35 plus en zwanger van je eerste? Ik wil graag ervaringen uitwisselen ...

Ik ben 41 en ik ben zwanger. Het probleem dat vlinder heeft met oudere zwangeren begrijp ik wel. Gevoed door de media. Toch heb je geen gelijk. Een jonge moeder hoeft geen betere en gezondere moeder te zijn en een oude moeder hoeft geen slechte, energieloze moeder te zijn.
Dat ik zonder hulpmiddelen zwanger ben geworden zegt genoeg. Mijn lichaam vindt mij nog jong genoeg. Ik voel mij ook jong. Goed ik ben wat gerimpelder en wat dikker en wat minder aantrekkelijk om te zien. Ik wordt weer een prima moeder en heb energie en liefde genoeg over voor de kinderen op mijn werk en de kinderen waar ik op pas.
Wat voor andere problemen zouden wij krijgen als mijn kinderen gaan puberen? Onze pubertijd (adolesentie) heeft in ieder geval langer geduurd als van een jonge moeder. Twee ouders met ervaring.
De tijd zal leren. Intussen denk ik aan al die arme ouders die deze stap niet durven nemen en alleen kunnen blijven dromen over hun jongste kindje. Er kan van alles mis gaan tijdens mijn zwangerschap, maar bij wie niet? Ik kan te vroeg overlijden, maar wie niet? Terwijl mensen als vlinder zich druk maken met vooroordelen geniet ik van mijn laatste zwangerschap.

En zo is het maar net Leija ... vooroordelen zullen er altijd blijven maar gelukkig zijn er tegenwoordig zoveel vrouwen die op latere leeftijd kinderen krijgen.

Gefeliciteerd met je zwangerschap ...    

Hoi hoi!

Ik las de reacties hier, en schrok er nogal van. Wat een lef om zo een mening over een ander te geven zonder het verhaal erachter te kennen.
Ik ben zelf ook maar een broekie (21 jaar) en bijna 5 weken zwanger van de eerste, maar ik vind het juist superstoer als je op latere leeftijd nog een kindje krijgt. Hetzij omdat de omstandigheden het eerder niet toelieten, hetzij omdat de natuur niet mee wilde werken.
Ik hoop dat jullie allemaal een goede zwangerschap mogen hebben, en dat jullie een gezond kindje mogen krijgen. En trek je niks aan van negatieve reacties, alles wat een kindje nodig heeft is een warm en liefdevol huis en qua leeftijd maakt het echt niks uit of de mama en papa nou 20, 30, 40 of 50 zijn. Liefde is liefde.

Liefs,
Mitsj

Hallo;

Was een beetje aan het rond kijken op de site en zo kwam ik bij jullie topic uit! Wat een discussie zeg!!!!!!!!!!!! Ik ben zelf 25 jaar en nu meer als een jaar bezig voor ons eerste kindje! Ik denk waar maken jullie je druk om! Of je nu oud of jong bent zelf voel je het beste aan waarneer je toe bent aan kinderen! Voor mij een jaar geleden al en voor anderen over 10 jaar wat maakt het uit! En soms heb je geen keus! Als het kindje maar opgroeit met alle liefde van de wereld maakt het niet uit hoe oud de mama of papa is! Tuurlijk kunnen er risico's aan vast liggen las je wat ouder bent maar er kan altijd wat gebeuren ook als je jong bent! En daar ga je toch niet van uit! Ik zou zeggen laat ieder in zijn waarde en het zwanger worden is niet altijd zo van zelfsprekend! Dus soms heb je gewoon geen keus!!!!!!!!!

Iedereen veel succes met je zwangerschap!!!!!!!!
Liefs Marie

Hai Marie,

Wat een fijne reactie geef je! Het maakt toch inderdaad niets uit, waarom moeten we altijd een oordeel over anderen hebben. Ik denk dat je op alle leeftijden kan genieten van je kinderen en dat je ze altijd wat te bieden hebt, dat is toch gewoon je eigen gevoel, wat je wilt voor je kinderen. Voor alle leeftijden is iets te zeggen, op een gegeven moment ben je er gewoon aan toe of komt het op je pad (of helaas niet).
Ikzelf ben 40 en in verwachting van de derde. Bij de eerste was ik 34, bij de tweede 38. Het feit dat ik in 1 ronde zwanger was van de derde, zegt toch wel wat over dat het blijkbaar voor ons heel natuurlijk is om op onze leeftijd nog een kindje te krijgen. Daarnaast was het mij niet gegeven eerder mijn partner te vinden dan mijn 33ste, (ik was  graag eerder met kinderen begonnen, maar heb veel ellende meegemaakt) en konden wij door lange herstelperiodes niet sneller achter elkaar onze kinderen "plannen".
Ik heb dus ervaren dat je het niet altijd voor het uitkiezen hebt. En ach, ik ken nog wel oudere ouders dan wij. De kinderen daarvan zijn allemaal heel gelukkig hoor en dol op hun ouders.   Natuurlijk voelen we ons wel eens onzeker over onze leeftijd, juist voor de kinderen, maar het is nou eenmaal niet anders. Ze zijn gewoon heel gelukkig bij ons, wij hebben ook nog veel energie, doen leuke dingen met ze, zijn er voor ze en we zien er ook nog jonger uit dan onze leeftijd, zeker niet als een oma, dat vind ik toch wel redelijk beledigend. Ik zie soms vrouwen die vijf tot tien jaar jonger zijn dan ik die er al ouder uitzien, daar kan je soms zelf ook wat aan doen hoor, door te sporten, op je kleding te letten etc. Maar de bottom line blijft dat iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt en dat we ons niet zouden hoeven verdedigen naar elkaar toe, de jonge moeders niet en de oudere moeders niet. Geniet gewoon lekker allemaal maar! En jonge moeders, wees blij dat het jullie al zo jong gegeven is, een kindje, dat is toch helemaal fantastisch, voel je niet aangevallen door wie dan ook!

Waar ik me nog wel een beetje over verbaas is dat iemand het over de risico's voor de baby heeft, dat die groter worden als je veel ouder bent. Mij is alleen concreet het Syndroom van Down bekend. Daarvoor zijn allerlei testen. Verder loop je juist als moeder meer risico (en dus niet de baby) op hoge bloeddruk, eerder moe, etc etc, maar daarvoor zijn allerlei controles en wordt je meestal ook wat extra in de gaten gehouden. Je hebt ook meer kans op een miskraam, maar dat is geen risico voor de baby, dat is omdat als je ouder bent, er gewoon meer kans is dat de baby in aanleg niet goed is  (oudere  eitjes)  en daarom krijg je dan een miskraam. Je hebt dus iets minder kans op een gezonde zwangerschap, maar als de baby gezond is, loopt die volgens mij niet meer risico dan bij een jongere zwangere.
Onlangs las ik zelfs ergens dat oudere moeder soms onnodig bang gemaakt worden door de medische wetenschap. Maar als iemand die extra risico's voor de baby onderbouwd nog weet, dan hoor ik ze nog graag, want ik ken ze niet.

Sirah

ten eerste iedereen van harte met je zwangerschap, of je nu 20 of 40 bent.
ik zelf ben 7 maanden geleden bevallen van een dochter en imo ben ik niet zo oud, 33  toen mijn dochter werd geboren. nu bijna 34. Maar ik heb wel heel wat reactie sgehad, tjee dat werd tijd zeg, of het ging zeker niet vanzelf dat je nu pas een kindje krijgt....

nu val je met 33 nog niet onder de oud en extra controle grens. maar voor je kindje is er alleen een verhoogde kans op down. tov als je zwanger zou zijn geworden op jongere leeftijd. of het voor je eigen lichaam wat uitmaakt.. ik weet dat eigenlijk niet. ikzelf heb last van eclampsie gekregen. en loop nu nog met wat ongemakken. maar wellicht had ik die ook gehad als ik 10 jaar jonger was geweest.

Iedereen veel plezier van je zwangerschap, geniet ervan!!

Hai meiden (zijn we toch allemaal ongeacht welke leeftijd?) ik werd door een bepaalde opmerking naar dit topic getrokken.

Ik heb alles eens even gelezen en ik vind het erg jammer voor jullie dat het allemaal zo uit de hand gelopen is. Tuurlijk, dit forum is openbaar en tuurlijk iedereen mag zijn mening geven. Dat is het leukste, want daaruit ontstaan discussies. Het gaat alleen niet om gelijk krijgen of niet. Maar meer om ervaringen met elkaar uit te wisselen. Hoe gaat het met de een haar zwangerschap en wat doe je tegen bepaalde kwaaltjes.

Ik ben zelf 25 en zwanger van de eerste. Ja mijn moeder was zelf ook 23 toen ze mij kreeg en mijn oms is ook nog erg jong. Een groot voordeel vind ik dit. Zelf heb ik ook nooit goed begrepen waarom vrouwen ERVOOR KIEZEN om na een carriere op late leeftijd een kind te willen. Ik zie het zo: wat is nu belangrijker, die carriere of een prachtig gezinsleven?

Wat ik bij jullie gelukkig begrijp is dat niemand van jullie die keuze heeft gemaakt. Ik vind het zo jammer dat er een aantal meiden zijn die het niet snappen en de "redenen" om 35+ zwanger te raken niet willen geloven.

Mijn beste vriendin wordt 32 volgende maand. Ze heeft (jammer genoeg) gewoon echt nog niet de juiste partner gevonden (of je dat nu gelooft of niet vlinder/corina). Ze wil heel graag moeder worden en ze zou ook een geweldige moeder zijn denk ik, maar ze wil niet alleenstaand moeder zijn. Dus ze kiest er voor om een GEZIN te stichten, niet zozeer om een kind te krijgen (sowieso al een nare woordskeuze). Had ze dan van een van haar ex-en (met wie het om bepaalde reden niet werkte) een kind moeten krijgen...gewoon omdat ze toen nog jong was? nee denk ik niet. Ze zou het graag willen, maar als ze moet kiezen tussen het een en het ander...nee dan legt ze zich erbij neer als ze geen moeder zou worden. HAAR keuze en er is niemand anders die daar wat over te zeggen heeft dan zijzelf.

Zo zie ik dat ook voor jullie hoor. Dus laat jullie niet uit het veld slaan door vrouwen die het niet met jullie reden eens zijn. Soms lopen dingen gewoon zo.

Ik hoop voor jullie dat de rust op dit topic snel terugkeert en dat de moderator er iets aan gaat doen.

Liefs

PS: Sandy (duitsmeisje) hoe is het je? Gaat alles goed met je kleine? Nou ja de kleinste dan? lol

dames dames
ik reageer al lang niet meer, en jullie blijven maar met z'n allen over mij en corina door discuseren, maak jullie toch niet zo druk.
ik heb ook al 100 keer gezegt dat ik het niet tegen de mensen had waarbij het niet anders kon of om een andere reden, maar jullie willen zelf ook wel heel erg graag over mij door discuseren terwijl ik allang niet meer typ en  omdat jullie het je toch wel heeeel erg aantrekken.
ik wens jullie allemaal onlangs alles toch een fijne zwangerschap.

Terug
Bovenaan