Ik wist vantevoren al dat ik in het ziekenhuis zou bevallen, aangezien ik tijdens mijn zwangerschap onder controle was van een gynaecoloog ivm een te hoge bloeddruk en extreem overgewicht. Beide risicofactoren hebben gelukkig niet voor problemen gezorgd. Op donderdagnacht, 4 dagen voor de uitgerekende datum, braken mijn vliezen. Ik ben toen direct naar het ziekenhuis gegaan voor een CTG. Alles was goed, er was alleen nog geen enkele weeënacticiteit te bespeuren, dus ik mocht weer naar huis. Vrijdagmiddag weer terug naar het ziekenhuis, alles was nog goed, maar nog steeds geen weeën. Weer naar huis met de afspraak dat ik zaterdagochtend zou worden ingeleid, als de weeën dan nog steeds niet spontaan waren begonnen. En zo geschiedde. Zaterdagochtend rond 9 uur kreeg ik een infuus met een weeënopwekkend middel. Tegen 12 uur waren die zo heftig, dat ik een ruggeprik kreeg zonder daarom te hoeven vragen. Na 3 keer proberen lukte dat eindelijk en trok de pijn voor een groot gedeelte weg. Door de verdovingsvloeistof daalde mijn bloedruk alleen zodanig, dat er minder verdoving kon worden gegeven. Tegen 18 uur werd de weeën zo hevig en zonder tussenpauze dat ik om meer verdoving heb gevraagd, echter had ik toen al 8 centimeter ontsluiting en werd de verdoving juist helemaal uitgezet. De laatste 2 uur had ik al persweeën die ik heb moeten wegzuchten met als hulp lachgas. Die uren waren heel erg zwaar. Toen ik om 8 uur 15 voorzichtig mocht gaan meepersen, was hij binnen 10 seconden geboren, alsof hij er gewoon uitviel. Zo snel, iedereen schrok ervan en de baby ook: hij hield meteen op met ademen. Hij werd onmiddelijk meegenomen en beademd, Het heeft bijna 10 minuten geduurd voordat hij geluid maakte en zelfstandig ademde. Voor ons gevoel duurde dat eeuwig. De langste en ergste 10 minuten van mijn leven. Vervolgens heb ik 'm heel even gezien en werd hij meegenomen voor onderzoek (ruggeprik, bloedonderzoek). Pas 3 uur later heb ik 'm kunnen zien. Hij lag toen in de couveuse met een antibiotica infuus voor het geval hij een infectie zou hebben opgelopen. Ik kreeg zelf ook koorts tijdens de bevalling en kreeg ook direct abtibiotica. Gelukkig ging het al heel snel veel beter met 'm. Na 5 dagen mochten we allebei weer naar huis, hij heeft er verder niets aan over gehouden. Inmiddels is hij 3 maanden en het gaat helemaal geweldig met 'm. Ik had me vantevoren eigenlijk geen voorstelling gemaakt van de bevalling, ik heb het gewoon op me af laten komen. De weeën deden meer pijn dan ik me had kunnen voorstellen, maar het persen zelf stelde niets voor. En uiteindelijk is een gezond kind het enige dat telt!