Eerste bezoek gyn

quote: Sylvia77 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('16-03-2008 13:46:12'));

Suusle: Wat goed nieuws dat je dankzij de kuur ongesteld bent geworden ! Wie weet wie weet heb je een eisprong gehad en heeft het klussen geloond......ik ga heel hard voor je duimen !

Nou ik dacht even een eisprong te hebben gevoeld, had al paar dagen last van soort ongi gevoel, maar gister werd dat ineens een stuk erger, dacht echt dat ik ongesteld ging worden joh, dacht ook met plassen bij het afvegen een heel klein veegje lichtroze te zien, dus dacht ja hoor ik word ongesteld, maar verder niets meer en de ongi kramp is ook weer zo goed als weg, maar denk ook niet dat het mijn ei was, want mn temp was niet echt hoger dan normaal........ Maar we hebben wel donderdag en gister voor de zekerheid geklust, je kunt nooit weten, maar als mijn temp niet omhoog gaat, dan ook geen ei toch? Nou ja.... kan toch nog niets anders doen dan afwachten helaas....

Hoe gaat ie nu bij jou?

Heej Russell,

Lees dat je nog niet ongesteld bent geworden van het kuurtje?! Wanneer was de laatste dag?

en wat je zegt over pukkels op de raarste plekken, had ik ook! vervelend he.. heb ik nu nog steeds hoor.. in mn gezicht, maar ook op mn rug bijvoorbeeld! echt heel stom!! maar goed, het zal wel horen bij de hormonen.. succes ermee en ik lees het wel..

Groetjes!

Hallo allemaal,

Mijn man en ik hebben komende vrijdag voor 't eerst een afspraak met de huisarts omdat het ons totnutoe niet gelukt is zwanger te raken. Ik dacht dat iemand bij dit topic misschien het antwoord weet op mijn vragen?:

Wat gaat de huisarts doen? stuurtie ons alleen door naar de gyn of doet hij zelf ook onderzoekjes?
Mijn cyclus is zeer regelmatig (al 8 rondes met ovutesten en temperaturen gewerkt), maar mijn man is 55+, dus eigenlijk verwachten we dat het probleem bij hem ligt.
Zou er iets gedaan kunnen worden om het zwanger worden een handje te helpen als het komt doordat de zaadjes van mijn man niet meer zo tiptop zijn als 30 jaar geleden??

Wat doet de gyn eigenlijk bij een eerste bezoek? Hoe lang duurt het voordat je de uitslag krijgt van de eventuele onderzoeken??

O, ik stel wel erg veel vragen geloof ik, weten jullie het antwoord?

Groetjes
wietske

Hoi Wietske,

Allereerst welkom op dit forum/deze topic.
Zelf zit ik al een tijdje in de medische molen dus ik je wel wat antwoorden geven al verschilt wel de aanpak nog al eens van arts tot arts....
Als je voor het eerst naar de huisarts gaat zal deze een aantal vragen stellen:
Heb je ovulatietesten gebruikt, heb je getemperatuurd, hoe lang zijn jullie bezig, heb jij of je man vroeger een operatie gehad, zijn er problemen bij het vrijen, heeft je man al kinderen uit een vorige relatie ( mogelijk zal ze vragen als het antwoord ja is  of deze zwangerschappen snel tot stand zijn gekomen ) hoe is je cyclus. Vervolgens zal de arts een aantal testen doen: allereerst bloedonderzoek van jou: schildklier en glamydia en spermaonderzoek van je man.
Een dikke week later hebben jullie hiervan de uitslag. Ook al zou alles goed zijn maar als jullie al lange tijd aan het proberen zijn dan zal de arts je wel doorsturen naar een fertiliteitsarts.
Na een week kregen we te horen dat het sperma te weinig en te langzaam was en dat ik een verhoogde glamydia waarde had. We hebben meteen de ferlititeitsarts gebeld en konden al heel snel terecht. Ondertussen had de huisarts nog een tweede spermaonderzoek laten doen en een extra uitstrijkje gemaakt bij mij ( nakijkende of ik een actieve glamydia had en aanwezigheid van bacterien ): dan hoeft de gyn. dit niet te doen en dat scheelt tijd !!!

Deze stelde nog meer vragen over doorgemaakte ziektes, erfelijkheden, bloedruk, vrijfrequentie etc.
Vervolgens deed ze een inwendige echo om te kijken hoe het er van binnen uit zag. Alles was prima in orde.....alleen het sperma dat was de tweede keer slechter als de eerste keer.

De volgende stap was dat een maand lang mijn cyclus werd gevolg: dit gebeurt middels bloedprikken op bepaalde dagen in je cyclus. Hieraan kunnen ze dan zien of de hormoonhuishouding goed werkt en of er inderdaad een eisprong is geweest.
Bij mij was alles goed. Ik geef je hierbij als tip mee: deze stap beginnen ze in een nieuwe cyclus. Echter zat ik al op dag 5 toen ik deze afspraak had en dus baalde ik dat ik weer zo lang moest wachten om verder te kunnen. Maar de arts stelde voor gewoon meteen te beginnen. Dag 1-5 gegevens namen ze dan wel in de volgende cyclus en met wat knippen en plakken hadden ze toch een cyclus.

Omdat ik vroeger een blindedarm operatie heb gehad en de glamydiawaarde wilde de arts graag een kijkoperatie doen om te zien of ook echt wel alles oke is. Een positieve bloed-eisprongwaarde wil nog niet zeggen dat het eitje door de eileiders kan: als je een verkleving hebt kan dit namelijk niet. Het eitje springt wel maar komt niet in de baarmoeder terecht en dus ook niet bevrucht worden.
Dit kunnen ze ook onderzoeken middels HSG: dan spuiten ze een blauwevloeistof in via je vagina en maken ze rontgenfoto's.
Maar gezien mijn verleden moest ik een kijkoperatie ondergaan: dit is precies 2 weken geleden en alles was prima.

Vorige week kregen we te horen dat we in aanmerking kunnen komen voor IUI ( kunstmatige inseminatie ). Hiervoor moet wel eerst het sperma van de man worden opegwerkt door het lab; dit is gebeurt in de tijd dat mijn cyclus een maand lang werd gevold. Gelukkig was de uitslag na opwerking goed: er zijn genoeg zaadjes om mee aan de slag te kunnen.
IUI doen ze 6 keer en daarna wordt overgestapt op IVF.

Hoe en wat met IUI zal ik je nog even besparen daar je eerst alle onderzoeken zult moeten doorlopen. Mochten jullie voor IUI on aanmerking komen dan beantwoord ik graag je eventuele vragen over IUI.

Dit zijn zo'n beetje mijn antwoorden. Maar er zijn vast en zeker nog meer onderzoeken. Omdat bij mij alles oke is heb ik geen verdere onderzoeken gehad.....misschien dat andere meiden je hier daarmee beter kunnen verder helpen.

Ik geeft je alleen een advies: laat je niet afschepen met iedere maand een onderzoekje: veel onderzoeken kunnen in een cyclus worden gedaan. Dan gaat het veel sneller allemaal. Bij ons heeft alles 3 maanden geduurt. En over 2 weken is onze eerste IUI. Dus 3,5 maand na het bezoek aan de huisarts is de eerste IUI.
Als je er voor staat en mega lange tijd maar achteraf is het super snel gegaan allemaal: wel dankzij onze huisarts die al veel vooronderzoek heeft gedaan en de ziekenhuisarts die er geen gras over laat groeien.

Tip van onze huisarts: denk bij ieder onderzoek goed na of je die stap wel wilt zetten; artsen draven vaak door omdat ze gewend zijn onderzoek na onderzoek te doen en staan niet altijd stil bij de wensen van de patient.

Nou, ik hoop je een beetje te hebben geholpen.....als er nog vragen zijn....schroom niet.....

In ieder geval heel erg veel succes en sterkte !!

Groetjes, Silvia

O ja, ik adviseer je het boek: Zwanger worden van Mariel Croon: daar staat echt heel erg veel in beschreven en het is heel makkelijk te lezen.

Hoi meiden,

Diaan: Ik heb vrijdag de laatste tablet gehad meer tot nu toe nog niks. Ik voel af en toe wel wat krampen en idd die pukkels ben ook erg moe. Maar goed we wachten nog ff af.

Belinda: Ja 6 kilo is idd ook wel al heel wat maar er ben nu zo gemotiveerd dat het een beetje tegenvalt dat ik nu blijf steken. Maar misschien komt dat ook wel door de kuur provera hou nl erg veel vocht vast.

Silvia: Ik heb eigenlijk geen idee. Ik was nog ongie toen ik met de kuur begon dus denk haast niet dat dat kan. Maar we wachten het af.

Groetjes Russell

Hey Russell, wanneer moet je ongesteld worden ? Toch wel spannend hoor.....

Hoe gaat het met de rest van de dames ?

Morgen heb ik de prikles....brrrr......
Gek idee dat ik over 2 weken al de eerste IUI achter de rug heb en over een maand weten we of deze wel of niet id gelukt.
Ik lees veel dat de slagingskansen klein zijn maar gelukkig heb ik ook gelezen dat nu pas twee dames zwanger zijn geworden middels de IUI en ook nog wel de eerste keer.......er is hoop !  

Groetjes, Silvia

Hoi Silvia,

Ik ben vrijdag gestopt met de kuur en dan moet je binnen drie a zeven dagen ongie worden. Ben het nu nog niet. Heb wel heel erge hoofdpijn dus hoop dat dit een voor teken is. Zoniet dan ga ik het weekend testen want je weet maar nooit natuurlijk.

Ik wou je ook nog even heel erg veel succes wensen morgen met je eerste prikles.

Groetjes Russell

Terug
Bovenaan