Jonge moeder?

gefeliciteerd met je zwangerschap ofuh was het een ongelukje..............
iets wat ik regelmatig te horen kreeg bij mijn eerste zwangerschap.

ik ben in juni 25 geworden  en  we hebben  al twee kinderen.
al? nou ik vind me zelf niet  TE jong maar gewoon lekker jong moeder en we hebben er alle twee destijts voor gekozen en genieten met volleteugen van onze twee banjers.
ik ben een klein wijfie en ze schatten me daar door nog jonger en dan zeggen ze wel eens achter mijn rug om kijk dat nou lopen een kind met kinderen.

en ik denk dat als je jong moeder bent er meer van kan genieten als je ouder bent na mijn idee maak je je minder zorgen en rol je er zo in als je ouder bent heb je meer levenservaring en maak je je meer zorgen.
ik zie alleen maar voordelen aan jong moeder zijn en zeker als je er nog eens zelf voor gekozen hebt!

geniet van je zwangerschap en laat ze maar lekker lullen jij weet hoe het zit.

groetjes monique

Ook ik was jong moeder, 23 toen ik mijn dochter kreeg, nu ben ik 27 als in december nummer 2 komt.
Ik was al voorbereid op negatieve opmerkingen, ben altijd al het zwarte schaap geweest. Ik heb daarom toen ook bewust al aan familie en goede vrienden verteld dat ik zwanger wilde worden. Zeker ook voor mijn ouders, zodat ze zouden weten dat het echt een keus was waar we goed over nagedacht hadden. En ook dat we het kiezen voor een kind belangrijker vinden dan trouwen. Klinkt voor sommigen nogal logisch, maar mijn ouders zijn streng christelijk. Maar ik denk dat mede door de voorbereiding mijn ouders het beter hebben kunnen accepteren. Nu bij deze 2e zwangerschap heb ik niet van te voren gezegd dat we een 2e wilden, gelukkig maar, want nu heeft het 1 1/2 jaar geduurd. En als je al hebt gezegd dat je zwanger wil worden, krijg je dagelijks te horen: 'en, is het al gelukt???'

Maar inderdaad, die opmerkingen af en toe.... Van keukenverkoper tot de arts van het consultatiebureau. En vooral bij die laatste kan ik me zo irriteren, ze geeft continue ongevraagd advies over hoe ik mijn kind moet opvoeden. Misschien wordt het toch eens tijd dat ik haar ga vertellen dat ik pedagoog ben en al 10 jaar werkervaring op dit gebied heb en als er iemand is die een ander de les kan lezen, ben ik het wel, want daar heb ik als docent voor gestudeerd!

Nee hoor er zijn meer bewust jonge moeders hier. Ik was 24 toen mijn zoon geboren werd en nu 27 en afgelopen 6 aug bevallen van een meisje.   Na mijn studie SPH ben ik bewust gestopt met de pil. Heel bewust om jong moeder te zijn. Het is dat ik het hebben van een goede opleiding ook belangrijk vind anders was ik misschien wel eerder moeder geworden.  Je lichaam heeft de beste en de meeste eitjes als je jong bent....en ach als het om cariere gaat......werken kun je heel je leven nog. Ik ben zoals je misschien wel begreep naast jong mama ook nog een thuisblijfmama. Die combi is voor sommige echt een reden om je met de nek aan te kijken.
Succes meid.......laat je niet gek maken.
Groetjes Lillian

hai,

ik was net 5 dagen 20 toen ik mijn eerste zoontje kreeg.
nu ben ik 22 en ik ben zwanger van mn tweede.
ik voelde dat ik er klaar voor was,
en ik vind dat ik de juiste beslissingen heb gemaakt!!
als het goed voeld voeld het goed,
jij moet voor je kind of kinderen zorgen!
ik vind het heerlijk om een jonge moeder tezijn,
voor mij was het de beste keuze die ik in mijn leven heb gemaakt!!

Iedereen is zo jong of oud zoals je jezelf voelt!
Mijn buurvrouw was 30 toen de eerste kwam, is nu 42 en zoonlief begint lekker te puberen! Dat vind ze nu dus echt niet tof, ze raadde me aan eerder te beginnen omdat ze zich nu al best oud voelt en ze vaak geen puf meer heeft voor die moeilijke zoon.
En dan hebben ze er nog twee....

Ik was ook zwanger, het eindigde helaas in een missed abortion, maar kreeg toen steeds te horen: ach, je bent nog jong dus tijd genoeg..... gggrrrrr..... ik ben 23 en we hebben er bewust voor gekozen, net of het dan niet erg is dat het misgaat!?

Gr. Roos

Mensen hebben altijd een mening. Of je nu moeder wordt op je 20e, op je 25e, op je 30e of op je 35e. Er is altijd wel iemand die er iets van zegt. Mensen begrijpen niet dat ze daarmee iemand erg kunnen kwetsen. Wij hebben er voor gekozen om "laat" aan kinderen te beginnen. Eerder waren we er nog niet aan toe en wilde eerst andere dingen doen (huis kopen, eigen bedrijf beginnen etc.). Jarenlang hebben mensen aan ons kop gezeurd van: "willen jullie geen kinderen?". Wij hebben altijd gezegd dat we ze wel willen, maar nog niet. Op ons 33e waren we er aan toe en raakte is vrij snel zwanger. Hoe vaak we toen niet te horen hebben gekregen van: "we hadden het nooit meer verwacht bij jullie" of we weten zeker dat jullie al jaren bezig waren, maar dat het niet lukte. Ben je via hormoonbehandelingen zwanger geraakt? Je kunt het nu wel zeggen?" Mensen weten echt niet waar ze het over hebben en hoe ze iemand kunnen met hun opmerkingen kunnen kwetsen. Als je nog jong bent en je kiest bewust voor een kind, dan krijgt dat kindje een goede basis. De leeftijd van de ouders maakt dan helemala niet uit.  Het is meer dan gewenst en dat is het allerbelangrijkste. HOeveel mensen hebben kinderen die niet gewenst zijn? Die kinderen hebben helemaal geen leuke thuisbasis daardoor. Ons kindje is heel gewenst en bewust voor gekozen. En leeftijd maakt dan helemaal niet uit (of je nu 20 bent of 34 jaar).  Alleen de ouders zelf kunnen bepalen of ze toe zijn aan kinderen  en niet de omgeving bepaalt dat! Mensen vinden het altijd heerlijk om een mening te hebben en sommige daarvan kunnen het ook zo lekker kwetsend uiten.

Hoi,

hier nog een jonge moeder. Ik ben 21 en zwanger van de 2e.
De eerste was niet gepland, ik was 19 en mijn man 20, maar wel heel erg welkom.

Ik kan het toch niet laten even te reageren op summy26, die zegt dat als het niet gepland was, ze het anders wel weg had laten halen. Misschien vinden jullie het ouderwets, maar ik vind niet dat je die keus hebt, natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dan heb ik het bv over een verkrachting. Als je oud genoeg bent om bewust 'het' te doen, moet je ook je verantwoordelijkheden nemen, vind ik! Wie heeft het recht om jong leven te stoppen? Maar dat is mijn mening!

Ik denk dat de meningen ook heel erg verdeeld zijn over of je je jeugd ' vergooit' als je jong moeder bent. Ik vind dat nogal hard, want ik geniet van mijn zoontje, maar dat betekent niet dat wij nooit uitgaan!

Groetjes Gieneke

Hé,

Het is juist hartstikke leuk om een jonge moeder te zijn, wij hebben hier ook bewust voor gekozen. Ik ben 23 en mijn vriend is 24. Wanneer ons kindje geboren wordt, 17 april dan zijn wij 24 en 25 jaar.

Toevallig is het vandaag in het nieuws dat de vrouw  steeds ouder wordt voor ze kinderen krijgt.  Ook worden er steeds minder  kinderen geboren. Vorig jaar zijn er 19.000 (en nog wat) kinderen geboren, 5 jaar daarvoor waren dat 20.000 meer!

Ik verwacht inderdaad ook wel reacties van omgeving wanneer we vertellen dat ik zwanger ben, vooral of het een ongelukje was of niet!
Het gaat erom dat wij gelukkig zijn met onze zwangerschappen / kinderen hoe jong je ook bent, want dat is waar het omgaat! Ons leven is straks cempleet met onze kleine uk!

Geniet lekker van jullie zwangerschappen.

AV

Terug
Bovenaan