wie heeft er ook zo'n hekel aan de fopspeen?

Hoi,

Ik heb niet echt een hekel aan fopspenen. Mijn zoontje heeft hem in het begin ook echt nodig gehad. Hij had ook veel zuigbehoefte.

Toen hij met 4 maanden flink begont te kwijlen en last kreeg van zijn tandvlees wilde hij vanzelf de speen niet meer. Die heb ik hem dan ook niet meer aangeboden. Nu pakt hij wel af en toe zijn duim, maar meer om op te bijten.

Als hij de speen nog wilde had hij hem heus wel gekregen, maar hij heeft het zelf aangegeven hem   niet meer te willen.

Als ik jou was zou ik je zoontje gewoon het speentje geven. Naderhand als hij wat ouder is kun je hem langzaam laten wennen dat het speentje alleen voor 's nachts is en daarna afbouwen tot helemaal niet meer?

Veel succes
Groetjes
Nicole (moeder van Tim 28-08-07)
 
Ik zie het probleem van een speen niet, als een baby zuigbehoefte heeft en het helpt is er toch niets mis mee? En je bent er als ouder zelf bij of je kind een speen ook de hele dag bij zich heeft of niet als het kind ouder wordt. Mijn jongste krijgt zijn speen in bed en verder niet. Bij het spelen hoort geen speen.

Wat me opvalt is dat een aantal mensen zegt dat het duimen zo schattig staat. Maar over het algemeen is het zo dat duimen vele malen slechter is voor het gebit en de vorming van het gehemelte als een speen. De huidige speen is speciaal ontworpen om hier zo weinig mogelijk invloed op te hebben. Kinderen die duimen leren dit niet alleen moeilijker af, maar hebben ook veel meer kans op gebits en/of spraakproblemen. Zo schattig vind ik dat helemaal niet.
 
Hoi,

Ik ben Catherine, en ik ben 3 maand geleden bevallen van onze jongste zoon Tobias. Omdat het volgens de kraamzorg goed was voor zijn zuigreflex, heb ik hem maar een speentje gegeven. Onze oudste dochter Eline(5) was al enkele jaren gestopt met zuigen, maar nu neemt ze altijd stiekem de speentjes van haar broer mee naar bed. Wat kan ik hiertegen doen? Ik kan  er niet voortdurend op letten, Tobias en Fleur (bijna 3) eisen ook hun portie aandacht op. Wie heeft een tip?

groetjes, Catherine
 
quote: EstherBelgie reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('31-08-2007 14:02:05'));

Hoihoi,
Onze dochter is inmiddels 1 jaar en heeft nooit een speentje gehad. Ik heb haar er geen gegeven en ze heeft hem ook niet nodig gehad. Ze is in het begin een poosje onrustig geweest, maar dat kwam achteraf omdat ze te weinig slaap kreeg. Bij jou nemen om je kind in slaap te laten vallen is niet goed! Lees eens het boekje Regelmaat en inbakeren van Ria Blom; voor mij een eye-opener geweest!!! Echt een super boekje, moet je gelezen hebben!!! Ik meen het. Zelf in slaap komen in zijn/haar eigen bedje is echt het beste voor het kind (maar wel eens lastig voor de moeder; eigen ondervinding).
Heel veel onrust word afgeschoven op krampjes enzo, naar mijn mening echt heel vaak dikke onzin!!! Ik heb eens geinformeerd bij een kinderarts in de tijd dat ze zo onrustig was, en in plaats dat ze eens informeerde naar haar slaap-ritme vond ze dat ze vast last had van reflux en wilde ze gelijk medicatie voorschrijven. Achteraf gezien was dat helemaal niet zo!!!! Mijn kind was gewoon huilerig van moeheid omdat ik haar te lang ophield! Ben ik blij dat ik nooit met die medicatie begonnen ben! Het boekje Regelmaat en Inbakeren is echt mijn bijbel geweest. Ik wist echt niet dat ze de eerste maanden al weer moe was na een half uurtje tot 45 min weer moe was. Misschien erg dom van mij... Hier een schemaatje uit het boekje:
0-2wk wakkere tijd per keer: 30-45min,
          duur slaapjes per keer: 2-3 uur
          aantal voedingen per etmaal: 8-6
2-6wk wakkere tijd per keer: 45-60 min
                duur slaapjes per keer: 2-3 uur
                aantal voedingen per etmaal: 8-6
7-12wk wakkere tijd per keer: 60-75 min
                duur slaapjes per keer: 2-3 uur
                aantal voedingen per etmaal: 6-5
3-5mnd wakkere tijd per keer: 1,5 uur
                duur slaapjes per keer: 2 uur
                aantal voedingen per etmaal: 5
Slaapt jouw kleine minder dan is ze waarschijnlijk onrustig en doe je iets niet goed. Klinkt lullig, maar echt ik meen het ga naar de boekwinkel en haal dat boekje. Ik voelde me zo lullig tegenover mijn dochter dat ik dat allemaal niet eerder wist!
Onze dochter heeft wel een poosje op haar duim gezogen, maar dit maar voor 2 maandjes ofzo.
Het spijt me verschrikkelijk als ik iemand tegen de borst gestoten heb, dat is echt niet de bedoeling!!! Ik heb het het beste voor met jullie kindjesen met jullie! En nee, ik heb helaas geen aandelen in dat boekje...
Succes,
Esther




 
hallo esther belgië

ik ken het boekje rust en regelmaat van Ria Blom ik werk al sinds mijn zoontje 6 week was met dat boekje en mijn zoontje is nu 16 week oud en ja, inderdaad, ik heb een voorbeeldbaby dankzij dat boekje ik zou het ook echt iedereen aanraden het werkt geweldig als je maar consequent bent
Groetjes wendy
 
Hoi!

Hier in huis ook geen fopspeen! Nu had  ons zoontje er ook weinig behoefte aan, dus dat scheelt. Voor kindjes met enorme zuigbehoefte kan het een oplossing zijn, maar ik zou dan toch eerst andere dingen proberen (pink, doekje...)..

Maar ik lees in veel reacties  dat een speen makkelijker af te leren is. Dat kan wel zijn, maar ik ken best veel kinderen die eerst een speen hebben gehad en daarna zijn gaan duimen om het gemis op te vangen. Dan schiet het dus nog niet op! Ik denk (weet het niet zeker, maar denk) dat een speen bij sommige kinderen inderdaad de zuigbehoefte in stand houdt.

Doe gewoon allemaal waar je KIND zich goed bij voelt, want daar gaat het uiteindelijk om. Dit was gewoon mijn mening... :)
 
Hoi meiden,

Wat leuk om te lezen dat de meningen zo verdeeld zijn over de fopspeen geven en duimen.
Ik ben zelf ook nooit echt een voorstander van fopspenen geweest en had me dan ook eigenlijk voorgenomen om die onze dochter niet te geven.
Maar  onze schat heeft in het begin heel veel last van krampjes gehad. Hierdoor huilde ze ook heel vaak. Als je haar de  fles gaf dan was die in no time leeg. Want als ik drink dan  voel ik niks leek haar motto wel. Maarja als je dan klaar bent komen de krampjes gewoon weer terug.  
We hebben dan ook vanalles geprobeerd, maar het enige dat echt werkte was haar speentje. Een pink wilde ze niet, haar handjes wilde ze wel maar die was ze steeds kwijt. Op haar speentje kon ze tenminste gewoon blijven zuigen.
Inmiddels is ze 4 maanden en de krampjes zijn verleden tijd. Ze heeft de speen overdag eigenlijk alleen nog nodig om in slaap te komen. Of als ze echt moe is om lekker op de sabbelen. Voor de rest heeft ze hem niet nodig en krijgt ze hem ook niet.
Mijn mening heb ik dus bijgesteld. Als ze hem nodig heeft nouja dan is het zo. Ik zie nu wel dat ze steeds vaker op haar handjes en vingers begint te sabbelen. Ohja ik heb vroeger zelf ook geduimd en ben er niet slechter om geworden.
Het is vooral belangrijk dat jij dat doet wat jij denkt dat voor je kind het beste is.

Groetjes Anninas
 
Terug
Bovenaan