Zwanger van de eerste en uitgerekend rond 23 februari 2009!

Hoi Carlijn,

Het inderdaad waar wat je zegt over die echo. Ik voel me wel zwanger maar als ik de echo heb gehad kan ik helemaal los. Ik ben nog steeds een beetje huiverig om me helemaal te laten gaan in mijn geluk. Maar ik ga er wel van uit dat alles goed is hoor.

Wij hebben het al wel een aantal mensen verteld maar nog lang niet iedereen weet het. Mijn werkgever komt maandag over 2 weken terug van vakantie en dan heb ik die vrijdag daarvoor mijn echo gehad. Dus die krijgt de schok van zijn leven, hij verwacht het nl totaal niet. Maar hij zal het wel leuk voor me vinden (hoop ik). Onze ouders en broers en zussen weten het maar ooms en tantes nog niet. Daarnaast weten wat vrienden ervan. Over 1 1/2 week mag de hele wereld het weten haha.

Leuk om zo ervaringen te delen, ik ben nl de eerste in mijn directe vriendengroep die zwanger is. Het is voor hen moeilijk voor te stellen wat je allemaal doormaakt.

Fijne avond nog en tot schrijfs!

Groetjes Eefje

Hoi Eefje,

Zo, ik dacht: even een ander kleurtje... Aan het rode verhaal kan je dan direct zien dat ik   het ben...
Ja, ik realiseer me langzamerhand ook steeds meer dat ik echt zwanger ben en dat er een kleintje gaat komen over iets meer dan een half jaar!!! Uit zelfbescherming hield ik in het begin ernstig rekening met een miskraam. Mijn moeder heeft 3 miskramen gehad en mijn zusje kreeg een miskraam toen ze voor de eerste keer zwanger was... Toen ik eenmaal zwanger was, was ik zo bang om het te verliezen zoals bij mijn zusje... Ik heb in maart 2007 de pil laten staan, dus zwanger worden ging niet zo snel... Het duurde nogal even, en hoe langer het duurde hoe meer ik ging denken: o jé, wat als we geen kinderen kunnen krijgen??? Toen  het eenmaal raak was dacht ik: Ik wil dit kindje nu niet verliezen!!! Gelukkig komt het vertrouwen dat het goed zit met de weken en ben ik blij dat op de echo alles goed was! Dus nu kom ik langzamerhand ook los en realiseer ik me af en toe plotseling: ik wordt mama!!! Super!!!
Ik ben blij dat iedereen nu op de hoogte is van mijn zwangerschap en dat ik er heerlijk over kan kletsen tegen iedereen die het maar horen wil! Op mijn werk waren ze wel verrast, maar ze wisten wel dat ik er al een tijd mee bezig was (ik ben nogal een open boek voor mijn collega's...) Ik wens jou ook alvast heel veel plezier als je het gaat vertellen over 1,5 week. Echt een supergevoel om iedereen om je heen te laten weten hoe blij je bent!
Ik ben in mijn vriendenkring niet de 1e met een kindje, mijn vriendin beviel eind juni van een zoontje. Het leek ons leuk om samen zwanger te zijn en dan is het best moeilijk als de één wel snel zwanger is en de ander niet... Ik was erg blij voor ze, maar ja, hoe dichterbij de geboortedatum kwam en ik maar niet zwanger werd, hoe meer ik er tegenop ging zien... Dat liet ik ze niet merken hoor, maar toch hoopte ik voor die tijd zwanger te zijn omdat ik alleen maar  blijdschap voor ze wilde voelen en niet die vervelende gevoelens of het bij mij ooit zou lukken, en gelukkig is het  net op tijd gelukt!!! Twee weken voordat haar zoontje werd geboren ontdekte ik dat ik zwanger was... Zijn we toch nog 6 weken samen zwanger geweest, ook al wist zij dat niet want ik heb het haar afgelopen zaterdag pas verteld...
Inderdaad leuk om elkaar zo op de hoogte te houden van alles wat we meemaken en ervaringen en  tips uitwisselen...

Tot schrijfs! Groetjes van Carlijn.

Hoi carlijn,

Nog een week en dan is het zover, levend bewijs dat alles goed is hoop ik. De weken hebben nog nooit zo lang geduurd. Nog even geduld hebben dus...
In april van dit jaar ben ik gestopt met de pil dus je kunt wel nagaan dat ik vrij snel zwanger ben geworden. Dit had ik op de een of andere manier niet verwacht. Ik weet niet goed waarom dat was gewoon een gevoel. Ik dacht echt dat mijn geduld op de proef gesteld zou worden. Maar gelukkig was dat niet het geval.
Het lijkt me wel ontzettend moeilijk als het maar steeds niet 'raak' is. Vlak voordat ik wist dat ik zwanger was sprak ik een oud studiegenoot van me en die had er bijna 2 jaar over gedaan. Ze heeft nu wel 2 prachtige kinderen maar dat ging dus niet vanzelf.  Ze hebben uiteindelijk geen medisch circuit gehad. Vlak  voordat ze dat wel van plan waren te gaan doen  bleek ze zwanger te zijn. Ik weet niet hoe ik me er doorheen had moeten slaan als dat bij ons zo was geweest. Ik ben echt iemand van, als ik een idee in mijn hoofd heb wil ik dat liever gisteren dan vandaag. Maar dat gaat met kinderen krijgen niet zo, dat realiseer ik me heel goed. Misschien is dat wel de reden waarom ik mezelf in het begin heb voorgehouden dat het wel eens lang zou kunnen duren.  Hoe heb jij  je daar doorheen geslagen?  Dat moet niet makkelijk zijn geweest zeker niet als een vriendin van je wel zwanger is.
Ik ga zo nog maar even een was draaien, ik ben morgen de hele dag weg. Ik ga naar een salsa festival. Daar blijf ik dan ook een nachtje op de camping slapen. Als dat maar goed gaat... De laatste week moet ik er steeds 's nachts uit om te plassen. Echt niet fijn! Normaal heb ik dat nooit. Het schijnt normaal te zijn in dit stadium van je zwangerschap geloof ik...

Ik wens je een heel fijn weekend!
Groetjes Eefje

p.s. merk jij ook dat je meer trek/honger hebt de laatste tijd? Ik wel iig.

Hoi Eefje,

Ja, ik herken dat wel dat je de weken wel weg kunt kijken... Oh, wat gaat die tijd toch langzaam!!! Maar als je de echo eenmaal hebt gehad en je het aan iedereen hebt kunnen vertellen gaat het wel een stukje sneller, tenminste zo ervaar ik dat. Deze week is voorbij gevlogen en ik heb zoveel leuke reacties op mijn hyves gekregen... Hahaha, via hyves gaat het nieuws ontzettend snel!!!
Wat een geluk dat je zo snel zwanger was zeg! Je gevoel dat het langer zou gaan duren was inderdaad misschien wel een soort zelfbescherming... Maar gelukkig heb je niet zo lang hoeven wachten, want geloof me dat is niet leuk... Maar ja, wat kun je eraan doen??? Het was voor mij inderdaad best wel moeilijk toen mijn vriendin me in december vertelde dat ze zwanger was en hoewel ik het haar niet heb laten merken ben ik het hele weekend daarna van slag geweest. Niet omdat ik het haar misgunde, absoluut niet zelfs, maar omdat ik me wederom realiseerde dat het bij mij maar niet wilde lukken... Toch belde ik regelmatig met haar en ging bij haar langs en schakelde mijn depri-gevoel dan even uit... Als ik alleen was liet ik het soms maar toe om de emoties eruit te krijgen... Hoe langer het duurde en hoe dichterbij zij bij haar bevalling kwam, des te meer ik er tegenop zag. Ik zag mezelf al met haar pasgeboren kindje op de arm zitten en dacht: hoe kan ik   op dat moment ooit mijn depri-gevoel de baas??? Ik wilde alleen maar een blij gevoel op dat moment, maar ik wist ook dat ik daarvoor zwanger zou moeten zijn en die hoop werd langzaamaan steeds minder... Maar goed, zoals sprookjes goed aflopen liep ook mijn verhaal goed af en ontdekte ik, 13 dagen voordat mijn vriendin is bevallen, dat ik zwanger was! Wat was ik blij!!! Ik heb de kleine van mijn vriendin inmiddels op de arm gehad en was zo blij dat ik nu alleen maar blijdschap voelde! Ik heb het er ook nog over gehad met mijn vriendin hoor. Ik vertelde hoe dubbel het voor mij was geweest en zij vertelde hoe moeilijk zij het ook vond om mij op de hoogte te  houden terwijl ze wist dat ik het ook zo graag wilde. Ook zij was erg blij dat het voor ons nu ook zover was en dat we straks elk een kleintje hebben!
Ik ga nu 's nacht ook vaker naar de wc. Ik ging altijd wel minstens één keer heen voordat ik zwanger was, maar nu minimaal 2 keer en soms wel 4!!! Gelukkig hebben we sinds januari een wc boven, dus hoef ik niet helemaal naar beneden toe om te plassen... Heb jij ook wel last gehad van de kwaal obstipatie dan??? (lekkere vraag, hihihi) Ik heb enkele keren enorm lang op de wc gezeten omdat ik mijn ontlasting er erg moeilijk uitkreeg en ik begreep toen wat ze in mijn zwangerschapsboek bedoelden met dat het soms een hele bevalling kon zijn. Mijn vriend kwam wel eens angstig bij de deur vragen of alles goed was en of ik geen miskraam had gekregen (omdat ik zo lang weg bleef...) Ik wens je dit weekend veel succes met de wc-bezoekjes!
Ja, trek heb ik soms ook meer. Dan eet ik even wat, een cracker ofzo, omdat ik anders misselijk word en dan is het zo weer goed. Wel heb ik mezelf na mijn vakantie ietsje laten gaan wat lekkere dingen betreft... Ik moet nu van mezelf van ma t/m vr gewoon me houden aan de dingen die ik als zwangere moet eten en mag dan in het weekend best wel wat lekkers, maar ik hoef niet te snaaien... Ik heb nogal aanleg om dik te worden en ben maar klein (1m58) dus ik moet er wel op letten. Ik ben vorig jaar met Sonja Bakker afgevallen van 82 kilo naar 67 kilo en weeg nu 70,5 kilo. Aankomen vanwege de zwangerschap vind ik niet zo erg (hopelijk word ik niet 30 kilo zwaarder...) maar wel als het komt omdat ik teveel snaai... Dat wil ik wel wat in de hand houden... Deze week ging dat me aardig goed af! Het is heel stom maar ik kijk ook anders naar mijn buikje nu. Normaal vond ik het vreselijk, maar nu zie ik het als een zwanger buikje, al zijn het de vakantiekilo's die ik zie denk ik... Hahahaha!
Nou, ik duik mijn bedje weer eens in! Ik wens je een fijn weekend toe en succes met het plassen 's nachts!

Groetjes van Carlijn.

Hey Carlijn,

Pfff, het is al de tweede keer dat me dit overkomt. Heb ik net een heel verhaal naar je zitten typen en druk ik op enter en dat gaat de pagina weg en weg is ook mijn verhaal. Errug vervelend!!!
Maar goed, hier even een samenvattig van wat ik net allemaal heb getypt (ik heb niet meer zoveel tijd).
Het weekend was super, wel wat spierpijn nu van het vele salsadansen maar dat is ook wel weer lekker. Mooie manier om nu in vorm te blijven.
Wat je vraag betreft, in de eerste 2 maanden heb ik best veel last gehad van obstipatie maar dat is nu gelukkig een stuk minder. Mijn stoelgang is nog wel erg onregelmatig maar daar is mee te leven.
De onzekerheid over mijn zwangerschap begint wel toe te nemen. Ik heb minder kwaaltjes en dat maakt me onzeker. De kwaaltjes zijn toch min of meer je houvast. Maar goed over een paar dagen heb ik meer zekerheid. Jij hebt je echo dan wel redelijk vroeg gehad of niet?

Hey ik moet helaas gaan, tot schrijfs!

Groetjes Evelien

Hoi Eefje,

Nou, we zijn allebei even ver en mijn kwaaltjes nemen ook duidelijk af. Ik ben vandaag precies 12 weken zwanger en voel me heel af en toe nog misselijk en ook de vermoeidheid valt mee. Gelukkig maar, want zo is het werk ook makkelijker vol te houden (voorheen was ik nog wel eens doodmoe na een lange werkdag). Ik denk niet dat het iets zegt over je zwangerschap de hoeveelheid kwaaltjes die je hebt... Maar ik begrijp het wel hoor, het is je enige houvast aan je zwangerschap momenteel... Nog even en dan heb je de echo en dan voel je je "echt" zwanger, tenminste dat voelde ik wel zo. Ja, wij waren heel vroeg met de echo omdat mijn vriend moeilijk vrij zou kunnen krijgen deze weken... (hoewel hij vandaag ook vrij was, want we zijn weer naar de verloskundige geweest). Vanochtend om 9.50 uur moesten we bij de verloskundigenpraktijk zijn. Er zijn daar 4 verloskundigen aan het werk en elke keer ontmoet je één van de verloskundigen, zodat je ze alle vier gezien hebt, want je weet natuurlijk niet wie er dienst heeft op het moment dat je gaat bevallen...
Vanochtend had Sanne dienst, dat vond ik erg leuk omdat ik haar persoonlijk ken want ik heb een aantal jaren op haar oudste kind gepast. Dus dat was een gezellig weerzien. Mijn bloeduitslagen waren er en alles bleek goed te zijn. Mijn bloeddruk werd gemeten en die was ook goed en toen mocht ik gaan liggen en gingen we proberen om het hartje te horen. Het was even zoeken, maar uiteindelijk hoorden we een dof kloppend geluid en dat was de baby! Erg mooi om te horen. Ook geruststellend om te horen dat het hartje nog prima klopte... Sanne voelde ook nog aan mijn buik en voelde dat de baby rechts ligt. Da's ook de plek waar ik wel eens een steek voel als ik hoest of met uit rek... Eerst dacht ik dat er op zo'n moment iets mis was en dat ik een miskraam zou krijgen, maar mijn buurvrouw zei dat het de banden waren. Voor de zekerheid vroeg ik het nog aan Sanne en het klopte, dat van die banden... Gelukkig maar. Onze volgende afspraak is op 8 september en we hebben ook een afspraak  gemaakt voor de 20-weken-echo op 6 oktober.
Heb je nog probelemen met het vaak moeten plassen gehad afgelopen weekend? Dus wel spierpijn van het vele dansen... Hahaha, je baby heeft vast flink op en neer gehobbeld... Soms zou ik wel eens een kijkje  in mijn buik  willen nemen, even kijken wat hij/zij daar allemaal doet... Nou ja, dat komt bij de echo wel weer. Nog 8 weekjes wachten!!!
Ik ga zo naar bed, morgen weer een lange werkdag voor de boeg.

Groetjes van Carlijn.

Hoi Carlijn,

Wat gaaf dat jullie het hartje hebben gehoord!!! Ook weer zo'n bijzondere ervaring. Kunnen ze echt voelen waar je kind ligt? Zo groot is je baarmoeder toch nog niet? Knap hoor. Ik heb zelf ook al lopen voelen of ik iets voel maar ik denk dat ik niet hard genoeg duw. Maar dat durf ik ook niet...
Had jij eigenlijk ook de combinatietest laten doen met je echo? Wij hebben die dus a.s. vrijdag. Wel spannend maar als ik de statistieken moet geloven is de kans dat we een kindje met het syndroom van down hebben zo klein (1:1000) dat ik daar wel vertrouwen in heb. Mijn vriend wilde het graag laten doen, voor mij had het niet perse gemoeten.
Ik ben in het weekend helaas 's nachts meerdere keren uit mijn tentje geweest om te plassen, en het ergste was dat er geen wc's in de buurt waren. Dus je kunt al raden wat ik gedaan heb, lekker primitief in de bosjes haha. Tja je moet wat he...
Op zich ben ik ook wel blij dat ik minder moe ben de laatste tijd. Ik had in het begin en dan vooral de eerste 4 weken erg veel moeite om de dag door te komen. Om 12 uur ging voor mij het doek eigenlijk al dicht en dan moest ik nog een hele middag. Toen lag ik ook helemaal uitgeteld op de bank zodra ik thuis was. Nu kan ik tenminste weer koken. (hoewel we vanavond wel friet hebben gegeten, moet kunnen toch...) Ik ben niet iemand die erg op zijn eten moet letten, ik ben vrij slank. Maar dat doe ik eigenlijk altijd wel, ik snoep nauwelijks en we eten gezond. Zo af en toe een frietje moet gewoon kunnen. Op mijn werk loop ik het er wel weer vanaf. Ik ben ook nog niets aangekomen. Althans, ik schommel altijd tussen de 53 en 54 kg en nu is het al weken 54kg. Maar goed, wat niet is kan nog komen. Ik merk dus wel dat ik meer honger heb en dus ook wat meer een. Maar probeer nog steeds van de snoep en chips af te blijven. Normaal heb ik daar totaal geen moeite mee maar dat is nu wel iets anders. Ook heb ik veel meer zin in kaas. Ik heb gisteren bijna mijn vriend naar de winkel gestuurd om krentenbollen te halen zodat ik er een kon eten met kaas. Echt raar. Dat heb ik hem uiteindelijk maar niet aangedaan en heb ik een cracker met kaas gegeten. (nu heb ik wel krentenbollen in huis haha)
Heb jij al veel last van lekkere trek?

Ik wens je nog een fijne avond met de gedachten aan het kloppende hartje in je hoofd!

Groetjes Eefje

Hoi Eefje,

Ja, de verloskundige voelde aan mijn buik, ze drukte niet eens zo hard ofzo... Zo kon ze voelen waar de baby lag en kon ze met de doptone gerichter op zoek gaan naar het hartje. Ik heb zelf ook wel eens geduwd hoor, maar voel ook niks. Nou ja, het is dan ook niet mijn beroep, hihihi...
De combinatietest hebben wij niet gedaan omdat voor ons een kindje met het syndroom van Down welkom is. Zoiets zien wij niet als iets onoverkomelijks. Al hebben we er wel over moeten discusieren hoor. Ik wilde gelijk al niet en mijn vriend had zoiets van: ja maar misschien is het wel goed om te doen. Ik vind dat iedereen het zelf moet weten, maar mijn mening was dat er niet genoeg uit zou komen waarom wij een zwangerschap zouden willen afbreken. Wat ons erg lijkt is een kindje die zo zwaar gehandicapt is dat je als gezin nooit weg kan en ook alle volgende kinderen zich aan moeten passen aan het leven met een gehandicapt broertje of zusje... Zoals je wel bij Hart in Aktie ziet soms... Vandaar dat we wel de 20-weken-echo gaan doen, omdat ze dan meer kijken naar lichamelijke handicaps. Bij de combinatietest ging het vooral om het risico op een kindje met het Syndroom van Down en daarom hebben wij het niet gedaan. Natuurlijk hopen we op een gezond kindje, maar ik heb een neefje met het Syndroom van Down en hij gaat vrolijk door het leven. Het zal even slikken zijn als het zo is, maar daarom willen we niet de zwangerschap eventueel laten afbreken... Wel moeilijk lijkt me als je uiteindelijk wel voor zo'n beslissing komt te staan. Ik hoop dat zoiets ons én jullie niet zal overkomen...
Je opmerking over kaas herken ik wel. Ik vond kaas altijd al lekker, maar nu smaakt het me nog beter! Hetzelfde geldt voor melk!!! Raar he dat het zo werkt... Ik geniet ook extra van mijn broodje met kaas, mmmmmm!!!
Lekkere trek heb ik helaas altijd wel. Maar ik probeer met eraan te houden om door de week niet te snoepen en dan mag ik in het weekend wel wat lekkers... Zo deed ik dat sinds november (toen ik na Sonja Bakkeren op gewicht was) en dat werkte prima. Ik viel niet af, maar kwam ook niet aan... Nu zal ik vast wel aankomen, maar dat zijn dan de zwangerschapskilo's en daar kun je nu eenmaal niet veel aan doen. Dus laat die maar komen, al hoop ik niet dat het er 30 zijn, help! Maar goed, na de bevalling en borstvoeding kan ik altijd weer gaan Sonja Bakkeren, het hielp me eerder ook dus dan vast ook wel!
Wil jij ook borstvoeding gaan geven? Ik wel, maar als het niet gaat zie ik dat niet als een groot probleem (nu in ieder geval, misschien tegen die tijd wel...) Tegen de tijd dat ik dan weer aan het werk moet wil ik overgaan op flesvoeding, zo denk ik er nu tenminste over...

Nou, genoeg voor vandaag... Groetjes maar weer...

Carlijn.

Terug
Bovenaan