wie heeft er ook zo'n hekel aan de fopspeen?

Hoi allemaal,

Mijn dochter is nu drie jaar en gebruikt de speen om in slaap te komen, en als ze ziek is mag ze hem ook beneden hebben. Dus je ziet haar overdag eigenlijk nooit met een speentje lopen. Ik zag ook ergens staan dat iemand beweerde dat kinderen er slechter door gaan praten, maar dat zal wel zijn als ze de speen in de mond hebben en proberen te praten? Mijn dochter heeft in ieder geval een zeer goede mondmotoriek, ze kan al ongeveer sinds haar 2e verjaardag fluiten zelfs.
Mijn zoontje is nu 5 maanden en heeft ook een fopspeen, hij ligt ingebakerd en kan zijn vingertjes niet pakken. Volgens mij had hij anders wel zijn vingers gepakt, hij is gek op zijn handjes ;-)
Hij gebruikt hem alleen om mee in slaap te komen, als hij gewoon wakker is dan wil hij dat ding niet eens in zijn mond. Ik maak me er verder ook niet druk om, ooit zullen ze die speen echt wel laten liggen. Ik herinner me zelf van vroeger dat ik het duimen moest afleren, dus dat lijkt me ook niet ideaal. En over huilen om in slaap te komen, mijn zoontje jammert standaard, mijn dochter heeft dat nooit gedaan, maar er is iemand die hier schrijft dat ze dat maar moeten leren en dan maar laten huilen, maar als je dat met een fopspeen zou op kunnen lossen dan is het toch mooi? Ik vind het echt niet leuk dat mijn zoontje zich nog steeds verzet bij het te slapen leggen. Had die speen maar geholpen zou ik zeggen!
 
Ben moeder van 3 dochters en 2 zoons. Leeftijd 14, 12, 9, 3 en 6 wkn.
Het nadeel van een fopspeen is dat het gebit van je kindje zich na verloop van naar de fopspeen zal vormen. Ik zag het zelf ook bij mijn dochter die de speen heeft gebruikt tot haar 4e jaar en alleen als ze ging slapen. Als ze haar tandjes op mekaar deed dan zag je dus een opening waarbij de boventanden de onderste niet raakten.
De bovenste rij stond als het ware als een boogje  waardoor je de voortandjes niet zag als ze lachte.
Heb dus ook meteen die speen afgenomen, was ff huilen maar na verloop van tijd zag ik gewoon die voortandjes alsnog groeien en naar beneden komen als het ware.
Het zoontje van mijn collega gebruikte ook heel lang de speen en heb haar dit toen ook verteld. Een tijd daarna vertelde ze me inderdaad dat dit ook zo was bij haar zoontje. Mijn tandarts bevestigde mijn verhaal ook nadat ik 'm dit had verteld.

Dus een tip:
áls het je lukt om de speen zo vroeg mogelijk weg te nemen bij je dochter/zoon dan zeker doen.
 
Ik heb ook altijd gezegd dat mijn kind geen speen zou krijgen. Onze zoon is een hongerig kind met veel zuigbehoefte. Hij had dus echt 1 nodig. Hij krijgt hem alleen overdag. Na de laatste voeding valt hij zonder speen in slaap en slaapt hij minimaal 9 uren door.
 
Ha Meiden,

Onze Joy is nu 14 maanden.
Hij is prematuur geboren. Bij 6 weken heb ik tegen mijn priciepes in toch voor de fopspeen gekozen. Ik probeerde em zo min mogelijk te geven, maar ik vond het erger als hij zou gaan duimen.
Met 7 maanden ben ik gestopt om de speen overdag te geven. Dit gaf totaal geen problemen. Geen huiltje of niets gehoord. Op de creche gaven ze de speen alleen nog voor echt verdriet na een pijntje ofiets.
Met 1 jaar was ik die speen echter ontzettend zat. We gaan regelmatig bij anderen op bezoek en daar leggen we Joy makkelijk op bed. Maar die speen wilde ik niet meer.

Afbouwen leek me echt een probleem...
Ik hoorde regelmatig van afbouwen 'duurt een week of 3 dagen, of...' Maar eigenlijk hoorde ik ook dat de  leeftijden van de kinderen veel ouder waren...
Bij Joy ben ik 's avonds begonnen met afbouwen.
Avond 1 heeft hij 1 uur gehuilt. Ik ben er elke 5 minuten naartoe gegaan om een aai over zijn bolletje te geven en een kusje. Elke keer wat lieve woorden zeggen.
De volgende dag sliep Joy zonder mokken in, en 's avonds ook geen problemen opgemerkt. Dus in totaal maar 1 uurtje gehuilt om die speen. Ik wist niet dat dit zo makkelijk was om het af te kunnen leren bij Joy.

We zijn  nu zwanger van ons 2de kindje. En ook deze kleine krijgt gewoon een speentje als hij/zij er behoefte aan heeft. Ik heb ook regelmatig gelezen en gehoord dat het eerste jaar het speentje alleen maar goed kan zijn om wiegendood te verminderen...

Geniet van jullie kiddies, en ga je gevoel achterna.
Succes en sterkte met afbouwen als jullie er aan toe zijn.
Groetjes Jac
 
Daan huilde veel in het begin dus adviseerde ze ons de speen te gebruiken, maar meneer wilde m niet ;-) Behalve toen hij z'n eerste tandjes kreeg wilde hij wel de speen. Kon hij lekker op kauwen, maar toen z'n tand door was wilde hij geen speen meer.

Hij duimt niet (ik heb tot mijn 12e geduimd) dus dat is wel een groot voordeel. Geen beugels omdat z'n tanden helemaal naar voren staan hihi.

Verder maakt het me niet zo veel uit of babies een speen hebben of niet, maar als Daan een spenenkindje was had ik het wel geprobeerd af te bouwen na 1,5 jaar omdat ze dan gaan praten enzo en dan kan een speen dat gedeeltelijk tegenhouden is mij vertelt en kunnen ze gaan slissen.

Een schrale troost: Als ze 18 jaar zijn doen ze het niet meer hoor. ;-)

Groetjes Daphne
 
Wij hebben een dochter van bijna 4 maanden. Ze was 4 weken te vroeg geboren en woog toen maar 4 pond. Ze was dus erg klein maar wij hebben ook altijd gezegd dat er geen speen in huis komt. Dan heb ik liever dat ze even huilen. Is ook niet erg hoor.
Nu huilt ze zich in slaap, ongeveer 10 minuten en verder sabbelt ze nu lekker op haar vingertjes. Wij hebben dus nooit een speen gebruikt omdat ik denk dat het door veel mensen ook als er gemakkelijk wordt gezien. Want dan zijn ze wel stil.
Ik ben blij dat onze dochter geen speen wil en verder heerlijk tevreden is.
Maar het is natuurlijk voor elke baby anders. De een heeft er meer behoefte aan dan de ander.
 
Hallo,

Mijn dochter is 2 weken te laat geboren en had de eerste weken niet echt behoefte aan een speen. Op een gegeven moment viel ze toch rustiger in slaap met een speen.
Ik ben geen voorstandervan een speen, maar zolang ze hem alleen in bed gebruikt vind ik het prima. Haar speen komt het bed niet uit!
Ze zal niet een kind worden die de hele dag onnodig met een speen in haar mond loopt.

Ik ben met deze oplossing tevreden.
Overdag  mist ze haar speen ook niet en alsze gaat slapen spuugt ze de speen uit als ze er zat van is...

Groetjes Saskia
 
Hallo,

Taz heeft een onderwerp aangekaart, en onderhand is haar mannetje al bijna een jaar. Toch voel ik de behoefte nu  nog te reageren op dit onderwerp. Mijn zoontje is nu 4 maanden en ook ik was anti-speen. Hij bleek vanaf het begin een grote zuigbehoefte te hebben en wij hebben daarom toegegeven aan de speen. Mijn mening is onderhand veranderd mede dankzij de wijkverpleegkundige. Wij kunnen zo onze vooroordelen hebben over het gebruik van de speen. Iemand meldde zelfs dat zij het pure gemakzucht van de ouders vindt. Dit vind ik dus zoooo niet waar. Waarom heten baby's ZUIGELINGEN gedurende het eerste jaar???? Juist. En wie zijn wij om met onze vooroordelen onze kinderen niet te voorzien in deze behoefte? Ik moet er inderdaad vaak uit om hem zijn speentje weer te geven. Hij zoekt enorm naar zijn duimpje en het zou ons een hoop rust geven als hij die zelf weet te vinden, maar vooralsnog hou ik het gewoon vol. Ben echt niet voornemens hem tot zijn kweetniethoeveeljaar die speen te geven, maar het eerste jaar is zonder twijfel gewoon een speentjesjaar tot hij er zelf genoeg van heeft.

Groetjes, Linda
 
Terug
Bovenaan