uur. Maar na de vorige voeding heeft hij ook heel goed kunnen boeren. Wie weet ligt het daar wel aan.
We hebben het bedje ook schuin staan. Willem ligt dan al met zijn voetjes tegen de onderkant van het bed aan. Dan zou hij toch ook niet meer naar beneden moeten kunnen zakken, toch?
Hoe dan ook, overmorgen gaan we naar het CB. Dan neem ik het lijstje met klachten mee en dan bespreken we het wel.
Ik lees trouwens op internet dat het ook vaak wil helpen om de melk in te dikken met johannesbroodpitmeel. Heb je daar ervaring mee? Mijn buurvrouw doet het ook en bij haar helpt het. Een collega van mij heeft dat ook gedaan toen hun zoontje zo klein was, maar bij hen hielp het niet genoeg. Dat mannetje had dan ook wel een extreme vorm van reflux. Bij hem was ook al snel zijn slokdarmpje beschadigd van al het maagzuur wat er steeds doorheen kwam. Zo zielig. Hopelijk komt het zover niet bij Ayla en bij Willem.

@ Yosha: Lekker wezen sporten. Fijn hoor. Ben al wel heel blij dat ik nu weer fijn kan gaan wandelen, dat was ook alweer zolang geleden. Maar ik kijk ook wel uit naar de dag dat ik weer fanatiek kan sporten.
Vervelend dat je je niet lekker voelt vandaag. Hopelijk trekt het snel weer weg.

Nou, als ons mannetje nu nog een kwartiertje blijft slapen, dan moet ik hem wakker maken voor de volgende voeding. Dat komt maar zelden voor. Behalve dan voor de laatste voeding 's avonds, dan moeten we hem eigenlijk altijd wakker maken. Fijn dat hij nu zo lekker slaapt, vooral ook omdat hij vanochtend erg veel heeft gehuild. Vanochtend al zo'n 2 uur en een kwartier, volgens mijn overzicht. Wel niet aan één stuk door, maar toch. Hopelijk blijft hij de rest van de dag lekker rustig. Vanavond krijgen we kraamvisite en dan van het drukke soort. Zal blij zijn als ze weer weg zijn.

Miep

Hallo!!
Zo eindelijk weer even tijd om te reageren!!
En een boel bij te lezen!! haha

Janneke, heerlijke vakantie gehad dus!! Fijn!!! Zo te horen hebben jullie echt genoten! Had al even op je hyves gespeikt, maar geen vakantiefoto's hihi./.. wel schattig shirtje voor vaderdag van Jip!! Cute!!
Ook nog last van je bekken dus, vervelend, hopen dat met een weekje uitrusten en je eiegen fijne/goede bed het beter wordt...
Heerlijk nog een weekje samen met zn drietjes genieten thuis!!
wat is dat verlof omgevlogen vind je niet?? Soms denk ik waar is het gebleven...
En Jip, al gepoept??

Miep, je zit/zat er echt even doorheen dus, herkenbaar hoor!! Met weing slaap kun je ook veel minder hebben... hoe is het nu met je aambeien, hoop dat het snel over gaat. Willem dus ook nog niet helemaal een ritme..
Goed he dat je hebt opgeschreven hoe en wanneer Willem huilt, geeft je misschien wel nieuwe inzichten...
Heb je hem uiteindelijk wakker moeten maken voor de voeding?? Wel lekker he als ze even paar uur slapen, kan je zelf ook even rommelen en beetje tot rust komen!
Als je een keertje tijd hebt plaats je dan nog een foto van het boxkleed?? Ben erg benieuwd namelijk!!
Leuk vaderdagkado!! Origineel, wel jammer dat je verpakking dan zo slecht is!

Yosha, je dieet gaat dus lekker.... fijn en goed hoor!! Vind het nog steeds kanp dat je dat zo goed kan!! Maar je voelt je niet echt happy, balen meid je hoopt dus ongi. nou dan hoop ik met je mee en als dat zo is voel je je niet meer zo beroerd warschijnlijk..
Hoop dat je je snel fitter voelt..

Patricia ja moeilijk he laten huilen, ik moest van de cbarts Jurre toen een uur laten huilen, nou peoh das echt lang hoor! Vond het ook te lang, want hij is ook nog klein. Jurre was toen 6 of 7 weken...
Maar toen hij insliep na 10 minuten voelde het toen wel goed??
Morgen dus nacontrole.. Ben benieuwd wat ze zeggen van je stuit, maar je hebt dus wel t idee dat t beter gaat?? Fijn...
O heerlijk meid nog 12 weken vrij!! Geniet er lekker van want het vliegt voorbij voor je t weet hoor!!

Roos meid voor jou valt het ook allemaal niet mee, begrijpelijk hoor met die vermoeidheid! Robin dus ook erg onrustig nog en s avonds laat slapen...
Met Jurre hebben we dat in die tijd toen ook erg gehad. Is de osteopaat voor jou misschien ook niet een idee?? Daar is jurre echt een stuk rustiger van geworden.. of vind je dat niets?? Wel fijn dat je de voedingen met je man kan delen, dan kan je af en toe even bijslapen op de logeerkamer, wel fijn hoor je ook niets kan je makkelijker doorslapen.

Marijke heerlijk dat de andere meiden groter zijn en je zelf al beetje kunnen helpen! Vinden ze zelf waarschijnlijk ook super!!
Heerlijk bijna zomervakantie, iets rustiger hoef je niet op schoolschema te leven...
stja ijsberen door de kamer, maar ja soms moet je wat wij hebben het ook heel veel gedaan met Jurre en nu eigenlijk nog maar zelden..dus ja niet goed altijd, maar ja hier is t ook vanzelf weer inder geworden... En soms moet je ook aan je eigen slaap/rust denken toch?

Laura lekker kort weekje dus heerlijk, en naar de gyn! Fijn dat ze naar je cyclus gaan kijken...
Lijkt me ook leuker om bij sollicitataiegesprekken te zitten dan te moeten doen!! Ik moet starks ook aan het solliciteren, pfff is zoooo lang geleden, zal echt wel even flink wennen zijn...

Linda dus de afspraak bij de Ka staat, fijn!! wel jammer dat het idd weer een week duurt! Maar je hebt ook wel t idee dat jullie eiegen inspanningen wat loont... fijn!! En dus paar uur in eigen bedje geslapen, heerlijk!
En op je werk weer iets handen uit de mouwen gestoken, was dus wel even leuk!!

San goed hoor dat je voor jezelf kiest!! Ben je ook beetje fit als de bevalling begint. Is wel zo fijn!! Ik was dat niet en dan is het wel zwaarder.
En lekker bezig met het kamertje!! Heerlijk he!!

Nathalie en Pascalle hoe gaat het nu met jullie?? Blijft spanend he!! Leef met jullie mee hoor!!

Yvonnne is jouw verlof al begonnen of bijna??

Ben volgens mij (hoop ik ) niemand vergeten....

Ik ben vandaag bij de BA geweest, was goed gesprek wel. Zal wel op werken uitdraaien, maar niet meteen volledig, das wel fijn om het te kunnen opbouwen. Hij heeft het verhaal aangehoord en wat opties genoemd Hij wil nu met werk en mijn   fysio overleggen wat hun vinden en wat de mogelijkheden op het werk zijn en hoe het werk daar tegen over staat. Dus voelt wel goed. Fysio had ik vandaag ook weer, ze was 2 week met vakantie dus was begin juni voor t laatste geweest. Van haar mocht ik wel gaan werken, niet tillen duwen en trekken, maar wel rustig opbouwen, dat vond ze wel. Ik vertelde haar van de ha en de rectokele( = verzakking van achterwand/endeldarm) en ze zei kijk maar op mijn pc wat ik na de vorige keer heb opgeschreven, zij dacht toen ook al aan de rectokele.
Heb nu oefenschema gekregen, want de ha zei elk moment dat kan, maar ze zegt dan kom je nooit uit de cirkel... dus nu schema gehad en verder mn lijf ontspannen.
en wat oefeningen met zo'n stuk stiek (of hoe noem je dat) om schuine buikspieren te trainen.
En ben vanmorgen ongi geworden, eindelijk! Voelt echt als opluchting en t kan zijn dat daarna mn klachten ook iets monjder worden dat de druk down under   minder wordt, dus dat hoop ik!
Dus nu even wat comminucatie tussen mij-werk-fysio en arbo en dan ben ik benieuwd wat daar uit komt.
Ik moet 8 juli weer aan t werk, dan is mijn verlog en ouderschapsverlof afgelopen. ook onvoorstelbaar soms denk ik waar is die tijd gebleven!
In sept nog wel 3 week vakantie wel lekker!!
Dan lekker met zn drietjes naar vlieland, kijk ik erg naar uit!!

Linda wanneer gaan jullie op vakantie??

Wimbledon is weer begonnen (tennistoernooi) dus twee weken heerlijk van genieten, jammer dit jaat niet live aanwezig te zijn, maar hoop volgend jaar wel. Mn vriendinnen zijn er vrijdag dus misschien zie ik ze op tv...

En verder lekker genieten van Jurre en t weer. Ondanks de klachten maak ik er wel gewoon wat van, soms even een dip maar daarna ga ik gewoon maar weer vrolijk verder!! Kan niet bij de pakken gaan neer zitten...Jurre gaat volgende week woensdag wennen bij de gastouder, ik geloof dat ik t niets vind, haha had ik niet zo verwacht van mezelf!! Maar goed hij zal t heus naar zijn zin hebben en dat moemnt komt toch...

O vaderdag, Jurre heeft zn papa ook verwend, met een mok met papa is een kanjer en een leuk voorleesboekje mijn papa en ik!!
En natuurlijk ontbijt op bed! was leuk.

tot gauw weer!!
Groetjes marieke

Hi meiden,

Vandaag leuke dag gehad: lekker gesport vanmorgen, vanmiddag met zn 3tjes naar de stad en vanmiddag mn ouders kwamen terug uit Aruba en vanavond hier ge-bbq-ed. Was erg gezellig. Morgen gaat Jip een ochtend wennen op het kinderdagverblijf en zie er best tegenop. Tis meer t gevoel van "nu begint het loslaten al!" dan het vertrouwen in de meiden of het missen van Jip, maar toch. Ga gezellig koffie drinken met mn vriendin en dan vliegt de ochtend zoooo om denk ik.

Jip poept sinds Pinksteren eens in de 3 dagen, 1 of 2 keer. Heb de HA gebeld en zij zitten deze week vol maar de assistente ging t met de HA bespreken. Op zich doet Jip t supergoed dus denk dat ie weinig last heeft maar wil t toch in de gaten houden.

Nog een weekje, dan weer aan  t werk. Tis zoooo snel gegaan! Verlof was op zich lekker maar weinig kunnen doen door BI, eerste 5 weken waren niet leuk en de laatste 6 fantastisch. Tja die gingen megasnel natuurlijk! Jammer!

Marijke: fijn dat je zo van de BV geniet en lekker dat de combi zo goed loopt! Ik had zoveel melkproductie dat dat bij mij niet mogelijk was maar klinkt goed!
Jip valt nu ook zelf in slaap, jengelt een minuut of 5-15 en dan valt ie in slaap. Moet wel zeggen dat we Jip in de eerste maand ook vaak slapend of bijna slapend in zn bedje legden hoor. Nu hoeft dat niet meer.

Roos: succes meid, jij klinkt ook erg vermoeid! Hou je taai, hopelijk gaat t snel beter!

Miep: dus Willem ook veel huilen? Hopelijk geen reflux, maar wie weet. Kan best natuurlijk. Moet wel zeggen (en veel vriendinnen zeggen dat) dat Jip na 6 weken rustiger werd, en ik ook. Eerste 6 weken zijn vaak achtbaan van emoties.

Patricia: lekker zo lang verliof. Helaas is ouderschapsverlof bij ons onbetaald, was geen optie. Geniet ervan meid.

Marieke: fijn van gesprek met de B A! Jij nog lekker aan t genieten en 8 juli aan t werk. Jammer, he, gaat zo snel!

Meiden ik ga nog even wat kaartjes schrijven en naar bed.
Greets!!!

Goede avond,

Ja, het gaat snel hè, Janneke. Nu begint het loslaten van Jip inderdaad, maar gelukkig nog maar een heel klein beetje. Willem was gisteren 4 weken oud. Ik vind het zoooo vlug gaan. Aan de ene kant vind ik dat wel fijn, omdat ik dan snel dichtbij een tijd ben dat Willem wel een ritme heeft en het allemaal iets soepeler gaat. Maar aan de andere kant vind ik het toch ook wel echt heel erg jammer. Het is zo'n lekker ventje en hij wordt zo snel zo groot. Ik probeer er toch zo veel mogelijk bewust van te genieten.
Jip dus ook niet zo'n makkelijke poeper. Willem poept ook een stuk minder sinds hij flesvoeding krijgt. In het begin drie of vier dagen niet. Nu meestal één keer per dag, maar soms slaat hij ook een dagje over. Als hij dan wel moet poepen, dan kost het hem veel meer moeite dan toen hij nog alleen maar flesvoeding kreeg.
Ik heb wel ergens gelezen (ik geloof in het "GroeiOp boekje" wat ik altijd mee moet nemen naar het CB, hebben jullie dat ook?) dat het heel verschillend kan zijn hoe vaak babys moeten poepen. 1 tot 9 keer per dag, maar 1 keer in de week kan ook. Het voornaamste is inderdaad om op te letten of hij er last van heeft. Dan wordt het natuurlijk wel een probleem.
Dat heb ik inderdaad vaker gehoord dat het leven na de eerste zes weken vaak wat makkelijker wordt. Dat zou fijn zijn.
Ik hoop inderdaad ook dat Willem geen reflux heeft. Aan de andere kant, als hij het wel heeft en het misschien op een eenvoudige manier verholpen kan worden en als hij daar dan meer tevreden van wordt en beter door slaapt enzo, dat zou toch ook wel fijn zijn. Oftewel, ik hoop natuurlijk niet dat Willem reflux heeft, maar ik hoop wel dat we snel iets vinden waardoor hij rustiger wordt.

Vanavond hebben we kraamvisite gehad. Ik had geloof ik al geschreven dat ze zouden komen en dat het zo'n drukke mensen zijn, of niet? Nou, dat viel echt enorm mee. Ze waren juist heel rustig. Bijna jammer dat ze alweer weg zijn. Haha, zo zie je maar weer. Soms valt het mee.
Oja, over meevallen gesproken. Ben zojuist weer naar het toilet geweest. Het is nog steeds heel pijnlijk, maar ik heb echt het idee dat het minder wordt (met m'n aambei). Hopelijk is het echt zo.

Ik denk dat ik zo maar lekker m'n bedje in kruip. Manlief doet de laatste voeding, dan ben ik weer klaar voor de voeding vannacht.
Ga vannacht weer proberen om eerst fv te geven en dan nog bv na. Afgelopen nacht werd Willem daar heel rustig van. Hopelijk was het geen toevalstreffer. Ben benieuwd.

Miep

Goede morgen,

Ik raak er steeds meer van overtuigd dat Willem last heeft van reflux.
Vannacht was hij er al heel vroeg. Om 2 uur al. Maakt me op zich niets uit als hij dan daarna door zou slapen tot 6.30 uur, maar dat doet ie natuurlijk niet. Om 5.30 uur meldde hij zich weer. Toen heb ik 'm bij mij in bed genomen. De eerste voeding 's morgens doen we bv, samen naast elkaar liggend in bed. Na een tijdje viel Willem weer in slaap en ben ik gewoon naast hem gaan liggen. Tegen 7 uur hoorde ik iets wat uit zijn buikje leek te komen (wat gerommel) en ik keek op. Vaak komt er dan een scheetje met een lucht waar je bijna flauw van valt. Dat gebeurde nu niet. In plaats daarvan spuugde hij wat melk uit (toch behoorlijk lang na de voeding alweer). Hij trok een pijnlijk gezicht en zette het enorm op een krijsen. Daarbij rook hij meteen enorm zuur.
Arm ventje. Als ze morgen op het CB niet met iets komen wat ik eraan kan doen, begin ik denk ik  zelf met het indikken van de melk met johannesbroodpitmeel, hoor. Kijken of dat alvast helpt.

Ik ga nu eerst alvast wat spulletjes in de auto leggen, zodat we straks na de volgende voeding fijn naar de bossen kunnen gaan wandelen. Het is lekker weer, ik vind het erg fijn in de bossen en Willem vindt het heerlijk om in de kinderwagen rondgereden te worden. Goed plan dus.

Miep

Goedemorgen,

Snif snif..... Deze mama heeft vanmorgen heel wat traantjes gelaten!! We hebben Jip samen weggebracht vanmorgen. Had me voorgenomen om pas in de auto te huilen maar toen ik binnen kwam begon t al. Oef wat lastig. Tis niet zo zeer dat ik m te veel mis of dat ik het niet vertrouw of bang ben dat hij het niet leuk vindt, nee, het is gewoon vanwege het feit dat er een nieuwe fase aanbreekt en dat het "loslaten" nu al begint. Pfff! Ga zo de stad in met mn beste vriendin, even koffie leuten. Rond lunchtijd gaan we ons ventje weer ophalen.
Ben wel erg blij dat Nard m elke keer weg gaat brengen! Ik mag t leukste klusje doen namelijk ophalen! Das dan wel weer fijn. Nard heeft er stukken minder moeite mee.

Miep: ik snap wat je bedoelt over wel en niet hopen dat t reflux is. Gelukkig staat morgen bezoek aan CB gepland, zij weten vaak erg veel. Ook al worden ze vaak consternatiebureau genoemd, ze hebben wel veel kennis.
Over t poepen: tis idd niet extreem gek dat ie eens in de 3 dagen poept maar ben extra alert omdat ik vroeger ook niet goed kon poepen, lag met 6 maanden zowat op sterven en later bleek dat mijn ene nier dood / zwart was.

Ladies ik ga even Hyven.
Tot volgende keer maar weer!

Lfs Janneke

Terug
Bovenaan