HEBBEN DE MEIDEN AL OORBELLEN

ha miep,

maar als je dochter dan gewoon weer wat langer wacht, tot ze ongeveer 12 is, zal ze het waarschijnlijk wel weer durven. misschien nog een betere leeftijd.

groetjes,
daphne

Ik laat me toch maar uit de tent lokken voor nog een reactie...

Pijn.

Het maken van gaatjes doet vast een beetje pijn bij een kleine. Ik heb zelf ooit een gaatje laten schieten en vond de pijn nauwlijks merkbaar. Mijn vergelijking naar andere culturen heb ik niet gemaakt om uit het oogpunt van pijn niet te overwegen tot gaatjes bij een baby (of zelfs jong kind).

Vrijheid van keuze.

Het zal wederom beschouwd worden tot een vreemde vergelijking, maar stel dat onze regering zou stellen dat iedereen een neusbel moet, want dat is toch eigenlijk wel leuk. Zou je dan niet tegen het plafond schieten met de tekst:  dat bepaal ik toch zeker  ZELF wel!
Als het antwoord ja is, Waarom zou je dan als ouders (de  regering thuis) een soortgelijke keuze maken?

Maar ze is al 2 en wil het zelf.

Eh..pardon? Al is ze 8 en zegt ik wil mijn kleine teen verwijderd hebben. Zolang een kind niet de gevolgen kan overzien van een keuze en de gevolgen zijn onomkeerbaar, dan denk dat je als ouder alleen ja zegt omdat je het ZELF wilt.

Sorry.

Ik begrijp dat een mening scherp zetten als gevolg heeft dat iemand zich aangevallen voelt. Ik doel er niet op, iemand te kwetsen.

hoi mangano,
je hebt deels wel gelijk vind ik. en ik zal mijn dochter ook voorlopig jaren geen gaatjes geven, maar als een kind van twee het nou heel graag wil, ook al kan het de gevolgen niet overzien: gaatjes waar je oorbellen in kan doen, en als je ze niet in doet zie je ze niet of nauwelijks. die gevolgen vallen wel mee en zijn niet te vergelijken met een afgezette teen.
en het is nou eenmaal niet raar in onze cultuur als je gaatjes hebt.
groetjes,
daphne

Hallo Skipke.
Mee eens met wat je zegt. Het past in onze wetgeving, in onze cultuuur en de kans dat onze jonge dame op latere leeftijd zegt dat ze die gaatjes niet meer wil is erg klein.

De moeilijkheid bij principe kwesties (want dat is dit eigenlijk toch wel) is het trekken van een grens. Extreme voorbeelden als klein teentje er af en besnijdenis zijn voor de meeste mensen over de grens. Daarom kies ik die voorbeelden ook.

Ik begrijp ook best dat grenzen verschuiven en zeker als mijn prinses er zelf om zou vragen. Maar ja, dat heeft ze gelukkig nog niet (dik 4 maand dus dat duurt ook nog wel)

@supermerel

voor een deel ben ik het met je eens maar aan de andere kant zoals jannetje zegt een forum is er juist ook om discussies te voeren. Zo zie juist verschillende kanten van een onderwerp. Voor mij persoonlijk vind ik dit thema te belangrijk om geen mening te geven omdat ik het ethisch niet verantwoord vind. Het is echt niet mijn bedoeling om mensen aan te vallen maar omdat ik het een belangrijk onderwerp vind wil ik alleen maar mensen aansporen er nog eens over na te laten denken. Ik wil alleen maar opkomen voor de belangen van het kind. wat je zegt over als je je haren hebt geverfd zou ik zeker niet zeggen goh wat is je haar mislukt.

quote: skipke reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('29-08-2007 09:04:30'));

ha miep,

maar als je dochter dan gewoon weer wat langer wacht, tot ze ongeveer 12 is, zal ze het waarschijnlijk wel weer durven. misschien nog een betere leeftijd.

groetjes,
daphne

Hahahaha nou ik denk dat ze het nooit zal laten doen. Maar mij maakt het niet uithetis hara keuze.

quote: Mangano reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('29-08-2007 09:17:53'));

Ik laat me toch maar uit de tent lokken voor nog een reactie...

Pijn.

Het maken van gaatjes doet vast een beetje pijn bij een kleine. Ik heb zelf ooit een gaatje laten schieten en vond de pijn nauwlijks merkbaar. Mijn vergelijking naar andere culturen heb ik niet gemaakt om uit het oogpunt van pijn niet te overwegen tot gaatjes bij een baby (of zelfs jong kind).

Vrijheid van keuze.

Het zal wederom beschouwd worden tot een vreemde vergelijking, maar stel dat onze regering zou stellen dat iedereen een neusbel moet, want dat is toch eigenlijk wel leuk. Zou je dan niet tegen het plafond schieten met de tekst:  dat bepaal ik toch zeker  ZELF wel!
Als het antwoord ja is, Waarom zou je dan als ouders (de  regering thuis) een soortgelijke keuze maken?

Maar ze is al 2 en wil het zelf.

Eh..pardon? Al is ze 8 en zegt ik wil mijn kleine teen verwijderd hebben. Zolang een kind niet de gevolgen kan overzien van een keuze en de gevolgen zijn onomkeerbaar, dan denk dat je als ouder alleen ja zegt omdat je het ZELF wilt.

Sorry.

Ik begrijp dat een mening scherp zetten als gevolg heeft dat iemand zich aangevallen voelt. Ik doel er niet op, iemand te kwetsen.

Ik snap je wel hoor, maar beïnvloeden wij onze kinderen niet op alle fronten omdat we het zelf leuk vinden. zo heb ik mijn kinderen op de wereld gezet omdat ik het leuk vond. Ik wilde graag kinderen.

Inderdaad een kind van twee kan de gevolgen van dingen niet overzien. Maar wat valt er te overzien. Over welke gevolgen heb je het dan? Twee gaatjes in ieder oor één. Iets wat niet te zien is als er geen oorbellen gedragen worden. Ik overzie de gevolgen en zie het dus als iets onschuldigs.
En waarschijnlijk zie ik dat zo omdat ik mijn oma nog dankbaar ben dat ze mij op jonge leeftijd gaatjes heeft laten zetten. Ik weet er niets meer van, maar ik draag nu wel nog steeds, 35 jaar later, met veel plezier oorbellen.

Gaatjes laten zetten bij een jong kind is pas een drama als je er zelf een drama van maakt.

Miep

Blijft een moeilijke discussie hè. Ik ben het met de dames eens dat het een nette discussie is, moet kunnen! Kan ook leerzaam zijn.

Ik denk dat wat de meesten tegen de borst stuit is: dat de ouders die op zo'n jonge leeftijd gaatjes in de oortjes van hun baby's laten schieten dit doen voor hun plezier (het staat zo beeldig...). Ter vergoeilijking zeggen ze dan vaak: "ach, later vinden ze het vast ook leuk".
Ik denk daarom dat het altijd beter is om te wachten tot het kind er zelf mee komt. En ook al is het kind 2 of 3 en kan het de gevolgen niet overzien, ze weten wel dat ze gaan voor het eindresultaat (oorbellen).

OFF-TOPIC: Sowieso valt me op dat er veel met het uiterlijk van baby's wordt gedaan. Hoe vaak ik niet om me heen zie dat er in die piepkleine haarsprietjes al haarspelden worden gehangen en allerlei oncomfortabele kledingstukken die stoer of lief moeten staan. Toen ik Nienke een 'jongens T-shirt' aantrok, was het commentaar niet van de lucht, want nu zie je niet meer dat het een meisje is (alsof dat ervan af moet stralen).

Een positief iets over gaatjes in oren en roze haarspelden: als het daarbij blijft dan doen we het gelukkig beter dan in andere (soms primitieve) culturen waar ze voeten inbinden, ringen om de nekjes leggen, besnijden, schotels in lippen  enz.enz.

Terug
Bovenaan