Verminderd vruchtbaar na miskraam?

Nou... die had ik dus afgelopen dinsdagmiddag, die positieve test, nog voor mijn NOD dus. Echt duidelijk een lijntje, geen tuurstreepje ofzo. Dus al voorzichtig blij... maar sindsdien alleen nog maar heeeel lichte tuurstreepjes... maar ook nog niet ongi. 
Ben bang dat het weer (heel vroeg dit keer) mis gegaan is. Maar.... 
toch geeft dit wel hoop. Het gaat natuurlijk heel vaak heel pril mis, ik geloof zelfs 60% van de zwangerschappen? Maar er gebeurt dus wel weer iets in mijn lijf, eindelijk. Ik heb blijkbaar een eisprong gehad en ook een bevruchting, dus dat is eigenlijk al heel goed nieuws he (al voelt het niet helemaal zo positief natuurlijk, had graag gezien dat het streepje donkerder werd en het goed zat!)

Hoe is het bij jou? Al bijna weer je ei? 

Wow Manon!! Wat een nieuws! En nog steeds niet ongi inmiddels? Hoop het zo voor je!! Je hebt natuurlijk vroeg getest, dus het zou heel goed kunnen dat het streepje nu donkerder is? Gebruik anders de digitae testen van Clear Blue - die zijn veel duidelijker vind ik. 
Grappig dat je dat zegt dat je vermoed dat het vroeg is mis gegaan (wat trouwens misschien helemaal niet zo is - dat moet de tijd verder uitwijzen!). Ik heb dat idee met n.a.v. mijn laatste menstruatie ook. Ik heb een strakke cyclus waar ik de klok ongeveer op gelijk kan zetten, maar werd nu 1.5. dag later ongesteld en deze was heftiger dan normaal. Ik meet de eisprong sinds 2 maanden met ovulatietesten en de vorige keer was dit precies op de 14e dag. Het is nu de 17e dag en ik heb 'm nog niet kunnen detecteren. Cyclus lijkt dus van slag! Baal er eigenlijk wel van, want het is natuurlijk want handiger 'mikken' als je precies weet wanneer ei is zeg maar ;).
Laat maar even weten hoe jouw 'test-story' afgelopen is!

Elke curretage vergroot de risico's bij volgende zwangerschappen. Vroeggeboortes komen bijvoorbeeld veel vaker voor. Hoe het zit met je vruchtbaarheid weet ik niet zeker, maar het is toch iets ingrijpends, dus ik kan me voorstellen dat het wel invloed heeft. 

@merell: Vervelend dat je cyclus van slag is! Kan het ook zijn dat je eisprong al geweest is? Ik bleek dus op dag 10 al een positieve ovulatietest te hebben afgelopen cyclus, terwijl ik normaal ook pas op dag 14 ovuleer....  het kan allemaal ;) Was je al heel vroeg begonnen met o-testen?
Ik ben gisteren ongesteld geworden, een paar dagen "te laat", maar dat komt natuurlijk doordat het heel eventjes raak was. Natuurlijk wel even balen! Maar die lichte testjes maakten al dat we er niet meer echt op hoopten hoor. Al met al geeft het gewoon wel een goed gevoel voor de komende maanden, het gaat ons vast lukken. 
En jullie ook!
@Gebruiker10102467: Ik krijg ook dat idee, dat curretages toch wel meer invloed op volgende zwangerschappen hebben. Maar toch hoor ik overal om me heen dat de gynaecologen aangeven dat het een ingreep met nagenoeg geen risico's is....   Als ik dit van te voren had geweten had ik misschien toch nog wat langer gewacht tot het vanzelf op gang was gekomen!

Dankjewel, dat artikel had ik nog niet gelezen, maar wel andere informatie over curretages natuurlijk.
Maar over het algemeen worden er voor verklevingen (Asherman) veel lagere cijfers aangehouden dan in dit artikel, 1 op de 5! Dat zou wel erg veel zijn he...  Ik ben wel benieuwd naar het onderzoek zelf achter dit artikel. 
Maar eigenlijk... ik wil niet zoveel meer lezen over de risico's van curretage, geeft alleen maar onzekerheid. Maar uiteraard is het wel goed om alert te zijn en op tijd aan de bel te trekken als je denkt dat je een complicatie hebt opgelopen na een curretage. 
Overigens had ik al ruim 2 weken gewacht na de miskraam... en ook al 2x een kuur met tabletten gehad om het op te wekken, zonder enig effect. Dus ook al zou zo'n nieuw beleid in gaan... dan had ik de curretage nog gekregen ;) 

@Manon: Nee, ben echt op dag 14 gaan testen. I don't know - misschien ook wel ervoor al plaats gevonden - gelukkig wel vroeg genoeg gestart zeg maar ;). Soms lastig om je lichaam te volgen, vind je niet? Ik heb nu wel bedacht om geen ovulatietesten meer te gaan gebruiken - al dat getest enzo.... Ik ben er geen fan van merk ik!
Wat jammer dat je toch ongesteld bent geworden! Fijn dat je er in ieder geval wel moed voor de toekomst aan hebt overgehouden!
Ik had me in de 1e instantie eerst ook aangemeld voor curretage - de datum was al gepland. Ik zag die tabletten niet zo zitten, temeer omdat er vaak resten achterblijven waardoor curretage alsnog nodig is. Last minute toch gekozen voor tabletten, omdat ik het mezelf niet zou vergeven als er iets zou gebeuren. Echter zijn de risico's van een curretage minimaal! Het is na recent onderzoek nu gewoon opeens een heel actueel topic, waardoor het in veel ziekenhuizen wordt afgeraden.

@Manon: Nee, ben echt op dag 14 gaan testen. I don't know - misschien ook wel ervoor al plaats gevonden - gelukkig wel vroeg genoeg gestart zeg maar ;). Soms lastig om je lichaam te volgen, vind je niet? Ik heb nu wel bedacht om geen ovulatietesten meer te gaan gebruiken - al dat getest enzo.... Ik ben er geen fan van merk ik!
Wat jammer dat je toch ongesteld bent geworden! Fijn dat je er in ieder geval wel moed voor de toekomst aan hebt overgehouden!
Ik had me in de 1e instantie eerst ook aangemeld voor curretage - de datum was al gepland. Ik zag die tabletten niet zo zitten, temeer omdat er vaak resten achterblijven waardoor curretage alsnog nodig is. Last minute toch gekozen voor tabletten, omdat ik het mezelf niet zou vergeven als er iets zou gebeuren. Echter zijn de risico's van een curretage minimaal! Het is na recent onderzoek nu gewoon opeens een heel actueel topic, waardoor het in veel ziekenhuizen wordt afgeraden.

Terug
Bovenaan