Gonal F + Ovitrelle

@Evol: veel succes met de laatste ronde Letrozol gewenst!
--
Ik heb sinds gisteravond laat ineens helder bloedverlies en vanochtend nog steeds. Dus het zal de menstruatie zijn die is aangebroken helaas. Wel vroeg op dag 11 na Ovitrelle (dag 9 of 10 na eisprong..) en afgelopen vrijdag nog een goede progesteronwaarde. Net ziekenhuis (assistent) aan de telefoon gehad en die zegt dat ik morgen alweer kan beginnen met de Gonal injecties, deze ronde met 50 starten ipv 75. Ik kijk nog even aan of de menstruatie vandaag en morgen echt helemaal doorzet en dan maar op naar ronde 2. Dan vraag ik bij de eerste echo de arts nog even naar de korte duur van de luteale fase en hoe dit zo kan als de progesteronwaarde vrijdag nog zo goed was.

@Ntje, thanks! 

Gek, zou het voor jou geen innestelingsbloeding kunnen zijn? Of is het daar te veel voor? Vind wel vroeg 9a10 dagen na eisprong al menstruatie. Het kan natuurlijk, maar het kan ook iets anders zijn misschien? 

Ik vind het ook gek hoor, zo vroeg. Zeker na die hoge progesteronwaarde vrijdag.. Ik heb geen ervaring met innestelingsbloedingen, maar heb even Gegoogled. Ik denk dat het daarvoor te veel is. Echt heel vloeibaar helderood bloed, meer dan een paar druppels in totaal. Dus ik denk een mislukte ronde, jammer. Het bloedverlies hou ik vandaag en morgen nog even in de gaten en zo nodig doe ik morgen nog een zwangerschapstestje voordat ik weer begin met Gonal-F. 

@Ntje, dat is balen! Is je menstruatie inmiddels doorgezet? Een innestelingsbloeding is nooit doorvloeiend (sorry voor de grafische beschrijving), misschien heb je daar wat aan? Succes met de volgende ronde. 
@Evol, hoe ging je gesprek met je arts?
Ik heb vandaag een echo consult gehad, 1 follikel dominant en al flinke BMS, aanstaande maandag een nieuwe echo. Ook gelijk de verkorte luteale fase besproken, van mij was 11 dagen en dat was volgens de gynaecoloog de ondergrens van wat normaal was en dat het vaak genoeg voorkomt tijdens behandelingen met Gonal F injecties en Ovitrelle. Dus voor mij vooralsnog geen progesteroncapsules, dat verstrekken ze pas wanneer de luteale fase 10 dagen of minder is. 

@Ntje hoe is het nu bij jou?

@Billie mooi dat er een follikel zit en je BMS goed is. En dat ze wel vaker een luteale fase zien die wat korter is, zoals ik het lees hoeft dit dan geen probleem te zijn.

Ik heb vandaag de arts gesproken. Ze willen maandag met een foam echo kijken of mijn eileiders wel goed doorlopen (ik heb een chronische darmziekte en ze wil zeker weten dat dat niet ervoor heeft gezorgd dat er iets is aangetast). Ik verwacht dat de uitslag hiervan gewoon goed is eigenlijk.

Ik zit nu al op dag 6 met de letrozol en moet dit ook afmaken, ik mag maand Ovitrelle zetten als er een follikel gegroeid is om zo ook zeker weten een eisprong te hebben. Op zich denk ik dat ik wel een eisprong heb als er een follikel zit alleen met de letrozol groeide er steeds geen follikel.
Na deze ronde letrozol ga ik dan over op injecties zetten, ik heb niet gevraagd wat. Volgens mij begin ik dan met 50 had ze het over ik denk dan ook Gonal-F want iets anders heb ik nog niet over gehoord. Dus dit is mijn laatste ronde letrozol. Ik hoop dat er deze laatste ronde nog wel een follikel gaat groeien zodat het niet voor niets is deze laatste ronde….
Maandag dus die foam echo en dan kunnen we gelijk de follikels zien ik zit dan op dag 10 dus ik verwacht dat ik later die week nog wel een keer terug moet komen omdat ik niet denk dat op dag 10 al veel te zien is qua follikel groei…

Ik vroeg wat dan de vervolg procedure is zegmaar en ze zei dat je ongeveer 12 keer een goede eisprong gehad moet hebben en het niet gelukt is voor er verder naar iets anders wordt gekeken. Maar wel goed in de gaten houden of er echt een eisprong is, ik tel de laatste maanden ook mee dus ik denk dit ook zo'n 6 maanden proberen, wat is daar met jullie over afgesproken?

Verder maakte ik me wel zorgen over mijn dunnen baarmoeder slijmvlies, deze was elke keer niet echt dikker dan 4mm ook niet een paar dagen voor eisprong. Ze gaf aan dat deze injecties er ook voor zorgen dat je BMS dikker wordt, dat hoop ik dan maar. Dit kunnen we dan ook goed zien op de echo's gelukkig.
Hoe vaak moeten jullie een echo met Gonal F, op welke dagen van je cyclus ongeveer?

@Billie-Roos: oh fijn en spannend 1 dominante follikel! Dat klinkt al goed. Opgelucht dat 11 nog "normaal" is? En wordt dat berekend vanaf moment van de eisprong? En hoe bepaal je die precies na Ovitrelle? 2 dagen later?
@Evol: fijn dat er een wat uitgebreider plan van aanpak ligt nu wel - denk ik? Ik denk dat je met de injecties - mocht deze laatste ronde niet lukken - wel verschil zal merken in groeien van follikels. Zeker ook omdat tussendoor de dosis opgehoogd kan worden.  Ik heb afgelopen Gonal ronde 2x een echo gehad. 1e na een week, toen was er niet heel veel te zien (ca. 6mm follikels) dat was op een maandag, toen die vrijdag voor 2e echo geweest. En toen waren er dus 3 (2x 16mm en 1x 17mm) en kon ik die vrijdag Ovitrelle zetten. Dus best een 'snelle' ronde en maar 2 echo's. Maar de volgende ronde moet ik lager beginnen, dus wellicht dan een tragere groei-ronde en meer echo's nodig.
Bij mij is de bloeding niet meer geworden, maar gelijk gebleven. Dat zal dan wel "gewone" ongesteldheid zijn. 
Merk toch dat ik wel wat moeite heb met begrijpen waarom het dan niet is gelukt. Er zijn waarschijnlijk zelfs meerdere eitjes gesprongen, goede progesteronwaarde, zaad dat van goede kwaliteit is en meerdere dagen rondom de eisprong gezellig gemaakt. Maargoed, ik weet natuurlijk ook dat het geen exacte wetenschap is.. 
Op naar de volgende ronde. Vanavond weer de eerste Gonal injectie op 50. 

@Evol: lastige positie zo met die letrozol die niet werkt of misschien wel, lastig. De behandeling duurt bij mij max 6 maanden, daarna evaluatiegesprek en IUI. Ik had in 1e ronde met Gonal F (dus een maand geleden) 3 echo's, ik had 21 dagen Gonal F gebruikt. Ik heb altijd een echo op CD10 en daarna afhankelijk van follikelvorming. Gonal F 50-75ie is de standaarddosering aan het begin. Omdat ik na mijn bevalling wel steeds spontane eisprongen had met steeds 2 follikels die wel heel onregelmatig waren, besloot mijn arts 50ie te doen, maar dat werd al gauw 87,5. En over je BMS, de Gonal F helpt wel met het laten groeien. Succes met de foam echo.
@Ntje: Opgelucht? Niet echt. De gynaecoloog telde van de dag na de eisprong. Hij probeerde me wel echt te verzekeren dat 11 dagen echt genoeg is voor een innesteling en heeft daarbij iets voorgelezen uit een medisch studieboek voor artsen. We'll see...
Ik vind het heel vervelend voor je dat ondanks de meerdere follikels het toch niet is gelukt. Het geeft zoveel hoop, maar zo rot als het niet lukt. De kans op een zwangerschap is slechts 10%-15% of minder bij PCOS. In het meest optimale geval, statistisch gezien dus 1 keer per 6 tot 10 maanden kans op zwangerschap. En leeftijd speelt ook een hele grote rol. Bij 35 jaar of ouder is het nog maar 5%... En dan nog de leefomstandigheden en leefwijze... Ook speelt de kwaliteit van het cervixslijm mee, maar ik weet niet hoe dat getest kan worden. Wanneer heb je weer een echo? Succes in ieder geval met de volgende ronde.

@Billie-Roos: hm ja lastig soms he om vertrouwen te hebben, maar hij/zij zal het moeten weten denk ik maar.. Spannend weer een echo op maandag, hopelijk mooie groei en snel Ovitrelle, jij ook heel veel succes.
Wat betreft die kansen in percentages op zwangerschap, die ken ik ook inderdaad. Wel vraag ik me af of die percentages niet een stuk hoger uitvallen als je in een traject als het onze zit. Waar ze bepaalde 'moeilijkheden' kunnen reguleren (bv. bloedprikken en checken dat er echt een eisprong was, check van de kwaliteit van het zaad, juiste timing van gemeenschap) omdat dit ook dingen zijn die bij een "normaal" stel 'mis' zouden kunnen gaan. Ik dacht altijd dat deze aspecten ingecalculeerd zitten in de 15%, maar weet het niet zeker.
Ik zou ook niet weten hoe je de kwaliteit van cervixslijm zou kunnen testen en of dit weleens gebeurt. En soms is er ook geen biologische match geloof ik tussen de man/vrouw waardoor het ook weer wat moeilijker zou kunnen gaan.

Terug
Bovenaan