wie heeft er ook zo'n hekel aan de fopspeen?

Leve de fopspeen!

Ik zal er wel eens anders over gedacht hebben. Veel zuigbehoefte in het begin, niet goed   de speen kunnen pakken, later niet meer zonder, vaak in een nacht eruit om speen in het mondje te stoppen....enz.
Maar ik zag ook de voordelen: ze werd er rustig van, het hielp bij krampjes, ze viel er snel mee in slaap.
En nu is ze inmiddels negen maanden en vanaf ongeveer 6 maanden kan ze haar speentje zelf pakken en in haar mond doen. Ze gebruikt het alleen als ze slaapt, dus die spenen komen het bed niet meer uit (behalve om schoon te maken dan) en ze slaapt lekker door.
Heerlijk!
Van mij mag ze het voorlopig nog wel lekker gebruiken.
Maar we krijgen vast wel weer een fase waarin ze het leuk vindt om al haar spenen uit bed te gooien...

gr,
Sabine
 
Ik heb 2 zoontjes van 51/2 en (bijna) 7 jaar en ben zwanger van nr 3.
Ik ben voor de fopspeen, want deze is inderdaad veel makkelijker te ontwennen dan bijv. de duim.

Bij zoon nr 1 heb ik nooit problemen gehad: hij  accepteerde de fopspeen, viel ermee in slaap en als hij dan sliep haalde ik de speen weg. Geen probleem. Met 12 maanden heb ik de speen afgewend, want een kind dat rondloopt met een fopspeen vind ik geen gezicht en zeker kinderen van zo'n jaar of 3 met een fopspeen: dat vind ik helemaal vreselijk staan. Het is toch geen baby meer?

Helaas had zoon nr 2 dus absoluut geen zin in de fopspeen, ik heb echt alle soorten en maten geprobeerd, die heeft (helaas) zijn duim gevonden.
Met als gevolg dat de eerste dacht: hee, zo'n duim heb ik ook.... Dus duimen ze nu nog steeds allebei.

Gelukkig wel alleen als ze hun knuffel bij hen hebben en daarmee zitten ze alleen op de bank als ze wat tv kijken of die ligt 's avonds bij hen in bed.

Ach, ik heb vroeger ook geduimd en gelukkig er geen tandproblemen aan overgehouden. Toen ik 10 jr was begon ik het zo stom te vinden als ik een kind zag duimen (ik voelde mij al veels te groot) , dat ik er vanzelf mee op hield.
Heb dus goede hoop dat mijn kids dat ook vanzelf doen.

Nu maar afwachten of nr. 3 de fopspeen wel wil.....

Groetjes Renata.
 
hoi

mijn zzontje van 8 wk wilde de eerste weken geen speen,en gelukkig dacht ik,mar op een gegeven moment bleef hij bizar hard op zn vuistjes zuigen en een uur na de voeding alweer huilen,snapte er niks van dacht hebje nu a weer trek,en zo gaf ik m elke uur of elke 2 uur de borst,totdat ik de soeen weer een keer probeerde(met pijn in me hard hoor)en nu komt meneertje eklk 4 uur,beter toch!!overdag en snachts heeft tie m in!!overdag omdat tie dan zo druk is laat tie m wel eens vallen en mt ik m opnieuw indoen,maa nscaht doe ik m in en als hij weer gevoed moet worden zie ik zn speen heel ergens anders liggen!!weet je ik haat die speen,maar als het je kindje zo rustiger maakt en zich beter laat voelen,tja wie ben ik dan om te zggen nee kind,huil maar nee dan maar die speen!!!

dikke kus michenou
 
Hoi dames,

ik wilde mijn kineren nooit een speen geven, maar onze oudste had een enorme zuigbehoefte. Hij wilde echter geen speen en ging duimen. Nu is hij zeven en soms ligt hij in bed te slapen met een duim in zijn mond.

Mijn tweede zoon wilde wel een speen. Toen hij hem s'nachts begon kwijt te raken heb ik hem aan de oren van zijn knuffelkonijn vastgeknoopt. Toen hij bijna twee was en zijn speen kapot ging heeft hij hem samen met mij weg gegooid. Hij wilde een nieuwe gaan kopen maar ik heb gezegd dat ze op waren. Na drie weken de drogist en de babyafdeling van de supermarkt over te hebben geslagen zag hij weer een speen. Toen ik hem vertelde dat hij geen nieuwe hoefde omdat hij al drie weken zonder kon glom hij van oor tot oor en hij heeft er nooit meer naar gevraagd.

Mijn jongste is negeneneenhalve week. Hij krijgt wel een speen. s'Avonds als hij slaapt halen we hem weg en hij heeft er heel de nacht geen behoefte meer aan.

Groetjes van Marloes
 
Hoi,

Pittig topic dit.... Omdat de meningen zo lekker verdeeld zijn!
Het valt mij op dat de meeste dames die een speen haten dat die uiteindelijk toch de speen gaan gebruiken! Mijn vraag aan jullie is dan ook... Waarom dan toch een speen en niet een andere oplossing? Geen idee wat voor een oplossing er voor is maar toch... wat heeft jullie dan toch overgehaald als jullie het echt haten... want als ik echt iets haat dan gebeurt het voor geen goud!!
Misschien is dat ook de reden dat ik spenen niet haat :)
integendeel zelfs.... Kyra heeft de speen ook nodig vanwege haar enorme zuig behoefte.
Straks als ze groter is kan de speen met de man met de witte baard mee ofzo... ben er niet bang voor dat ze er heel moeilijk van af komt en anders maar wel... das een zorg  voor later. Voor nu is ze een tevreden meisje en dat hou ik ook zo :)

Groetjes,

Frieda
Mv. Kyra 07-06-2007
 
Hoihoi,
Onze dochter is inmiddels 1 jaar en heeft nooit een speentje gehad. Ik heb haar er geen gegeven en ze heeft hem ook niet nodig gehad. Ze is in het begin een poosje onrustig geweest, maar dat kwam achteraf omdat ze te weinig slaap kreeg. Bij jou nemen om je kind in slaap te laten vallen is niet goed! Lees eens het boekje Regelmaat en inbakeren van Ria Blom; voor mij een eye-opener geweest!!! Echt een super boekje, moet je gelezen hebben!!! Ik meen het. Zelf in slaap komen in zijn/haar eigen bedje is echt het beste voor het kind (maar wel eens lastig voor de moeder; eigen ondervinding).
Heel veel onrust word afgeschoven op krampjes enzo, naar mijn mening echt heel vaak dikke onzin!!! Ik heb eens geinformeerd bij een kinderarts in de tijd dat ze zo onrustig was, en in plaats dat ze eens informeerde naar haar slaap-ritme vond ze dat ze vast last had van reflux en wilde ze gelijk medicatie voorschrijven. Achteraf gezien was dat helemaal niet zo!!!! Mijn kind was gewoon huilerig van moeheid omdat ik haar te lang ophield! Ben ik blij dat ik nooit met die medicatie begonnen ben! Het boekje Regelmaat en Inbakeren is echt mijn bijbel geweest. Ik wist echt niet dat ze de eerste maanden al weer moe was na een half uurtje tot 45 min weer moe was. Misschien erg dom van mij... Hier een schemaatje uit het boekje:
0-2wk wakkere tijd per keer: 30-45min,
          duur slaapjes per keer: 2-3 uur
          aantal voedingen per etmaal: 8-6
2-6wk wakkere tijd per keer: 45-60 min
                duur slaapjes per keer: 2-3 uur
                aantal voedingen per etmaal: 8-6
7-12wk wakkere tijd per keer: 60-75 min
                duur slaapjes per keer: 2-3 uur
                aantal voedingen per etmaal: 6-5
3-5mnd wakkere tijd per keer: 1,5 uur
                duur slaapjes per keer: 2 uur
                aantal voedingen per etmaal: 5
Slaapt jouw kleine minder dan is ze waarschijnlijk onrustig en doe je iets niet goed. Klinkt lullig, maar echt ik meen het ga naar de boekwinkel en haal dat boekje. Ik voelde me zo lullig tegenover mijn dochter dat ik dat allemaal niet eerder wist!
Onze dochter heeft wel een poosje op haar duim gezogen, maar dit maar voor 2 maandjes ofzo.
Het spijt me verschrikkelijk als ik iemand tegen de borst gestoten heb, dat is echt niet de bedoeling!!! Ik heb het het beste voor met jullie kindjesen met jullie! En nee, ik heb helaas geen aandelen in dat boekje...
Succes,
Esther
 
Oh en nog even over die enorme zuigbehoefte; naar mijn mening iets aangeleerds. Inderdaad, onze dochter heeft ook een poosje geduimd, dus die behoefte had ze blijkbaar dus wel. Maar naar mijn idee word onrust te snel vertaald naar zuigbehoefte (net als krampjes en reflux enzo), en als je er dan een speen in stopt dan gaat het beter. En dat zuigen op die speen is dan gewoon aangeleerd gedrag. Krijg het er dan maar weer eens uit. Ik zag in de winkel laatst een jongetje van 2 á 3 jaar met een speen, en dat vind ik persoonlijk dus echt niet meer kunnen voor zo'n grote jongen. Maar dat is maar mijn mening.
Ik heb geen hekel aan de speen maar ik vind het gewoon niet nodig.
Groetjes, Esther.
 
Oeps, een woordje vergeten: Vaak. Volgens mij is het vaak iets aangeleerds. Want ieder kind is anders; er zijn vast ook kinderen die echt zuigbehoefte hebben en waar een speen de oplossing is.
Nog even overnieuw:

quote: EstherBelgie reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('31-08-2007 14:08:27'));

Oh en nog even over die enorme zuigbehoefte; naar mijn mening VAAK iets aangeleerds. Inderdaad, onze dochter heeft ook een poosje geduimd, dus die behoefte had ze blijkbaar dus wel. Maar naar mijn idee word onrust te snel vertaald naar zuigbehoefte (net als krampjes en reflux enzo), en als je er dan een speen in stopt dan gaat het beter. En dat zuigen op die speen is dan gewoon aangeleerd gedrag. Krijg het er dan maar weer eens uit. Ik zag in de winkel laatst een jongetje van 2 á 3 jaar met een speen, en dat vind ik persoonlijk dus echt niet meer kunnen voor zo'n grote jongen. Maar dat is maar mijn mening.
Ik heb geen hekel aan de speen maar ik vind het gewoon niet nodig.
Groetjes, Esther.



 
Terug
Bovenaan