3e zs... onverwacht of ongewenst... wat moet ik nou doen?

Hoi mama van twee ( nou weet ik neit meer of ik het goed schrijf hahaha)
Ik zou je willen zeggen, neem je tijd ervoor. Beslkis niet voor je het allebei voor de volle 300% zeker weet. Ik zal je even kort mijn verhaal vertellen.... Ik was mijn vorige zwangerschap in blijde verwachting, bleek dat met de screeningsecho er iets niet goed was met het hartje. We kregen 3 beslissingen die we konden maken, weg laten halen, geboren laten worden, maar niets doen of geboren laten worden en 3 hele zware openhartoperaties uit laten voeren. Ik voelde me alsof ik helemaal alleen over leven en dood moest beslissen. In eerste instantie riep ik, wat heeft het voor zin om het uit te dragen, laat maar weg halen! Maar eer er een paar dagen voorbij waren, was ik er al snel niet meer zo zeker van. Ik heb toen besloten om in ieder geval de zwangerschap uit te dragen en dan wel te zien...
Wat heeft dit met jou te maken zul je misschien denkne, nou ik hoor je praten over een crackertje met leverworst dat je weg hebt gegooid.... Volgens mij ben je er dan al veel meer mee bezig om voor je kleintje in je buik te zorgen. dus misschien toch twijfel? Ik ben wel van mening dat alleen jij kan beslissen wat je moet doen en niemand anders. jij moet beslissen of je kunt leven met de beslissing die je maakt. Dus ook of je je zwangerschap doordraagt ( en als het dan later eens tegenzit dat je dan geen verwijten gaat maken, had ik het maar weggehaald...)
Wij kregen ook van iedereen "goedbedoelde" adviezen... Maar je hebt er weinig aan, want iedereen leeft verder en hoeft nergens aan te denken terwijl jij verder MOET en een beslissing MOET nemen.
Qua praktische dingen, tja hebben wij ook over nagedacht. Want als wij zouden kunnen opereren, dan zouden we een aardige kans hebben op een kind dat gehandicapt was en in rolstoel zat, sondevoeding, ziekenhuis in en  uit, in en uit  en nog veel meer. Wij hebben al voor onszelf besloten (voordat bekend was dat ze neit geopereerd kon worden) om dit het kind niet aan te doen en dus niet te opereren. Want kan ik mijn  ene kind achterstellen omdat er zonodig een ander kind bij moet (gezond of niet)  
Dit klinkt heel cru voor mensen die geen of moeilijk kinderen kunnen krijgen, maar zoals ik al zeg, niemand  kan een beslissing voor je maken of je daarbij helpen, jij moet ermee leven.
En ik denk dat je het ook pas echt begrijpt en een mening ergens over kan hebben als je hetzelf of iets vergelijkbaars hebt meegemaakt.
Zo las ik ook al  in een reactie.... ik was altijd tegen abortus, maar als je er eenmaal voorstaat, dan is het toch even heel wat anders.
Jij en je man moeten gewoon over je gevoelens blijven praten, ook als het zwaar wordt. Dan kom je er wel uit!!!
Veel succes en sterkte! groetjes ieniemienie  

hoi,
Al  een reacties zeg, ik heb ze niet eens allemaal gelezen.
Moeilijk hoor, jouw verhaal. Ik ben niet tegen abortus. Zeker niet in een heel vroeg stadium. Ik ben nuchter genoeg om te beseffen dat een embryootje van 3-6 weken fysiek niet zo veel voorstelt. Echter emotioneel bij de toekomstige ouders is dat natuurlijk iets heel anders. (ik begeef me nu op glad ijs, besef ik wel).
Echter ik heb het idee dat jullie hier gewoon even een paar dagen aan moeten wennen. Voor jou is het duidelijk jij wilt het houden, maar je man begint ook al over foliumzuur enz.
Ik denk inderdaad dat je eens met een nuchter iemand moet gaan praten. Dat huis kan nog wel een paar jaar wachten. De auto zal dringender zijn. Spulletjes kun je hardstikke mooi tweedehands kopen op marktplaats..
Veel belangrijker is echter de medische kant, praat daar over met een arts, want als die aangeeft dat een 3e keizersnede extra risico's met zich meebrengt dan wordt het natuurlijk wel een heel ander verhaal, want je 2 andere kids hebben wel een moeder nodig...
groeten eLKE

ik sluit me bij je aan asja, je kinderen en je man hebben jou ook nodig. Dus laat het ook medisch even goed doorzinken en praten met deskundigen!!!!
groetjes ieniemienie

Hallo lieve mensen,

Wat een reacties weer...

We hebben er gisteren heel even over gepraat  (toen ik vertelde dat ik de dokter had gebeld en had gezegd dat mijn man het niet wil houden en ik wel. Hij schrok weer een beetje toen ik dat zei. "Zo sta je er toch niet al in?" "Jawel".... Stilte. Boodschap kwam wel door.) Vandaag heeft hij een vrijgezellenfeest van een vriend, dus ik zie m morgen weer. Wie weet of we er dan over praten. Geen idee. Hij weet nu in ieder geval dat ik het wil houden. En dan gaan we er maandag over praten met de huisarts.

Er was al eerder iemand die gereageerd had, zij is zwanger van de derde en krijgt een keizersnee, dus het kan wel. Ik weet niet of het een probleem is dat het 2 jaar na de vorige gebeurt. Geen idee. Ik weet wel dat ik 2 jaar geleden niet meteen weer zwanger mocht worden. Ik zal het eens vragen aan de gyn (als ik een afspraak heb geregeld... als mijn man bekomen is van de schrik...) Hoewel, de huisarts zal het ook wel weten denk ik.

Ik zat vandaag bij mn zus en wilde haar zo graag vertellen dat ik zwanger ben... heb het toch maar niet gedaan. Dan confronteer ik mijn man straks met een boze schoonzus die kwaad is om wat hij haar zus allemaal aandoet. Tja, zo gaat dat in mijn familie. Maar het zal niet lang meer duren denk ik..... Bij mijn vorige zwangerschappen wist ook iedereen het erg snel.

Moon78, sterkte meid......... wat erg... Ik wens je erg veel sterkte toe... En het spijt me dat ik dit op het forum heb geschreven, maar ik had echt behoefte aan wat hulp en wilde weten hoe andere vrouwen hierover dachten. Ik durfde niet blij te zijn, maar wordt met de dag blijer wakker. Sterkte, dat meen ik echt.

Danielleierland, thanx, ik zal je binnenkort eens mailen!

Ieniemienie, wat erg wat je meemaakt... Hoe oud is je kindje nu en begrijp ik dat je weer in verwachting bent?

Inge, ik vind het echt heel erg wat jullie doormaken en weet eigenlijk niet goed wat ik moet schrijven. Het spijt me enorm, ik voel me schuldig, maar besef me wel dat elke situatie anders is. Ik besef heel goed dat het een wondertje is wat er in mijn buik zit... Ik wens jou heel veel sterkte toe en zal voor jullie duimen....... Dikke knuffel van mij.

Veel liefs van een moeder van twee

Ik hoop dat jij en je man ook rekening houden met het mensje in wording in jouw buik. Die is namelijk totaal afhankelijk van jou en heeft niks te vertellen! Ik ben het met Moekje eens dat ik het vandaag de dag vrij ongeloofwaardig vindt als ik hoor dat iemand "per ongeluk" zwanger is geworden. Met alle voorbehoedsmiddelen die nu verkrijgbaar zijn, zou je toch een beetje beter moeten weten. Zolang jij nog twijfelt, zou ik even helemaal niks doen! Je moet een beslissing nemen als je er voor de volle 200% achter staat. Dat idee heb ik bij jou helemaal niet. Ik ben, net als anderen die een reactie hebben gegeven, bang dat je ontzettende spijt gaat krijgen. Ik ben zelf nu 14 weken zwanger van ons eerste kindje en we hebben onlangs weer een echo gehad. Wij hebben echt een minimensje gezien met alles erop en eraan. Alleen al het idee dat het in Nederland mogelijk is om zoiets weg te laten halen maakt me gewoonweg misselijk!
Denk er alsjeblieft goed over na!!!

Heel veel sterkte!
Linda

Op dit forum ben ik aanwezig als aanstaande mama en niet als psycholoog, maar als ik de stelligheid zie waarmee sommige mensen hier hun mening proberen op te dringen kan ik het toch niet laten om even te zeggen dat zoiets averechts werkt. moeder van twee heeft het duidelijk moeilijk met de keuze en als ze kiest voor een abortus dan zal dat duidelijk een overwogen keuze zijn, iemand dan vooraf al veroordelen vanwege je eigen weerstand tegen een abortus vind ik niet echt helpend, ieders situatie is anders en een keuze maak je in het licht van een specifieke situatie en niet alleen op basis van rauwe principes..
 moeder van twee veel sterkte bij je keuze!!

Het is misschien niet fijn, Piggig, dat er mensen zijn (waaronder ik) die zo'n uitgesproken mening hebben geuit op dit onderwerp, maar dat is het risico wat ze neemt door haar verhaal op dit forum te plaatsen. Het overgrote deel van de vrouwen die aan dit forum deelnemen zijn namelijk dolblij dat ze (eindelijk) zwanger zijn en ervaren het als een eer dat ze een of meerdere kindjes bij zich dragen. Het idee dat een vrouw overweegt om haar kindje te laten weghalen omdat het niet uitkomt, daar kots ik eerlijk gezegd van en dat mag ze best weten. Ik snap dat dat haar niet verder helpt, maar dat is dan maar even zo!

Ik moet trouwens mijn excuses maken, want ik heb je naam per ongeluk verkeerd geschreven! Ik heb het even laten bezinken en ik wil even kwijt dat ik snap dat het een hele moeilijke beslissing gaat worden, maar ik hoop gewoon dat je naar je hart luistert in plaats van dat je onder druk wordt gezet. Er staat nogal wat op het spel!
Sinds ik zwanger ben kan ik nogal fel uit de hoek komen als ik het ergens niet mee eens ben en dat is natuurlijk ook niet altijd handig! Ik hoop dat het gesprek bij de huisarts je iets wijzer maakt! Ik wens je heel erg veel sterkte toe!

Veel liefs van een af en toe ongenuanceerde Lin76

Terug
Bovenaan