Zwanger en uitgerekend in juni!

Hoi iedereen,

Ik ben 35 als ik ga bevallen, aan beide kanten van onze familie komen er geen afwijkingen voor. We zitten dus niet in een "risico groep".  Met de combinatietest kunen er ook andere afwijkingen zoals o.a. het Patausyndroom en het Edwardssyndroom vastgesteld worden. Kindjes met deze syndromen zijn niet levensvatbaar of overlijden na de geboorte binnen enkele maanden. Dus het is niet alleen voor het vaststellen van het Down syndroom. Dit wisten wij ook allemaal niet.

Het is ook best wel raar, we gingen heel vrolijk en blij de eerste keer naar de vk voor een intake gesprek toen ik 6 wk zwanger was. Vervolgens krijg je erg veel informatie en ging het grotendeels van het gesprek over de combinatietest. Wij dachten hu? Combinatietest waarom? We kregen allerlei folders over de test mee naar huis, moesten we maar goed doorlezen en over nadenken. Dus die avond lagen wij in bed de folders van de combinatietest en allerlei afwijkingen door te lezen. Mijn partner wou dit wel graag laten doen. Ook al gaan we ervanuit dat alles gewoon goed is omdat we niet in een risico groep  zitten. En ach, een extra uitgebreide echo waarop we onze kleine uk nogmaals kunnen bewonderen vinden we natúúrlijk geen straf :) hihi. Daarnaast nog een bloedtestje bij mij. En bij mijn ziektekostenverzekering wordt dit ook nog eens volledig vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Dus wij doen het maar gewoon. Maar inderdaad, het is voor een ieder een persoonlijke keus om het wel of niet te doen, dat benadrukte de vk ook tijdens onze intake gesprek.

Even een vraagje, heb erg veel last van verstopping. Tegenwoordig lukt het me nog maar 1 keer per week. Ik heb juist een spastische darm waardoor ik voor mijn zwangerschap soms wel 2/3 maal daags naar de wc moest. Ik drink genoeg water, eet voldoende fruit/groente en vezels. Zijn er nog meer van jullie die ook last van verstopping hebben? En hebben jullie misschien nog tips?

Liefs Lara

@Daanvld, heb je nog steeds zoveel last van bloedingen? Begrijp dat je daar ongerust op bent. Vervelend dat het niet minder is geworden zeg... Hoop ook voor jou dat alles gewoon nog ok is!

liefs Lara

@Daanvld... hopelijk heb je ook morgen weer een prachtig mooi kloppend hartje in beeld.

Wij gaan geen combinatietest doen. Bij de andere twee heb ik ook geen tests laten doen (al was toen alleen nog maar de vruchtwaterpunctie mogelijk). Waarschijnlijk moeten wij wel met de 20 weken echo een uitgebreide echo. Onze oudste zoon is geboren met een gaatje in zijn hart (wat pas werd ontdekt met vier jaar!?!) vaak controleren ze dan volgende kindjes al beter tijdens de 20w echo. Ik ben benieuwd. Een echo van 1.5 uur is geen straf denk ik maar :) .

Liefs!

ik zit er nu mee dat ik contract heb van 20 uren tot juni 2016 en 19 juni uitgerekend het is een tijdelijk contract dus kan het zijn dat het niet verlengd word. Ook werk ik bij deze thuiszorg heel veel korte ochtend en avondstukjes.

nu kan ik bij een soort van uitzendburo 20 uren in de week of meer gaan werken met hele diensten en dan ben ik ook een paar dagen vrij wat bij mijn andere werk niet zo is. alleen krijg wel 0 uren contract tot nov 2016

mijn vraag is nu als ik ziek raak of werk te zwaar word ivm mijn zwangerschap krijg ik dan hellemaal niks?

Hoi Irma,

Wat een afweging zeg. Het ligt er natuurlijk een beetje aan wat jij het liefste wil. Wil je graag die 20 uur werken of liever meer?

Nu je een 20 uur contract hebt heb je wel recht op uitbetaling van die minimale uren als je ziek wordt. Dat zou je bij een 0 uren contract niet hebben volgens mij.  Of je huidige werkgever je contract niet verlengt is maar de vraag. Ik zou het open aan ze vragen. Het is volgens mij zo dat je je zwangerschapsverlof en bevallingsverlof niet betaald krijgt van je werkgever maar dat is een soort uitkering. Hierdoor is je werkgever niet meer geld kwijt om jou tijdelijk te laten vervangen. Het risico dat een werkgever je daardoor ontslaat is daardoor misschien ook kleiner.

Het voordeel dat je hebt bij je huidige werkgever is dat deze al weet hoe je werkt, ze weten wat ze aan je hebben, en dat zal ook zeker meewegen in het verlengen van je contract. Nogmaals, ik zou het je werkgever op de man af vragen 'ik ben zwanger, en uitgeteld aan het einde van mijn contract, hoe staan jullie hierin? Krijg ik mijn contract verleng of is dit voor jullie een reden om niet te verlengen?'

Hopelijk heb je snel duidelijkheid!

Liefs

@lara het is erger geworden.  Veel erger normaal was inlegkruisje genoeg nu echt maandverband  stolsels en echt helder rood bloedverlies. Lijkt ook echt op ongesteld helaas.

nadeel is bij huidige werkgever dat ik soms 7.45 tot 10.30 werk of 9 tot 10.30 en avond 19-20 uur dus is qua oppas ook bijna niet haalbaar en wat je er aan over houd

wil graag bij hun weg en dat nieuwe maar krijg ik dan wel iets als ik bijv omdat het werk te zwaar word niet meer werken kan volgens mij ben je dan ziek door zwangerschap en krijg je een gemiddelde ofzo

het is nu zo vroeg wil eigenlijk nog niet vertellen maar mis vanavond even naar schoonouders schoonpa heeft er wat meer verstand van

Hoi allemaal,

gefeliciteerd met jullie zwangerschap!

Ik weet sinds 2 weken dat ik zwanger ben van ons derde kindje. We hebben al 2 jongens, een van bijna 4 jaar en een van 19 maanden. Zoals het nu lijkt ben ik uitgerekend op 25 juni 2016.

Ik ben natuurlijk ontzettend blij, maar vind het spannender dan ooit en kan niet wachten tot we de kleine kunnen zien op de echo.

Terug
Bovenaan