wie heeft er ook zo'n hekel aan de fopspeen?

hallo,

ook ik heb een hekel aan die spenen, maar ook mijn zoontje moest eraan geloven vanwege een grote zuigbehoefte. hij kon alleen in slaap komen met speen.
Ik heb de speen gegeven tot 6 mnd toen ben ik m overdag weg gaan halen, alleen als hij echt overstuur was, en niet stil te krijgen was, kreeg ie de speen. en snacht kreeg ie de speen. na verloop van tijd viel ie steeds makkelijker in slaap overdag, en op een gegeven moment wilde ie de speen ook snachts niet meer, bij 7 mnd was ie er helemaal van af.
Je moet alleen even doorzetten en niet toegeven aan het gehuil om de speen, veel succes,

groetjes bianca
 
mijn kinderen hebben allebei een speentje en ik zou niet zonder willen.
't is af en toe zoeken als je de zoveelste speen weer kwijt bent maar ik heb er een stuk of 20 dus er ligt er altijd wel 1. Ze weten precies dat ze moeten gaan slapen als ik ze een speentje geef mijn dochter is nu 3 dus dat ben ik aan t afbouwen. maar mijn zonntje van 7 maanden kan hem nu echt goed in zijn mond houden dus dat probleem is ook opgelost. ik zou niet anders willen.
ode aan de man/vrouw die de speen heeft uitgevonden
liefs kim
 
Hier een dochter van ruim 1 jaar met speen. Wat een kolder zeg om tegen spenen te zijn. Je moet toch gewoon naar je kind kijken en niet naar wat je zelf prettig vindt?
Nee hoor mijn dochter mag gewoon een speen en als ze het snapt gaan we haar uitleggen dat ze ook zonder kan.
Ik heb tot mijn 12e geduimd en heb heerlijk een paar jaar bij de orthodontist gelopen... had mijn moeder mij maar een speen aangeleerd ipv duimen.


 
Dag allemaal,

Ik ben een 1/2 jaar terug bevallen van een prematuur/dysmatuur (8/2 weken) en mijn inmiddels 10 jaar oude dochter was ook prematuur/dysmatuur (10/2 weken).
Ik kan jullie adviseren die speen gewoon te geven, mits ze er echt om vragen natuurlijk. Mijn dochter wilde destijds geen spenen. Maar de zuigbehoefte verdwijnt niet en die gaan ze opvangen met (jullie raden het misschien al: juist de vingers en de duimen). ik kan jullie wel vertellen dat is een stuk moeilijker afpakken als een speen. Ze is 10 en ik moet nog elke keer zeggen niet die vingers in die mond te doen. Als ze deztijds wel een speen had gehad kon ik het gewoon afpakken maar die vingers kan ik er moeilijk af hakken. Daarom probeer ik mijn zoontje nu ook elke keer als die duim zijn mond in kruipt (en dat is vrij regelmatig, smaakt waarschijnlijk erg lekker) de speen aan te bieden met de weten schap dat ik die later af kan pakken als hij er te oud voor wordt.
Ik zelf had vroeger ook een speen, gooide het van het balkon en kreeg gewoon geen nieuwe meer. Klaar was mijn moeder. Mijn broertje echter had zijn duim. Verschrikkelijk zeg die lijdens weg om hem daar weer vanaf te krijgen. Alle smeerseld en plakkers moesten er aan te pas komen.

Ik hoop dat jullie iets aan deze ervaringen hebben, ik weet wat me te doen staat.

Veel succes. Susanne
 
Dag mammie's heel leuk zo n onderwerp over spenen.
Ik haat spenen ook. ik vind dat zo dom staan en er is vaak moeilijk weer af te komen voor die kleintjes!
Ik had er daarom ook geen een in huis gehaald voor de geboorte van onze zoon(nu 9mndn)
En hij heeft m ook nooit gemist!
Want ik denk maar zo'zo n kleintje weet helemaal niet dat die dingen bestaan, dus als je ze niet een speen geeft gaan ze echt wel op zoek naar de handjes en vingertjes, en die zijn altijd in de buurt!! Gelukkig!
Dus voor ons geen speen hoor....
Maar ja wie er wel een gebruikt en het een uitkomst vind, ook prima hoor. maar sterkte met het afwennen!
Groetjes, G&M
 
Hallo

Ook wij hebben een zoon die ruim 4 weken te vroeg is geboren en ook een hele erge zuigbehoefte had. Ja wel had, hij is nu al weer anderhalf jaar oud en ik vind het ook geen prettig gezicht bij kinderen die al kunnen lopen, dat ze een speen in de mond hebben.
Maar volgens mij hoeven jullie je geen zorgen te maken, vooral niet nu ze nog zo klein zijn. Laat ze lekker sabbelen op die speen, dat komt later allemaal wel. Met ongeveer een half jaar zijn we de speen gaan gebruiken in bed en als troost, nu gebruikt hij hem alleen nog maar in bed. ALs hij de speen 's nachts kwijt raakt, slaapt hij meestal gewoon verder.
Geen goude tip, maar geniet er van, het komt allemaal wel
gr
 
ik was nog wat vergeten....
duimen lijkt nu wel erg makkelijk, maar daar hebben we later geen controle meer over. Ik heb zelf vroeger geduimd, met alle gevolgen van dien, jaren lang aan de beugels gezeten. (ook hebben ze bij mij alles geprobeerd, vieze dingen op de duim, nagellak enz enz, maar heb zeker tot na mijn 12e geduimd)
Voordeel van de speen, die kun je afleren. Is ook niet makkelijk, maar als je vol houdt, dan gaat het goed komen.
 
Ik heb een dochtertje van 5 maanden en had bij de geboorte niet zo'n heel erge zuigbehoefte en heeft de eerste paar weken volledig zonder speen gedaan. Daarna gaf ik af en toe een speentje als ik dacht dat ze er behoefte aan had maar op een gegeven moment is ze de speen gaan weigeren en is ze gaan duimen. Duim eruit halen en speen erin geprobeerd maar wou de speen echt niet, spuugde deze uit en pakte telkens weer haar duim. Blijkt niet zo goed te zijn voor de vorming van haar gehemelte maar ja..dat zien we dan wel weer. Ik vind het op dit moment wel makkelijk en een veel mooier gezicht en als het dan toch niet om te turnen valt...
 
Terug
Bovenaan